Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Liefde voor leren als leiderschapsbron voor schoolleiders?

Jolanda Botke, 14 maart 2019

Babs Sirach

Op Valentijnsdag organiseerde het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties het congres Liefde voor leren. Liefde voor leren bekent volgens keynote spreker Robert-Jan Simons: houden van leren in alle diversiteit, en vooral het leren niet frustreren. En volgens Simons kun je mensen verleiden om verliefd te worden op leren, door een leercultuur te creëren waarin een lerende professional (zie voor de kenmerken van zo’n professional Simons & Ruijters, 2014) zich verder kan ontwikkelen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Informeel leren: dat werkt!

Bart Schipmölder, 11 september 2018

Over een unieke 21ste eeuwse schoolleidersopleiding

De 27 schoolleiders van de openbare basisscholen van WereldKidz hebben met elkaar een unieke opleiding op maat gevolgd. Uniek, omdat deze hele schoolleidersopleiding was gebaseerd op hun eigen inbreng, onderlinge uitwisseling van kennis en ervaring en het verkrijgen van inspiratie door middel van gastsprekers. Een nieuw concept dat werkte en valt onder het ‘ informele leren’ volgens het schoolleidersregister. De Inspectie van het Onderwijs vindt dat het onderwijskundig leiderschap op de WereldKidzscholen merkbaar is versterkt.

Auteur: Lucy Beker

Schoolleider Wereldkidz Anneke de Gier

Anneke de Gier, schoolleider WereldKidz Meander

Maar niet alleen de inspectie, ook het bestuur en de schoolleiders zelf kijken met veel voldoening terug op deze zelfgeorganiseerde, interne schoolleidersopleiding van anderhalf jaar. Alle schoolleiders zijn nu ook geregistreerd. ‘Maar dat was voor ons zeker niet het belangrijkste doel’, zegt Lotteke de Kruijff, directeur onderwijs bij WereldKidz, het bestuur van de openbare basisscholen in Rijn- en Heuvelland. ‘Het ging ons erom dat de deelnemers op en 21e -eeuwse manier met elkaar zouden werken aan persoonlijke ontwikkeling en schoolontwikkeling.’

Dat is gelukt, zo blijkt uit de reacties van de deelnemers. Veel van hen waren startende schoolleiders, anderen hadden al eerder een schoolleidersopleiding gevolgd, zoals Anneke de Gier, schoolleider op WereldKidz De Meander in Leersum. Zij zegt: ‘Deze interne opleiding voegde veel toe, juist omdat we het samen met collega’s deden. De hele opzet was zo anders, dat het in het begin even zoeken was. Het was echt niet de bedoeling dat we gingen zitten en luisteren naar een docent. Integendeel. Van ons werd een actieve, lerende houding verwacht. We gingen niet alleen kennis ophalen, maar ook kennis brengen en delen. En omdat we allemaal collega’s zijn bij hetzelfde bestuur met dezelfde onderwijsvisie, paste alles wat we samen leerden direct bij onze eigen schoolpraktijk.’

Samenwerkende schoolleiders

De interne opleiding was opgezet na de invoering van een nieuwe directiestructuur op alle scholen van WereldKidz. Er kwamen clusterdirecteuren die ieder verantwoordelijk zijn voor meerdere basisscholen, terwijl op elke school een schoolleider werd aangesteld. ‘Daardoor hadden we ineens veel nieuwe, startende schoolleiders’, zegt De Kruijff. ‘Onder hen veel leraren die een andere rol kregen. Natuurlijk hadden we voor een bestaande schoolleidersopleiding kunnen kiezen, maar nu we zoveel kandidaten in één keer hadden, wilden we dat de opleiding helemaal in het teken stond van onze eigen visie op onderwijs en onze eigen opvattingen over 21 e -eeuws leren. Voor ons is samen leren en samen ontwikkelen heel belangrijk. Wij zien dat samenwerkende schoolleiders ook binding creëren in hun team.’

Het was wel een avontuur om zo’n eigen schoolleidersopleiding op poten te zetten. Daarvoor zocht het schoolbestuur externe opleiders met ervaring bij bestaande opleidingen, om met hen te
verkennen wat er gewenst en mogelijk was. Vier experts pakten de handschoen op. Dat waren Henny Molenaar van NSO-CNA Leiderschapsacademie, Jolijn Slingerland van de Marnix Academie en de zelfstandige trainer-adviseurs Juul Velvis en Henk de Jonghe. Zij kenden elkaar aanvankelijk niet, maar gingen samen, met twee clusterdirecteuren van WereldKidz, hard aan de slag.

Leerlijnen en speerpunten

De opleiding onder het motto ‘Samen lerend leiderschap in de 21 e eeuw’ bestond uit drie leerlijnen: schoolontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en een kennislijn. De basis van de leerlijnen werd gevormd door de drie strategische speerpunten van WereldKidz: 21 e -eeuwse vaardigheden, talentontwikkeling en ouderbetrokkenheid. Het uiteindelijke doel: op alle scholen wordt gewerkt vanuit een gezamenlijke visie en alle speerpunten moeten zichtbaar en voelbaar zijn in alle scholen.  Elke school heeft daarbij eigen accenten, gekoppeld aan de leerlingpopulatie en context van de school.

