Bart Schipmölder, 22 november 2022
De afgelopen dagen viel zo’n beetje heel Nederland over Matthijs van Nieuwkerk heen. Vele deskundigen hadden hun analyse al snel klaar. De meeste verhalen die ik er over gelezen heb richten zich vooral op Matthijs zelf en de angstcultuur die hij met zijn stevige perfectionisme creëerde. Matthijs is dader, een desastreus leider, en de vele medewerkers zijn zijn slachtoffers.
Acting out
Zijn ‘acting out’ van emoties is grensoverschrijdend. Zeker. Daar had hij hulp bij moeten krijgen. Lang niet iedereen is in staat om dat zelf in te zien. Een dringend advies van iemand om hem heen in die richting had niet misstaan. Precies dit is waarom het belangrijk is als leider om voldoende tegenmacht te organiseren (en er voor open te staan). Overigens geldt dit voor ieder mens: dat je emoties hebt die je in uitdagende situaties niet goed weet te beheersen en waar je hulp bij kunt gebruiken. Dat het in het geval van Matthijs zo lang kon doorgaan roept terecht vraagtekens op. Te meer omdat hij gezien zijn positie daar meer schade mee aan kon richten. Hier past het hem om zelf ook verantwoordelijkheid te nemen en te willen horen wat het effect is geweest van zijn handelen. Maar het is ook een spiegel voor onszelf. Lees verder ›
Floor Basten, 28 september 2022
Voorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijft Floor Basten steeds een preflectie: een voorbespiegelend stukje over het thema van de betreffende masterclass. Dit is haar preflectie bij de masterclass Interconnectiviteit. Deze vindt plaats op 12 oktober 2022 tussen 13.00 en 16.30 uur te Diemen. Inleiders zijn Desiree Driesenaar en Eric de Blok. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Het beste moment
“De ambtenaren die het onderwijsbeleid maken hebben geen idee van wat de realiteit in onze scholen is”, of zoiets mopperde een schoolleider tijdens een diner pensant waar ik een inleiding gaf over posthumanisme in het onderwijs. Toen ik haar vroeg wie de ambtenaren van over een jaar of dertig nu in het onderwijs heeft, bleef het even stil. Lees verder ›
Arjan Jonker, 23 augustus 2022
Is jouw school al een ‘lerende organisatie’? De laatste jaren is er weer volop aandacht voor dit concept, nadat het decennialang enigszins uit beeld verdween. Maar wat is het precies? Waarom is het belangrijk? We vroegen het aan twee deskundigen.
Aan het woord komen Robert-Jan Simons en Bart Schipmölder, respectievelijk oud- én huidig directeur van NSO-CNA Leiderschapsacademie. Robert-Jan verzorgt tijdens de NOW 2022 een masterclass over ‘De school als lerende organisatie in 2022’. Hierin verbindt hij de ideeën uit de negentiger jaren met allerlei nieuwe inzichten over leren. Lees verder ›
Inte Koopman, 1 juli 2022
Mijn ervaringen bij NSO-CNA met impactonderzoek
Van september 2021 tot maart 2022 heb ik voor mijn master onderwijswetenschappen stagegelopen bij NSO-CNA. Voor mijn stageopdracht heb ik de impact van de Schoolleidersopleiding Basis- en Vakbekwaam onderzocht. Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de impact van de opleiding op de werkpraktijk van schoolleiders. NSO-CNA is nieuwsgierig naar wat schoolleiders anders doen in de praktijk na het volgen van de opleiding, en wat hen heeft geholpen of juist heeft belemmerd in hun leerproces. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 25 juni 2022

Wil je een goede indruk krijgen van de toenemende diversiteit en complexiteit in onze samenleving? Kijk dan naar het fietspad. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 15 mei 2022
Laatst fietste ik naar Amsterdam voor een bezoekje aan de markt. Bij het naderen van de pont over het IJ werd ik aangesproken door een vriendelijke meneer gehuld in een rood vestje van het GVB. Of ik af wilde stappen en lopend de pont op wilde gaan. Ik voelde mij terechtgewezen en er kwam een niet zo vriendelijke reactie op, zoiets van: ‘bemoei je met je eigen zaken, laat mij mijn eigen ding doen’ en ‘ik let echt zelf wel op, doe het al jaren zo’. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 17 oktober 2019
Ik maak deel uit van een doorlopende opleidingsgroep over systeemgericht werken in groepen. In het begin van het nieuwe seizoen kwamen er een paar nieuwe deelnemers bij in de groep. Ik was verrast door de sterke afweer die ik had naar deze nieuwe mensen. Er kwam bij mij een neiging op om de ‘nieuwen’ erbuiten te houden: ik richte mij sterk op de mensen die al langer in de groep zaten en negeerde de ‘nieuwen’. Deze weerstand had niets te maken met de betreffende personen. Het waren aardige mensen hoor, die ‘nieuwen’. Lees verder ›
Evelijn de Bruijn, 13 april 2022
Evelijn de Bruijn is TTO bovenbouw coördinator bij Stichting Carmelcollege en volgde de opleiding Basisbekwaam. Daarvoor schreef ze een mooi essay over het belang van je gezien weten.
Gezien
Mevroooooouuuuuuuw… Leerling T. miauwt door de gang van een nog bijna lege school. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 9 februari 2022
Bij leiderschapsontwikkeling spreken we over binnen je comfortzone blijven en er buiten gaan. Buiten je comfortzone is where the magic happens en daar zijn de things that make life worthwile and interesting. Deze slogans klinken je waarschijnlijk wel bekend in de oren. Hoewel de lokroep naar dit buitengebied verleidelijk klinkt, ben ik geen voorstander van een al te lichtvaardig gebruik van de metafoor van de comfortzone. Het kan mensen ook verder van huis brengen. Daarom in deze column mijn visie op deze metafoor en een oproep om er bekwaam mee om te gaan. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 27 januari 2022
In
een gesprek dat ik had met Inge, beginnend schoolleider, in het kader van haar leiderschapsontwikkeling, bracht zij in dat ze beter ‘moest’ gaan luisteren.
Ik vroeg haar hoe ze bij dit leerdoel kwam. Daarop vertelde Inge me over een collega die altijd haar verhaal bij haar kwijt wilde. Maar: het lukte haar niet meer zo goed om ernaar te luisteren. En dat zat haar dwars. Want over leiderschap had ze geleerd dat goed luisteren naar je medewerkers belangrijk is. Lees verder ›
Pagina 3 van 16‹12345...10...›»