Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Leraren hebben recht op lerende schoolleiders

Bart Schipmölder, 24 juni 2021

De afgelopen weken keek ik net als heel veel mensen in het onderwijs naar Klassen. Een documentaireserie van Human over de strijd voor gelijke kansen in het onderwijs, opgenomen op een aantal PO en VO scholen in Amsterdam Noord. De belangrijkste boodschap: het mag niet uitmaken waar je wieg staat, iedereen moet dezelfde kansen krijgen om zijn of haar talenten te kunnen ontwikkelen. Echter, het gaat met die gelijke kansen de verkeerde kant op in Nederland stelt hoogleraar en onderwijsinspecteur Inge de Wolf in het programma De Publieke Tribune (uitgezonden door Human op 24 januari). Het is belangrijk dat we kritisch blijven kijken naar de elementen die ongelijkheid versterken in ons onderwijssysteem. Dat begint bij goed onderzoek naar de achterliggende oorzaken. En dan kunnen we werken aan oplossingen die gelijke kansen voor iedereen dichterbij brengen. Deze oplossingen beginnen voor mij bij te erkennen dat we allemaal verschillend zijn. Dat jij anders bent dan ik, jij ergens anders vandaan komt en andere dingen nodig hebt om de ontwikkeling door te maken die bij jou past. Niet alles is maakbaar, maar we kunnen er ons best voor doen om voor elk kind zijn of haar unieke ontwikkeling mogelijk te maken. Lees verder ›

Deel dit bericht

De invloed van de omgeving op de koers van je school

Charles Engelen en Bart Schipmölder, 6 januari 2021

 

Leiden met de blik (ook) naar buiten

Laat jij de omgeving de koers van je school dicteren? Of ben je als schoolleider ‘in the lead’, ook bij meningen en druk van buiten?

Onderzoekers Leithwood, Harris en Hopkins beschrijven in hun artikel 7 stellingen over succesvolle schoolleiders (2019) het volgende:

Effectieve schoolleiders lezen de context van hun school, en reageren gepast op specifieke uitdagingen. En nemen die – zo nodig – mee in hun beleid. Dit geldt ook als het om de omgeving, de buitenwereld van de school, gaat. Lees verder ›

Deel dit bericht

Feedback geven? Ga feedback vragen!

Karin Derksen, 18 december 2020

Sinds de jaren ’90 zit ik in het vak van leren en ontwikkelen en sinds die tijd wordt regelmatig weer de vraag gesteld: ‘we willen elkaar meer en beter feedback leren geven’. Dit lijkt een nooit ophoudende vraag. Blijkbaar zijn we ervan overtuigd dat meer en beter feedback leren geven behulpzaam is, maar is dat eigenlijk wel zo?  Zeker speelt feedback, en daarmee bedoel ik dan feed up, feedback en feed forward, een belangrijke rol in ons leren[i]. Toch stel ik de focus in organisaties en teams op het meer en beter feedback leren geven ter discussie en pleit ik voor een andere, meer effectieve, insteek. Lees verder ›

Deel dit bericht

Leraren hebben recht op goede schoolleiders!

Bart Schipmölder, 22 december 2020

🤔 Schoolleiders en -bestuurders van Nederland: hoe zit het met jullie professionalisering? Hoe werk je daar eigenlijk aan? Want:

Jouw kwaliteiten zijn bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Dit wordt (gelukkig!) steeds meer erkend. Lees verder ›

Deel dit bericht

Zit er muziek in strategische bedrijfsvoering?

Cock Raaijmakers, 27 november 2020

De start

Het is kwart over acht. We maken de zaal gebruiksklaar. Een klein uur later zal het seminar ‘planning en control binnen onderwijsinstellingen’ starten. Mijn collega verlaat de zaal op weg naar koffie voor ons beiden. Op de aangesloten laptop zoek ik naar de muziekfilmpjes en in mijn hoofd ontvouwt zich de informele playlist. Spontaan is mijn milde afwijking om dagelijkse gebeurtenissen actief of passief te omlijsten met muziek, uitgegroeid tot een spraakmakend eerste onderdeel van de les. Lees verder ›

Deel dit bericht

Wat kunnen schoolleiders leren van Trump’s leiderschap?

Bart Schipmölder, 23 oktober 2020

Kijk je net als ik soms met verbazing naar leiders als Trump en Poetin? Zij voldoen niet aan mijn beeld van een goed leider. Hoe zijn ze dan toch in die rol gekomen? En krijgen ze ook nog eens genoeg aanhangers?

Wat kunnen schoolleiders leren van Trump Lees verder ›

Deel dit bericht

Alles wat je geen aandacht geeft groeit ook!

Bart Schipmölder, 13 oktober 2020

Alles wil gezien wordenRegelmatig kom ik bij lessen over omgaan met weerstand de uitspraak ‘alles wat je aandacht geeft groeit!’ tegen. De onderliggende boodschap is dan meestal om de aandacht vooral op het positieve geluid1 en de ‘constructieve’ mensen te richten, en niet te veel aandacht te geven aan het negatieve, aan de mopperaars en critici. Met de gedachte dat als je wel aandacht geeft aan ‘het negatieve’ dit groeit. Dat lijkt logisch. Lees verder ›

Deel dit bericht

Boekrecensie: Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur – Cordula Rooijendijk

Bart Schipmölder, 18 september 2020

Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteurToen we met z’n allen naar De Luizenmoeder keken, konden we nog denken dat het iets té karikaturaal werd voorgesteld, dat leven in en om de school. Dat de serie dichter bij de werkelijkheid ligt dan we dachten, laat het geweldige en ontroerende boek van Cordula Rooijendijk zien: Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe pakt onderwijs op afstand uit bij leiderschapsontwikkeling?
Een terug- en vooruitblik

Diede Stevens, 2 september 2020

In de opleidingen van NSO-CNA maakten we enkele maanden geleden (noodgedwongen) de overstap naar volledig onderwijs op afstand. We hebben de mogelijkheden én beperkingen ervaren. Hoewel het al lang mogelijk was heeft onderwijs op afstand door de coronacrisis een boost gekregen. Onze ervaringen met het onderwijs op afstand zijn wisselend, we leren in een snelkookpan wat werkt en wat niet werkt. Lees verder ›

Deel dit bericht

Teamleider in het onderwijs … een leven lang leren!?

Pim Visser, 1 september 2020

Onlangs sprak ik een beginnende teamleider die aan haar baas had gevraagd of ze ook een externe coach mocht inhuren gedurende haar eerste jaar. De betreffende schooldirecteur had een beetje zuur gekeken, want tja dat kostte weer geld en erger nog dan zou de teamleider ook 1x in de zes weken een paar uur buiten de vestiging zijn. Wie moest er dan op haar team passen? Toen zij haar eerste gesprek met de coach zou gaan voeren en om 14.30 uur de school verliet, riep de directeur haar vriendelijk na: “laat je niks aanpraten hè door die coach…”. Ik wou dat ik dit verhaal verzonnen had, maar het is waar gebeurd. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar