Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Opleiden op Curaçao

Brigit Verbeek, 10 december 2018

NSO-CNA Curacao GroepsfotoNSO-CNA verzorgde in de eerste week van december 2018 een Oriëntatie op leiderschap en een op maat gemaakt programma Schoolleider Basisbekwaam voor de medewerkers van de  Stichting RK Centraal Schoolbestuur Curaçao. Namens NSO-CNA reisden Brigit Verbeek en Frans Grobbe af naar Willemstad. Voor hun een kans om hun cultureel schakelvermogen, ofwel hun interculturele competentie, te ontwikkelen. Brigit geeft in deze blog een korte impressie van deze enerverende en inspirerende ervaring. Lees verder ›

Deel dit bericht

Babs Sirach verzorgt de Peter Karstanje-lezing 2019

Bart Schipmölder, 15 november 2018

De Peter Karstanje lezing

Op 16 januari vierde NSO-CNA het 30-jarig bestaan met een groot jubileumcongres in het teken van Leidinggeven aan Onderwijsvernieuwing. Tijdens dit congres is de tweede Peter Karstanje-lezing gehouden. Peter Karstanje is samen met Fons van Wieringen oprichter van de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO), en was 20 jaar directeur. Peter is vlak na zijn terugtreden als directeur in 2012 overleden. Wij zijn hem nog steeds dankbaar voor zijn onnavolgbare inzet en passie voor NSO en de kwaliteit van onderwijsmanagement in Nederland.

Babs SirachBabs Sirach, Schoolleider Spinoza21first

In de Peter Karstanje-lezing verzorgt een oud student van NSO-CNA een voordracht over leiderschap en onderwijsvernieuwing op zijn of haar school. Wij zijn heel blij dat op 16 januari de lezing gegeven is door Babs Sirach, schoolleider Spinoza20first. Een nieuwe brede scholengemeenschap in Amsterdam en het Dalton zusje van het Spinoza Lyceum. Bart Schipmölder sprak eerder met haar over haar geleerde lessen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Heb jij al een meetup gehad in jouw school?

Maarten Thissen, 4 november 2018

Zou je het doen? Je krijgt een vraag van een groepje docenten van verschillende scholen in de stad of ze in jouw school een leerbijeenkomst kunnen organiseren. Voor docenten door docenten. O ja, ze willen niet huren, want ze hebben geen budget, maar wel gebruik maken van de aula en een paar lokalen. En als je koffie en thee beschikbaar wil stellen is dat zeer welkom. Alsof je het nog niet druk genoeg had.. Lees verder ›

Deel dit bericht

Schoolleider Stadsbekwaam: praktijkuitwisseling met Oslo

Frans Grobbe, 23 oktober 2018

Ja, dat is toch wel écht iets anders vinden ze, werken in de grote stad. Veertien schoolleiders uit Oslo zijn bij ons aangeschoven. Ze vertellen over hun werk en zijn nieuwsgierig naar collega’s in Amsterdam en andere grote steden in Nederland. Hoe kan het toch dat een goed schoolklimaat niet altijd effect heeft op de leeropbrengsten? Hoe gaan schoolcultuur en straatcultuur samen en hoe maken we meer gebruik van alle mogelijkheden die de grote stad onze leerlingen biedt? Met wie werk jij allemaal samen rond de school en hoe gaat dat? Hoe divers zijn de teams op jullie school en wat wordt daarbij van de schoolleider verwacht? Lees verder ›

Deel dit bericht

Denk jij na de schoolvakantie ook altijd: ik weet niet meer hoe het moet?

Ilse van Hal, 2 oktober 2018

Stop de tijd!

Met de tong op de schoenen halen we massaal de vakantie weer: onderwijzend Nederland werkt zich in blokken van 8-10 weken het snot voor de ogen, om vervolgens in gestrekte houding de eerste dagen van de vakantie bij te komen.

Ook ik eindig elke keer weer op die bank ….na een dag of wat afkick verschijnselen die gepaard gaan met het staren naar eindeloze etappes van de tour de France en lusteloos mijn timeline van Facebook, Twitter én Instagram door scrollen, beland ik in een ander, wat rustiger tempo.
Lees verder ›

Deel dit bericht

De schoolleider: van held naar Minstreel?

Ton ten Broeke, 8 oktober 2018

Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag. Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog om het thema vast wat op te warmen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Bart Schipmölder: “Het begint bij nieuwsgierigheid!”

Bart Schipmölder, 21 januari 2019

Openingstoespraak van ons jubileumcongres

 

Beste studenten, alumni, docenten en onderwijsbelangstellenden, van harte welkom op ons jubileumcongres. Te gek dat we met zoveel mensen betrokken bij en met hart voor het onderwijs vandaag in gesprek kunnen over leiderschap en onderwijsvernieuwing.

Eerst even dit!

Lees verder ›

Deel dit bericht

Ben jij een rolmodel voor weten of voor leren?

Bart Schipmölder, 21 september 2018

Bildungskalender 2018 Bijdrage Bart SchipmölderKennis veroudert tegenwoordig snel, de complexiteit neemt toe en dat maakt het vermogen tot – steeds weer –  leren belangrijker. In het klaslokaal worden we echter veelal geconfronteerd met het product van het leren, niet met het leren zelf. Lees verder ›

Deel dit bericht

‘Kom je niet verder met de dwarsligger?’

Johan Spitteler, 19 september 2018

Dwarsliggers

Het is zo’n mooi plan en toch komt het nauwelijks van de grond.

De instemmers leggen het af tegen de luid klinkende, boze nee roeper. Het is niet voor het eerst. De dwarsligger laat zich gelden. Nee, omdat het nee moet zijn.

Ik leg het ook af. Ik weet me geen raad; voel me geïrriteerd en machteloos. Lees verder ›

Deel dit bericht

Help! Een blog, maar voor wie?

Lilian ter Laak, 30 augustus 2018

De doelgroep bepalen lijkt de eerste stap
Van collega Kiki Verbeek kreeg ik een vlot te lezen boek. De titel bleef hangen:
‘Integere types doen niet aan marketing, overtuigd zakelijk bloggen.’

Marketing – overtuigd – zakelijk… zijn woorden die niet boven aan mijn vocabulair of to-do-list- staan.
Voel me gelukkig met mannen en vrouwen die via mond op mond reclame de weg vinden naar mijn praktijk. Gebruik het ook als excuus, de-klanten-komen-toch-wel, om de digitale communicerende wereld niet te omarmen. Geen opgetuigde website van mijn kant of zakelijk marketing plan van deze ondernemer. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar