Schrijf je nu in en weet voor de zomer of je mee kunt doen.

Master Integraal Leiderschap (MIL)

De Master Integraal Leiderschap van NSO-CNA Leiderschapsacademie was de eerst geaccrediteerde masteropleiding van Nederland. Toen nog als onderdeel van CNA. Deze door NVAO-geaccrediteerde master biedt leidinggevenden en directeuren in PO, VO, MBO en HBO de verdieping om leerprocessen op alle niveaus van de schoolorganisatie duurzaam te verbeteren en leidt op tot: Master in Educational Leadership.

De leidinggevende op masterniveau maakt optimaal gebruik van kennis en inzichten, ontwikkelt eigen praktijktheorie en werkt aan duurzame ontwikkeling van de onderwijsinstelling. De NVAO-geaccrediteerde Master Integraal Leiderschap is al sinds het eerste uur (2004) gericht op leiders die in staat zijn vanuit helikopterview naar het onderwijs en hun rol daarin te kijken. Het beleid van de overheid is erop gericht dat zoveel mogelijke leidinggevenden in het onderwijs een masteropleiding hebben gevolgd.

Hoe (oud)studenten de opleiding hebben ervaren kun je hier lezen. En in de film ‘Masters in de praktijk‘ krijg je een beeld wat de MIL voor jou kan betekenen, en wat de opleiding studenten en alumni heeft gebracht.

 

 

Onderzoek

Onderzoek, het schrijven van een meesterproef, is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Het onderzoeksgedeelte voor de Master of Educational Management (MEM) en de Master Integraal Leiderschap (MIL) wordt in één groep aangeboden. In de praktijk betekent dit dat zowel de instructie en begeleiding van studenten van de beide masters als de beoordeling van de opdrachten, is geïntegreerd binnen NSO-CNA Onderzoek. Studenten worden begeleid door zeer ervaren gepromoveerde onderzoeksbegeleiders.

In beide masters betreft het 16 ECTS over een periode van 2 jaar met 5,5 contactdagen. Bij de MIL is dit onderdeel van de leerlijn Onderzoeksmatig Leiderschap (die in totaal 22 ECTS betreft); bij de MEM is dit een losstaande opleiding (Module)

 

  • Voor wie
  • Inhoud
  • Programma en werkwijze
  • Resultaat
  • Praktische info
  • Data
  • Onze Master Integraal Leiderschap (MIL) richt zich op ervaren, vakbekwame leidinggevenden en schoolleiders in het primair, voortgezet en middelbaar en hoger beroepsonderwijs die zich door middel van wetenschappelijk verantwoord praktijkonderzoek in de eigen school willen ontwikkelen tot leidinggevende in het onderwijs op Masterniveau. U bezit aantoonbaar leidinggevende competenties met tenminste HBO/bachelor niveau. Een intakeprocedure bepaalt uw toelating.

  • In de opleiding komen alle relevante leiderschapscompetenties zoals gehanteerd door de PO- en VO-raad aan de orde:

    • Het creëren van een gezamenlijke visie en richting.
    • Het realiseren van een coherente organisatie ten behoeve van het primaire proces.
    • Bevorderen van samenwerking, leren en onderzoeken.
    • Strategisch omgaan met de omgeving.
    • Analyseren en probleemoplossen.

    De master onderscheidt zich door de sterke nadruk op onderzoeksmatig leidinggeven en leidinggeven aan de onderwijsorganisatie als professionele organisatie. De afgestudeerde Master of Educational Leadership (MEL) kan leiding geven aan verbetering van leerprocessen op alle niveaus van de organisatie.

  • Professionele opleidingsgroep

    De opleiding wordt gekenmerkt door het aanbieden van perspectieven waarmee de deelnemers hun eigen praktijk kunnen analyseren en verrijken en tot nieuwe inzichten, kennis, attitude en vaardigheden kunnen komen. Leren vindt plaats in drie contexten: de theoretische, de praktische en de sociale context. Op deze wijze wordt optimale verbinding tussen leiderschapsontwikkeling en schoolontwikkeling tot stand gebracht.

    De deelnemers zijn bereid en in staat tot:

    • bewust organiseren van het eigen leren
    • systematische reflectie op het leren
    • verbinding tussen het eigen leren en schoolontwikkeling
    • ontwikkeling van conceptueel denken en eigen theorievorming
    • leren van, door en met elkaar (intervisie, collegiale consultatie, critical friend)

     

    In de bijeenkomsten:

    • staat de praktijk van de leidinggevende centraal
    • hebben de deelnemers een actieve rol (presentaties, literatuurverwerking, inbreng casuïstiek)
    • is de onderlinge communicatie en groepsdynamiek ook leeractiviteit
    • is er zorg voor kwaliteit

     

    Een opleidingsgroep bestaat uit deelnemers uit verschillende onderwijsinstellingen, van PO, VO, MBO tot HO. De deelnemers van de opleidingsgroep functioneren als elkaars critical friends, maar bieden elkaar tegelijk inkijkjes in de praktijk binnen verschillende scholen. Intervisie vindt zowel in als buiten de opleidingsgroep plaats.

    De opleidingsgroep vormt ook de plek waarin de deelnemers resultaten van de opdrachten aan elkaar presenteren, zodat vormen van collectieve peer learning (en peer assessment) ontstaan. In de opleidingsgroepen worden de verschillende tussenproducten van het onderzoek besproken.

    Onderzoek

    Onderzoek is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Vanaf 1 september 2016 wordt voor zowel de CNA Master Integraal Leiderschap (MIL) als de NSO Master of Educational Management (MEM) gezamenlijk het onderzoeks­gedeelte aangeboden. In de praktijk betekent dit dat zowel de instructie en begeleiding van studenten van de beide masters als de beoordeling van de opdrachten is geïntegreerd binnen NSO-CNA Onderzoek. Studenten worden begeleid door zeer ervaren en gepromoveerde onderzoeksbegeleiders. Onderzoek is binnen de MIL een onderdeel van de leerlijn Onderzoeksmatig Leiderschap. Het eindresultaat van NSO-CNA Onderzoek is een onderzoeksvoorstel (jaar 1) en een meesterproef (jaar 2). De deelnemer kiest een onderzoeksthema dat direct voorkomt uit een verlegenheidssituatie binnen de eigen schoolleiderspraktijk. Daarmee is er een optimale wisselwerking tussen de individuele professionele ontwikkeling van de deelnemer en de ontwikkeling van de schoolorganisatie. Daarom is het van belang dat het onderzoeks­onderwerp ook gedragen wordt binnen de organisatie.

    Tweedaagse en studiereis

    In het eerste jaar van de opleiding is er een tweedaagse van vijf dagdelen met overnachting. In deze tweedaagse staat het collectief leren centraal en worden thema’s diepgaand uitgewerkt. In het tweede leerjaar vindt in september een studiereis van maximaal vier werkdagen plaats. In het verleden ging de reis bijvoorbeeld al eens naar Glasgow, waar tweedejaars studenten deelnamen aan het Scottish Learning Festival voor onderwijsverbetering.

    Gastsprekers

    Gedurende de opleiding worden gastsprekers uitgenodigd die hun sporen hebben verdiend op het gebied van leiderschap en organisatieontwikkeling.

    Begeleiding deelnemers

    De begeleiding van deelnemers omvat de volgende onderdelen:
    De opleidingsgroep biedt een structuur van peer ondersteuning doordat deelnemers elkaar als critical friends feedback geven. Daartoe worden in het begin onderling kwaliteitsnormen vastgesteld.
    De opleidingsgroep krijgt een opleider die de (leden van de) groep ondersteunt op leerproces en leerproducten. De opleider geeft elke deelnemer feedback, zodat deelnemers zicht krijgen op de mate waarin hun prestaties voldoen aan de eisen van de opleiding. De opleiders baseren zich daarbij op de uitwerkingen van opdrachten en de waarneming van deelname in de opleidingsgroep.

    De deelnemer krijgt een onderzoeksbegeleider toegewezen. Deze begeleider heeft twintig uren per deelnemer ter beschikking verdeeld over twee jaar.

    Digitale leeromgeving

    Ter ondersteuning van het leerproces wordt gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving voor het ontsluiten van studiematerialen, voor de communicatie tussen deelnemers en docenten en deelnemers onderling, voor het samenwerken aan producten en voor het vastleggen van producten.

