Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Els Markink: Vakantie en Leiderschap

Els Markink, 4 september 2019

 

De reiziger en de trekkerEls Markink op vakantie

Dit jaar zonder caravan en vaste bestemming in de Jeep gestapt op zoek naar het gevoel uit mijn twintiger jaren. Wel de oriëntatie op het gebied van bestemming gedaan en de richting bepaald, zoals Boonstra adviseert, maar nog geen route uitgestippeld.

Via Duitsland, Oostenrijk en Slovenië zijn we als ware trekkers naar Kroatië gereisd. Daarbij heb ik de lessen van Wierdsma ter harte genomen en van de reis zelf ook een doel gemaakt. Het gaat immers vooral om de kwaliteit van het onderweg zijn. Lees verder ›

Deel dit bericht

Kan jij links leren rijden?

Bart Schipmölder, 24 augustus 2019

Wat we kunnen leren over gedragsverandering van een vakantie in het Verenigd Koninkrijk.Veranderen en linksrijden  

Gedrag van jezelf of van anderen is niet zo makkelijk te veranderen. Regelmatig hoor ik mensen verzuchten dat het ze niet lukt om hun voornemen het anders te gaan doen te realiseren. We hebben zo onze gewoontes in ons dagelijks leven en ons werk, en zijn daar behoorlijk aan gehecht geraakt. Deze gewoontes geven ons een gevoel van houvast en gemak. Pak ze mij dus niet af! Lees verder ›

Deel dit bericht

De bijlesgeneratie
opkomst van onderwijscompetitie

Bart Schipmölder, 14 augustus 2019

Louise Elffers De bijlesgeneratieOp 6 november 2019 was Louise Elffers een van de inleiders op onze inspiratiedag over gelijke kansen in het onderwijs. In 2018 schreef zij daar een heldere analyse over met duidelijke adviezen in haar boek ‘De bijlesgeneratie’1. Tijdens de inspiratiedag was de vraag aan Elffers of sinds het verschijnen van haar boek de dynamieken die leiden tot een toename van de ongelijkheid ten goede zijn gekeerd. Of dat juist de ongelijkheid in het onderwijs verder is toegenomen in de vorm van nog grotere opwaartse onderwijsdruk en ongelijkheid op basis van inkomen en opleiding van de ouders.

In De bijlesgeneratie beschrijft Elffers de dynamieken en hun effecten die de kansenongelijkheid in de hand spelen. Hierna een korte samenvatting van haar betoog. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe maak je ruimte voor ontwikkeling?

Louis Steeman, 1 juli 2019

 

Het organisatieleven op veel scholen verloopt in een curieuze mix van voorspelbaarheid en een niet aflatende stroom uitvoeringsproblemen. Beide onttrekken energie aan pogingen om ontwikkelingen in onderwijs op gang te brengen. Lees verder ›

Deel dit bericht

De 9 grootste eye-openers van de NSO-CNA Inspiratiedag 2019

Bart Schipmölder, 14 november 2019

DArjan Jonker interviewt deelnemer 2e ruim 70 deelnemers aan de Inspiratiedag kwamen voor nieuwe kennis en inzichten. En die kregen ze in overvloed, met 2 lezingen en 4 workshops. Om niet te spreken van alle informatie en ervaringen die onderling tussen schoolleiders werd uitgewisseld.

Aan het einde van het evenement vroegen we een aantal aanwezigen naar hun grootste eye-openers. Hieronder zetten we ze voor je op een rij. Lees verder ›

Deel dit bericht

OECD: Teaching and Learning International Survey

Ewout van Luijk, 25 juni 2019

 

De PISA-test van de OESO is in het onderwijs een bekend fenomeen. En ook van de TIMSS en de PIRLS heb je waarschijnlijk wel eens gehoord. Maar wist je dat de OESO ook elke vijf jaar een internationaal onderzoek uitvoert naar het presteren en leren van docenten en schoolleiders? De TALIS: Teaching and Learning International Survey. De jongste editie van dit onderzoek is onlangs uitgekomen. In dit rapport lees je de belangrijkste bevindingen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Boekrecensie: Naar gedeeld leiderschap – Koen Marichal en Karen Wouters

Bart Schipmölder, 14 juni 2019

Bart SchipmölderNaar gedeeld leiderschap Koen Marichal en Karen Wouters las het boek ‘Naar gedeeld leiderschap’ van Koen Marichal en Karen Wouters en schreef er onderstaande blog over. Lees verder ›

Deel dit bericht

Boekrecensie: De kracht van niet-weten – Louis Steeman

Bart Schipmölder, 14 juni 2019

 

Ruimte voor ontwikkelingKracht van het niet weten Louis Steeman

Louis Steeman, docent bij NSO-CNA, schreef een prachtig en nabij boek over de transformatie die gaande is in het onderwijs: De kracht van niet-weten. Hij beschrijft de perspectiefwisseling van de leerling als object in een onderwijsprogramma naar de leerling als eigenaar van zijn eigen ontwikkeling. Van gehoorzaamheid aan de protocollen, de in het verleden vastlegde regels over de wegen waarlangs leren moet verlopen, naar veel meer ontwikkelingsgericht onderwijs, waarin dat wat zich bij de leerling wil ontwikkelen ook de ruimte krijgt en ondersteund wordt. Lees verder ›

Deel dit bericht

Kleur bekennen

Kiki Verbeek, 5 juni 2019

11 essays over leiderschap NSO-CNA

In juni 2019 verscheen een nieuwe bundel met essays over leiderschap, geschreven door studenten van de opleiding Persoonlijk Leiderschap. Kiki Verbeek begeleidt deze studenten daarbij. In dit blog schrijft ze over het belang van schrijven voor leiderschapsontwikkeling: ‘Kleur bekennen’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Helpt praten over leiderschap als het leiderschap onderdeel van het probleem is?

Jolanda en Ewout van Luijk, 29 mei 2019

De doNSO-CNA Docentendag 20 meicentendag van NSO-CNA Leiderschapsacademie op 20 mei 2019 stond in het teken van gedeeld leiderschap en teacher leadership. Eerst nam Koen Marichal ons mee in zijn onderzoek naar en praktijkervaringen over gedeeld leiderschap. Daarna presenteerde Marco Snoek de bevindingen uit het onderzoek naar teacher leadership dat hij samen met Inge Andersen en Frank Hulsbos uitvoerde. De presentatie van beide gasten hielp ons om onze ideeën en overtuigingen over deze nieuwe vormen van leiderschap te scherpen. Tegelijkertijd maken beide verhalen duidelijk dat een overgang naar meer gedeelde en gespreide vormen van leiderschap bij uitstek vraagt om een heldere visie op leiderschap binnen een organisatie. ‘Maar helpt praten over leiderschap als leiderschap onderdeel van het probleem is?’ zo vroeg Koen zich af. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar