Rosanne van de Leijgraaf-Scholte, 13 november 2023
Voorafgaand aan de masterclass Doorbreek Organisatiepatronen schreef Rosanne van de Leijgraaf-Scholte een preflectie: een voorbespiegelende blog over het thema van de betreffende masterclass. De masterclass vindt plaats op 22 november 2023 tussen 9.00 en 12.30 uur te Diemen. Inleider is Odette Moeskops. Klik hier voor meer informatie.
Ken je dat? Het spelen van een potje schaken met familie of vrienden waarin je vanuit een bepaalde stelling na een aantal zetten opnieuw in die stelling terechtkomt? En daarna weer dezelfde zetten doet op weg naar dezelfde stelling? Het spel vordert niet en de partij wordt dan als onbeslist (remise) beschouwd. Als jong meisje vond ik dat irritant. Telkens weer terugkomen bij datzelfde punt, weer die blik van mijn vader vol verwachting en nieuwsgierigheid hoe ik het toch deze keer anders zou doen. Het anders kunnen doen, ligt dit alleen bij mij of heb ik daar die ander ook voor nodig? Hoe kan het toch dat wij telkens weer in remise belanden en het soms toch zo lastig blijkt het andere te doen om niet weer in dezelfde stelling te komen? Lees verder ›
Bart Schipmölder, 30 oktober 2023
Dat verbinding belangrijk is, beseffen we gelukkig steeds meer. Toch? In een vacaturetekst las ik laatst: ‘Wij zijn op zoek naar een nieuwe bestuurder die verbindt met daadkracht.’ En regelmatig hoor ik uitspraken van leidinggevenden als: ‘Het zit niet helemaal goed met de verbinding, daar moeten we aan werken.’ Of: ‘Ik voel niet zoveel verbinding met mijn collega, dat kan beter.’ Of: ‘Het leiderschap in deze organisatie kan meer doen om voor verbinding te zorgen.’ Lees verder ›
Floor Basten, 20 oktober 2023
Voorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijft Floor Basten steeds een preflectie: een voorbespiegelende blog over het thema van de betreffende masterclass. Dit is haar preflectie bij de masterclass Intercultureel denken. Deze vindt plaats op 1 november 2023 tussen 9.00 en 12.30 uur te Diemen. Inleider is Renate Schepen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Sprookjes
Het zal ergens eind jaren zeventig zijn geweest dat mijn vader voor mij een sprookjesboek kocht en omdat mijn vader van verzamelen hield, werd dit het eerste in een lange rij sprookjes van over de hele wereld. Achteraf kan ik wel zeggen dat deze collectie een mooie introductiecursus in culturele antropologie is geweest. Immers, sprookjes gaan over het oplossen van problemen en wat als probleem en oplossing geldt, is nogal plaats- en tijdgeboden, kortom cultureel bepaald. Lees verder ›
Floor Basten, 29 september 2023
Voorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijft Floor Basten steeds een preflectie: een voorbespiegelend stukje over het thema van de betreffende masterclass. Dit is haar preflectie bij de masterclass Post-truth, propaganda en complotdenken. Deze vindt plaats op 4 oktober 2023 tussen 9.00 en 12.30 uur te Diemen. Inleider is Jaron Harambam. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Ze sluipt traag de trap op, blijft bovenaan staan. Hij zit al klaar. Ze zet een paar passen naar rechts, kijkt hem niet aan. Hij staart haar na. Ze verlegt haar blik naar boven, haar hoofd nu scheef en in de schouders. Hij volgt haar gebaar en haar blik. Geruisloos draait ze zich om, maakt een draai naar links en springt bij mij op bed. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 15 mei 2023
Voor de nieuwsbrief van De Nieuwe Meso (mei 2023) schreef Bart Schipmölder een beschouwing in reactie op een artikel van Monique Marreveld in Didactief.
In de Didactief van februari 2023 stelde Monique Marreveld de vraag of we ver genoeg vooruit kijken? Want zo vraagt zij zich af: ‘het schoolleiderstekort is groot, maar moeten we iedereen aan het roer laten die dat wil?’. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 27 juli 2023
Advies aan de politieke partijen die nu hun leider selecteren
Wij mensen hebben een duidelijk gevoel nodig van wie we zijn. Alleen dan begrijpen we de wereld en onze plaats daarin. Dit kunnen we bereiken door ons te identificeren met groepen met ondubbelzinnig gedefinieerde sociale identiteiten. Lees verder ›
Cunera van Hal en Bart Schipmölder, 28 augustus 2023
Met taal verbinden we ons en geven de relatie vorm. En geven we samen betekenis aan wat er gebeurt. Maar hoe we over dingen praten, is ook van invloed op wat er gebeurt. De laatste jaren lijkt onze taal met onze maatschappij mee te individualiseren.
Dat heeft onder andere invloed op hoe teams in gesprek zijn over hun samenwerking. Want hoe benoem je de patronen in de samenwerking, zónder daarin bijvoorbeeld beschuldigend te zijn naar één individu? Ook voor onderwijsteams is dit een zoektocht: wat zou de onderlinge relatie zeggen als we haar een stem geven? Lees verder ›
Bart Schipmölder, 29 juni 2023
De menselijke maat sneuvelt in goede bedoelingen
Ik had onlangs een goed gesprek met een leraar uit het basisonderwijs. Een jonge man, 27 jaar, met een hart voor kinderen. Hij trad in de voetsporen van zijn moeder en staat alweer een aantal jaar voor de klas in Amsterdam Noord. Jonge mensen, en zeker mannen, hebben we hard nodig in het basisonderwijs. Alle reden om ervoor te zorgen dat ze niet opbranden en we ze behouden. Lees verder ›
Remco Coppoolse, 20 juni 2023
Remco Coppoolse is onderzoeker en docent Onderwijsinnovatie. Sinds enkele jaren is hij ook als docent betrokken bij onze Master Educational Leadership. Hij begeleidt schoolleiders die in hun eigen praktijk een onderzoek doen, en verandering willen teweegbrengen. Iets wat hij zélf ook doet bij Hogeschool Utrecht.
In dit blog laat hij zien hoe veelbelovend praktijkgericht onderzoek is voor verandertrajecten van schoolleiders. En hoe er tegelijkertijd nog veel te ontdekken valt over deze nieuwe stroming in de wetenschap. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 24 mei 2023
Onderstaande column is geschreven voor en opgenomen in Magazine De VBS van mei 2023.
Deze winter was ik op reis in Nepal. Wij bezochten daar drie scholen en maakten een lange wandeltocht. Tijdens de reis raakte ik gefascineerd door het ogenschijnlijk ordeloze verkeer. Bussen, vrachtwagens, auto’s, motoren, brommers, fietsers en wandelaars: het krioelt door elkaar op vaak veel te nauwe wegen en straten. Er
lijken maar weinig regels te zijn. Naast dat men in principe links rijdt, kon ik er nog twee ontdekken: je rijdt elkaar niet aan en als de een de plek heeft,
heeft de ander hem niet. Het verkeer bewoog zich vloeiend, vergelijkbaar met een spreeuwenzwerm. Lees verder ›
Pagina 3 van 18‹12345...10...›»