    • u kunt tijdens uw beroepsuitoefening in alle sturingsdomeinen bewuste keuzes maken, daarop reflecteren en u daarvoor verantwoorden;
    • u weet hoe u als communicatieve spil in de organisatie kunt functioneren;
    • u kunt leiding geven aan duurzame schoolontwikkeling en een ‘lerende organisatie’;
    • u hebt een onderzoeksmatige houding en bevordert de onderzoeksmatige cultuur in de school;
    • u ontvangt een erkend Masterdiploma met de erkende Mastertitel: Master in Educational Leadership (u mag de afgekorte graad MEL achter uw naam voeren).
  • Opleidingsduur en studiebelasting

    De opleiding bestaat uit twee leerjaren van 16 cursusdagen. Het eerste jaar is er een tweedaagse startreis inclusief overnachting en het tweede jaar vindt er een 4-daagse studiereis naar het buitenland plaats. De studiebelasting is 840 uur per jaar (30 ECTS) en 1680 uur voor de gehele opleiding (60 ECTS). De studietijd is verdeeld over 30% contacturen, 30% praktijkopdrachten en 40% aan zelfstudie. Daarbuiten plannen de deelnemers onderling zelf een aantal intervisiebijeenkomsten.

    Wanneer en waar

    De opleiding start in september 2017 en vindt plaats in Diemen. Bij voldoende belangstelling kan de opleiding ook op andere locaties gegeven worden. De opleiding kan ook in-company worden verzorgd, bijvoorbeeld voor meerdere schoolleiders van één schoolbestuur.

    Kosten

    Voor 2017-2019 bedragen de opleidingskosten € 14.445 en de verblijfskosten € 2.055,-.  Deze zijn exclusief boeken. Voor de aanschaf van literatuur moet u rekening houden met een bedrag van ca. € 500,- voor de hele opleiding.

    Aanmeldingsprocedure
    Bij het invullen van het online inschrijfformulier, vragen wij u een aantal documenten (CV, motivatie, aanbevelingsbrief, bewijs van aanstelling als leidinggevende en een kopie bachelor diploma) mee te sturen/uploaden. Daarna krijgt u een ontvangstbevestiging, met daarin het document ‘Beroepsprofiel van een Schoolleider’. Aan de hand van dit document wordt u verzocht een aantal vragen te beantwoorden en deze terug te sturen. Mochten de stukken daartoe aanleiding geven, dan zullen wij telefonisch contact met u opnemen.

    Voor aanvang van de opleiding ontvangt u een uitnodiging voor een oriëntatiebijeenkomst.

    Informatie

    Inhoudelijk: Henny Molenaar
    h.molenaar@nso-cna.nl

    Organisatorisch: Onderwijsbureau NSO-CNA
    E info@nso-cna.nl • T 020 568 2033

    NVAO accreditatie en CROHO registratie

    De opleiding is de eerste en daarmee langst geaccrediteerde masteropleiding voor leidinggevenden in het onderwijs. Deze accreditatie is uitgevoerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO), het officiële keuringsinstituut voor Hoger Onderwijs in Nederland. Dat betekent dat de opleiding door middel van een zware kwaliteitstoets heeft aangetoond dat ze voldoet aan alle eisen voor een Masteropleiding. De opleiding is voor het laatst geaccrediteerd op 24 november 2011 en staat geregistreerd in het CROHO onder het ISAT-nummer 70045 en BRIN-nummer 28DN.

    Lerarenbeurs

    Deze masteropleiding komt in aanmerking voor de lerarenbeurs voor een bedrag van maximaal € 3.500,- per jaar. U kunt deze van 1 april t/m 30 juni 2017 aanvragen via www.duo.nl

  • Dag DatumTijdPlaats
    115-09-201709.30 - 16.30 uurDiemen
    221-09-2017*09.30 - 20.00 uurLocatie volgt
    322-09-2017*09.00 - 17.00 uurLocatie volgt
    413-10-201709.30 - 16.30 uurDiemen
    527-10-201709.30 - 16.30 uurDiemen
    610-11-201709.30 - 16.30 uurDiemen
    724-11-201709.30 - 16.30 uurDiemen
    815-12-201709.30 - 16.30 uurDiemen
    919-01-2018 09.30 - 16.30 uurDiemen
    1002-02-201809.30 - 16.30 uurDiemen
    1116-02-201809.30 - 16.30 uurDiemen
    1116-03-201809.30 - 16.30 uurDiemen
    1306-04-201809.30 - 16.30 uurDiemen
    1420-04-201809.30 - 16.30 uurDiemen
    1518-05-201809.30 - 16.30 uurDiemen
    1601-06-201809.30 - 16.30 uurDiemen
    17 22-06-201809.30 - 16.30 uurDiemen
    1829-06-201809.30 - 16.30 uurDiemen

    * 2-daagse bijeenkomst inclusief overnachting.