De begeleiders leggen uit: de leerlijnen en de speerpunten van Wereldkidz vormden de uitgangspunten van de opleiding. Die hebben we vervolgens getoetst aan de bestaande domeinen en competenties voor schoolleiders. Onze rol was om het samenwerkend en onderzoekend leren naar vorm en inhoud congruent te laten zijn. Teach as you preach.

Er werd intensief gewerkt in groepen van 7 schoolleiders en een procesbegeleider: de expeditieteams. ‘Die teams waren zodanig samengesteld dat we niet bij schoolleiders uit ons eigen cluster zaten’, vertelt deelnemer Ingrid Waltjen, schoolleider van Jenaplanschool WereldKidz ’t Spoor in Zeist. ‘We begonnen dus met mensen die we eigenlijk niet kenden. Maar het mooie was dat iedereen bereid was zich open te stellen en zich kwetsbaar op te stellen. Daardoor hebben we elkaar echt goed leren kennen. Dat is heel fijn in de dagelijkse praktijk, we weten nu waar iedereen mee bezig is, kennen elkaars sterke punten en weten elkaar voortaan te vinden’.

Eigen invulling

Schoolleider Wereldkidz Ingrid Waltjen

Ingrid Waltjen, schoolleider WereldKidz ‘t Spoor

De expeditieteams, die elke drie weken bij elkaar kwamen, zorgden zelf voor het programma en de invulling van de leerbijeenkomsten. ‘We konden zelf casussen indienen, die later ook met behulp van acteurs werden nagespeeld. Bijvoorbeeld gesprekken voeren met ouders of personeel. Zo werd het heel concreet’, legt Ingrid Waltjen uit. De deelnemers namen ook allemaal een eigen schoolontwikkelvraag mee. ‘Die vragen hebben we met elkaar behandeld, wat heel fijn was, want je kon alles wat je leerde, meteen gebruiken in de eigen schoolpraktijk. Het waren heel inspirerende bijeenkomsten.

Daarnaast was er vijf keer een tweedaagse waarbij ook de clusterdirecteuren en het bestuur vaak aanwezig waren. Op die tweedaagse gingen de deelnemers met een externe expert echt de diepte in over één onderwerp. Zo was er bijvoorbeeld een tweedaagse over de ontwikkeling van een professionele identiteit met Manon Ruijters, hoogleraar Leren, Ontwikkelen en Gedragsverandering aan de Vrije Universiteit Amsterdam. De tweedaagse bijeenkomsten waren zo succesvol, dat de schoolleiders en directeuren er na de opleiding graag mee door willen gaan.

Aan het eind van de opleiding deden alle schoolleiders bij een geaccrediteerde, externe schoolleidersopleiding een assessment om zich officieel te registreren. Toen bleek dat ze in deze maatwerkopleiding veel hadden opgestoken, want alle 27 deelnemers behaalden probleemloos hun registratie. ‘Binnen WereldKidz gaan we zeker door met het samen op een informele leren’ , vertelt De Kruijff. ‘ Het geeft veel energie en heeft een positief effect op zowel de ontwikkeling van de individuele schoolleider als de ontwikkeling van ons onderwijs. En dat is prachtig om te zien.’

Deel dit bericht

Teacher Leadership – Laat leraren leiden!

Susanna Bakker, 7 maart 2019

Hoe kan de expertise en affiniteit van leraren beter benut worden? HoeMAtthijs Ran, Hermann Wesselink College vergroot je de invloed van leraren op collega’s, schoolleiders en andere actoren binnen en buiten de school? En hoe zorg je dat leraren de ruimte nemen om bij te dragen aan de ontwikkeling van de school en het onderwijs? Een steeds vaker gehoord antwoord op deze vragen luidt: teacher leadership. Bij teacher leadership draait alles om het versterken van de invloed van leraren, zodat deze het eigen klaslokaal overstijgt. Maar hoe kan je als schoolleider leiderschap van leraren zo goed mogelijk laten floreren? Lees verder ›

Deel dit bericht

Sam Terpstra over leidinggeven aan je bestuur

Ewout van Luijk, 1 maart 2019

Leidinggeven aan je bestuur, is dat niet paradoxaal? Sam Terpstra heeft ruime ervaring als directeur en bestuurder in het onderwijs. We spraken hem over wat het van een leidinggevende in het onderwijs vraagt om invloed uit te oefenen op een bestuurder. Lees verder ›

