Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Sociaal kapitaal bij onderwijsvernieuwing

 

De school als levend netwerk

Op 4 oktober 2017 organiseerde NSO-CNA Leiderschapsacademie een ontmoeting voor bestuurders en schoolleiders met prof. dr. Alan Daly, hoogleraar aan de Universiteit California San Diego, en dr. Devin Vodicka, superintendent en onderwijsvernieuwer in de praktijk.

Op deze middag stond het belang en de benutting van sociaal kapitaal en informele netwerken in scholen bij onderwijsvernieuwing centraal.

Op onze facebook pagina staat een kort verslag en enkele foto’s van de middag. Hieronder de gebruikte sheets en wat ander achtergrond- en inspiratiemateriaal.

Alan Daly is een vooraanstaande wetenschapper die bekend is om zijn benadering van scholen als sociale netwerken. Hij kijkt bij scholen vooral naar de interacties tussen betrokkenen. Niet de formele, maar juist informele relaties zorgen vaak voor de verspreiding van kennis, het delen van expertise en ideeën en het beklijven of uitdoven van onderwijsvernieuwing. Zijn invalshoek zorgt voor verrassende inzichten. Via zijn sociale netwerkanalyse maakt Daly de intensiteit van de interactie zichtbaar en laat hij zien hoe verandering binnen een organisatie bekrachtigd wordt, dan wel stagneert of zelfs verdwijnt. Naast Alan sprak deze middag ook Dr. Devin Vodicka. Devin vertelt hij hoe hij als bestuurder, door bewust gebruik te maken van sociaal kapitaal binnen zijn schooldistrict, leiding heeft gegeven aan onderwijsinnovatie. Meer lezen over hun kijk op onderwijsvernieuwing? Onder aan deze pagina vind je enkele inspiratiebronnen.

Alan J. Daly,

Alan Daly Ph.D. is Chair and Professor of the Department of Education Studies at the University of California, San Diego.  He is also the founding Executive Editor of the new Sage Journal Educational Neuroscience.  Alan’s research and teaching are influenced by his 16 years of public school experience in a variety of instructional and leadership roles.  His research primarily focuses on the role of leadership, educational policy, and organization structures and the relationship between those elements on the educational attainment of traditionally marginalized student populations.  Alan draws on his theoretical and methodological expertise in social network theory and analysis in his work and has multiple publications and a book on the topic published by Harvard Press entitled, Social Network Theory and Educational Change. He has a second co-authored book with Springer entitled, Using Research Evidence in Schools, and another with the American Educational Research Association entitled, Thinking and Acting Systemically: Improving School Districts Under Pressure.

Devin Vodicka

Over the past 20 years, Devin’s vision for how to drive high-quality student outcomes enabled him to quickly ascend the roles of educator, school principal, district administrator, and now superintendent. During his tenure serving Vista Unified’s more than 25,000 students, Devin has earned some of the education industry’s most prestigious awards. Last year, he was named AASA’s “California Superintendent of the Year.” In 2015, he was named ACSA’s “California Superintendent of the Year,” as well as Pepperdine University’s “California Superintendent of the Year.” In 2014, he received Classroom of the Future Foundation’s “Innovative Superintendent of the Year” award. Since joining Vista in 2012, he has been invited to the White House nine times; both in recognition for district-wide achievements and to partner on national efforts with the U.S. Department of Education Office of Educational Technology, and the Digital Promise League of Innovative Schools. As AltSchool’s Chief Impact Officer, Devin will guide the design and strategy of the company’s personalized learning platform, as it prepares the platform for expansion into a growing community of private, charter and public schools.

 

Spring naar toolbar