Karin Derksen, 24 mei 2019
Bijna elke schoolleider geeft direct of indirect leiding aan één of meerdere teams. Heeft jouw team voldoende ontwikelruimte? Goed onderwijs realiseren en blijven ontwikkelen voor leerlingen en studenten kan geen enkele docent individueel. Dit kun je alleen in teamverband realiseren. Team staat dan voor ‘Together Everyone Achieves More’. Ondanks die mooie belofte van teamwerk blijkt uit onderzoeken dat het de meeste teams niet lukt om samen meer en beter te presteren[1]. Het is daarom niet verwonderlijk dat veel schoolleiders zich afvragen hoe ze het werken in teams succesvol kunnen maken. Vragen die zij bijvoorbeeld stellen: ‘Ik geef leiding aan het team havo-bovenbouw, maar de docenten voelen zich helemaal geen team. Wat kan ik daaraan doen?’; of ‘Hoe deel ik de teams logisch in, doe ik dat in jaarteams, semesterteams, vakteams, of nog anders?’ Lees verder ›
Bart Schipmölder, 14 november 2019
Louise Elffers over de opkomst van het schaduwonderwijs
Louise Elffers is lector Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad aan de Hogeschool van Amsterdam. Én schrijver van De Bijlesgeneratie. Zij nam ons tijdens de NSO-CNA Inspiratiedag mee in de opkomst van het schaduwonderwijs in Nederland. Lees verder ›
Pim Visser, 3 mei 2019
‘Kritische feedback geven en ontvangen’, zei een student aan de Middenmanagement-opleiding onlangs tijdens één van de cursusdagen, ‘kan alleen als de groep veilig is’. Lees verder ›
Ewout van Luijk, 1 november 2019
NSO-CNA kent een lange traditie op het gebied van internationalisering. Naast onze opleidingen en maatwerktrajecten richten we ons ook op de ontwikkeling van schoolleiderschap buiten onze landgrens. Hiervoor werken we regelmatig samen met internationale partners. In deze blog neem ik je mee naar Albanië, waar Frans Grobbe en ik met een lokale partner een training voor Albanese schoolleiders hebben ontwikkeld. Lees verder ›
Louis Steeman, 25 oktober 2019
Je herkent het vast wel. Je bent in gesprek met iemand of je neemt deel aan een overleg en intussen gaat een tweede gesprek in je hoofd lopen. In dat tweede gesprek zijn vaak stemmen aan het woord die sociaal niet zo lekker liggen en die je liever voor je houdt. Het zijn meestal oordelende stemmen die bijvoorbeeld zeggen: ‘wat een eikel’, of ‘heb je hem weer’, of ‘eigenlijk moet ik nu iets zeggen, maar ik weet niet wat’, of, ‘daar gaan we weer’. Als je zo’n tweede stem in jezelf hoort praten is dat een signaal dat je innerlijk aan het afhaken bent. Lees verder ›
Jolanda Botke, 7 oktober 2019
Mijn promotieonderzoek gaat over hoe kennis en vaardigheden na een training of opleiding in de praktijk worden gebruikt. Met andere woorden: of en hoe transfer plaatsvindt. Hoewel transferonderzoek al ongeveer 20 jaar plaatsvindt, valt me elke keer weer op hoe weinig transfer op de agenda staat bij opleiden in organisaties. Er wordt te vaak vanuit gegaan dat als de opleiding of training goed is, de transfer vanzelf wel zal komen. Nee dus! Tegelijk schieten bedrijven die beloven het rendement van een training in kaart te brengen, als paddenstoelen uit de grond. Los van de vraag hoe valide en betrouwbaar zij dit effect meten, lijken ze zelden aandacht te besteden aan hoe het effect tot stand komt of verbeterd kan worden. Terwijl hier toch vanuit de wetenschap genoeg over te zeggen is. Hoe komt het toch dat die kloof tussen wetenschappelijk en praktijk er is en hoe kunnen we die dichten? Lees verder ›
Derk van der Pol, 27 september 2019
In gesprek met Maaike Morsink
In deze blogreeks volgen we een leergroep binnen NSO-CNA van vakidioten, met een passie voor veranderen in het onderwijs. In de vorige twee blogs stonden we stil bij de vraag hoe verandering werkt in een gespannen en verkrampte cultuur. In deze derde blog gooien we het over een andere boeg. Te gast is namelijk Maaike Morsink. Onder haar directeurschap (2016-2018) ontving de locatie Denekamp van het Twents Carmel College in januari 2018 het predicaat Excellente school. Maaike ontving dit predicaat uit handen van minister Arie Slob. Het Twents Carmel College werd door de onderwijsinspectie geroemd voor het bieden van maatwerk op didactisch en pedagogisch gebied, met als doel om alles uit een leerling te halen wat erin zit. We onderzoeken de elementen van een succesvolle verandering, ofwel een succesverhaal: hoe laat je een school boven zichzelf uitstijgen? Lees verder ›
Floor Basten, 11 september 2019
Veel mensen denken dat onderzoek over waarheid gaat. Dat is niet zo. Er is wel veel waar, het klopt bijvoorbeeld dat wanneer je een steen loslaat deze valt, maar dat is geen uitkomst van onderzoek; ook als je het niet onderzoekt, valt de steen. Onderzoek gaat over het waardoor, in dit geval de zwaartekracht. Als je de wet achter het verschijnsel kunt bewijzen, mag je uitgaan van de voorspellende waarde van die wet: in alle gevallen zal de steen vallen. Wetten zijn in de moderne natuurwetenschappen echter steeds moeilijker aan te tonen; al geruime tijd is in dat gebied van de wetenschap het complexiteits- en chaosdenken gangbaar. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 29 augustus 2019
In de wereld van private bijles en examentraining gaat veel geld om, blijkt uit recent onderzoek naar schaduwonderwijs. Kinderen van hoogopgeleide, goed verdienende ouders profiteren. Paul Bisschop en Wendy de Geus deden er onderzoek naar en schreven het artikel Licht op schaduwonderwijs voor Didactief.
Els Markink, 4 september 2019
De reiziger en de trekker
Dit jaar zonder caravan en vaste bestemming in de Jeep gestapt op zoek naar het gevoel uit mijn twintiger jaren. Wel de oriëntatie op het gebied van bestemming gedaan en de richting bepaald, zoals Boonstra adviseert, maar nog geen route uitgestippeld.
Via Duitsland, Oostenrijk en Slovenië zijn we als ware trekkers naar Kroatië gereisd. Daarbij heb ik de lessen van Wierdsma ter harte genomen en van de reis zelf ook een doel gemaakt. Het gaat immers vooral om de kwaliteit van het onderweg zijn. Lees verder ›
Pagina 11 van 17«‹...910111213...›»