Deel dit bericht

Veranderen in een gespannen en verkrampte onderwijscultuur, deel 1

Derk van der Pol, 21 februari 2019

Charles Engelen - NSO-CNADat er over veranderkunde veel geschreven is, staat als een paal boven water. Waar echter niet veel over geschreven is, is veranderen binnen de specifieke context van het onderwijs. In hoeverre verschilt dat van veranderen in algemene organisatiecontexten? Deze vraag bezigt een leergroep van vakidioten, allen verbonden aan NSO-CNA, met een passie voor veranderen en onderwijs. De groep wil met elkaar een visie hierop ontwikkelen en kiest voor een andere aanpak. In plaats van er eindeloos over te filosoferen, nodigen zij tijdens een aantal bijeenkomsten schoolleiders uit die een casus inbrengen. Door de casussen te horen, met de schoolleider  uit te diepen en daarna de deelnemende vakidioten te vragen vanuit een eigen perspectief te doorzien wat er speelt in de casus, wordt de basis gelegd voor deze kijk. Steeds doet de leergroep dit rondom een specifiek thema. Als lezer nemen we je mee middels een blogreeks hierover. In deze eerste twee blogs staan we stil bij het thema veranderen in een verkrampte en gespannen onderwijscultuur. Lees verder ›

Deel dit bericht

Werken aan dilemma’s van de schoolleider

Henny Molenaar, 7 februari 2019

Uit wraak voor het doden van een heilige hinde stelde de godin Artemis de mythische Griekse koning Agamemnon voor een levensgroot dilemma: zij zou pas voor een gunstige wind zorgen waardoor de Grieken konden afvaren om de strijd met Troje aan te gaan, als hij zijn geliefde dochter Iphigeneia zou offeren. De eer van zijn volk of de liefde voor zijn dochter. Voor Agamemnon een schier onmogelijke opgave (hij koos overigens voor het laatste).

Nou wil ik de dilemma’s waarmee mijn MIL studenten geconfronteerd worden niet direct vergelijken met deze ‘ kwestie van leven of dood’, maar éen parallel is wel degelijk te trekken: het gaat om diep liggende persoonlijke waarden en opvattingen die in het geding zijn, ook voor onderwijsleiders. Lees verder ›

Deel dit bericht

“Een goede schoolleider is een vrager”

Bart Schipmölder, 21 april 2018

John Schreijer, opleider Strategische Bedrijfsvoering

Een interview met docent Strategische Bedrijfsvoering John Schreijer.

John Schreijer begon zijn onderwijsloopbaan in de jaren 70 als docent Wiskunde. Het duurde niet lang voordat hij doorgroeide naar een leidinggevende rol: als 27-jarige kreeg hij als conrector de taak een nieuwe VWO-afdeling in te richten. In die tijd was er echter nog geen NSO-CNA…

John: “Als beginnend leidinggevende werd ik natuurlijk ook geconfronteerd met mezelf. Schoolleider zijn deed ik vanuit intuïtie en, jong als ik toen was, vol lef en met nieuwe onderwijsideeën.”

Scholing op gebied van schoolleiderschap was er nog niet. Dat belette John niet om zichzelf toch intensief te scholen, van bedrijfskunde tot persoonlijke leiderschapsontwikkeling. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe hou jij als Schoolleider de blik vooruit?

Charles Engelen, 31 januari 2019

Onzekere tijden

Het zijn onzekere tijden. Ik hoor het regelmatig en ik ervaar het zelf ook. Instabiliteit in Europa of zelfs de wereld, doet de economie het nu wel of niet, de kloof tussen politiek en burger die groter wordt, stakingen in het onderwijs, gele hesjes, terrorisme, verkiezingen op handen (‘De belangrijkste ooit” zeggen sommigen), en ga zo maar door.

Met de toekomst bezig zijn

Lastig om in zo’n tijdgewricht bezig te zijn met de toekomst, toch? Lees verder ›

Deel dit bericht

Van uitgeblust naar weer bevlogen
een coachingstraject in het VO

Catrien Mesman, 19 december 2018

EEN KERSTBLOG

Wie herinnert zich niet het kerstverhaal dat die ene fijne meester altijd vertelde op de laatste schooldag voor de kerstvakantie? Dat verhaal dat begon met een en al treurnis? Dat je na tien minuten dacht: ‘Dit komt nooit meer goed.’? En dat het dan toch goed kwam? En dat de slechterik eigenlijk niet zo slecht was? En dat er een les voor ons allen in zat? Zulke verhalen maak ik in mijn werk als opleider en coach regelmatig mee. Lees verder ›

Deel dit bericht

Opleiden op Curaçao

Brigit Verbeek, 10 december 2018

NSO-CNA Curacao GroepsfotoNSO-CNA verzorgde in de eerste week van december 2018 een Oriëntatie op leiderschap en een op maat gemaakt programma Schoolleider Basisbekwaam voor de medewerkers van de  Stichting RK Centraal Schoolbestuur Curaçao. Namens NSO-CNA reisden Brigit Verbeek en Frans Grobbe af naar Willemstad. Voor hun een kans om hun cultureel schakelvermogen, ofwel hun interculturele competentie, te ontwikkelen. Brigit geeft in deze blog een korte impressie van deze enerverende en inspirerende ervaring. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar