Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Zeven stellingen over succesvol schoolleiderschap herzien

Ewout van Luijk, 9 mei 2019

Schoolleiderschap is na het leraarschap de tweede meest invloedrijke factor op de resultaten van leerlingen. Deze stelling heb je vast wel eens eerder gelezen. De kans is groot dat hierop een verwijzing naar een reviewartikel van Leithwood, Harris en Hopkins (2008) volgde. In dit artikel gingen deze auteurs op zoek naar antwoorden op de vraag: Wat kunnen we op basis van wetenschappelijk onderzoek zeggen over effectieve en succesvolle schoolleiders? In hun artikel formuleerden zij op basis van hun review zeven stellingen. Nu, elf jaar later, hebben de auteurs deze stellingen opnieuw tegen het licht van de wetenschap gehouden. Met de kennis van nu blijken deze zeven stellingen nog steeds grotendeels valide. Een kort overzicht van de (herziene) “seven strong claims about succesfull school leadership”: Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe creëer ik ‘eigenaarschap’ in mijn team?

Pim Visser, 7 november 2019

Pim Visser EigenaarschapHerken je die vraag? Heb je ook mensen in je team die geen enkel eigen initiatief lijken te nemen? Die een taak alleen maar uitvoeren als jij het ze expliciet gevraagd hebt en dat je het geleverde werk dan ook nog moet controleren (of denkt te moeten controleren)? Dat mensen zinnetjes tegen jou zeggen als: “had ik dat ergens kunnen lezen …” of “ik wist niet dat ik dat had moeten doen …” of “daar heb ik geen uren voor in mijn taakbeleid …” Lees verder ›

Deel dit bericht

Heeft jouw team voldoende ontwikkelruimte?

Karin Derksen, 24 mei 2019

 

Stuurkunst teamvergadering onderwijsBijna elke schoolleider geeft direct of indirect leiding aan één of meerdere teams. Goed onderwijs realiseren en blijven ontwikkelen voor leerlingen en studenten kan geen enkele docent individueel. Dit kun je alleen in teamverband realiseren. Team staat dan voor ‘Together Everyone Achieves More’. Ondanks die mooie belofte van teamwerk blijkt uit onderzoeken dat het de meeste teams niet lukt om samen meer en beter te presteren[1]. Het is daarom niet verwonderlijk dat veel schoolleiders zich afvragen hoe ze het werken in teams succesvol kunnen maken. Vragen die zij bijvoorbeeld stellen: ‘Ik geef leiding aan het team havo-bovenbouw, maar de docenten voelen zich helemaal geen team. Wat kan ik daaraan doen?’; of ‘Hoe deel ik de teams logisch in, doe ik dat in jaarteams, semesterteams, vakteams, of nog anders?’ Lees verder ›

Deel dit bericht

Een nieuw teamlid in ons team: ‘willen wij je er wel bij?’

Bart Schipmölder, 17 oktober 2019

 

Nieuw in het teamIk maak deel uit van een doorlopende opleidingsgroep over systeemgericht werken in groepen. In het begin van het nieuwe seizoen kwamen er een paar nieuwe deelnemers bij en ik was zeer verrast door de sterke afweer die ik had naar deze nieuwe mensen. Er kwam bij mij een neiging op om de ‘nieuwen’ erbuiten te houden, door me sterk te richten op de mensen die al langer in de groep zaten. Deze weerstand had niets te maken met de betreffende personen. Het waren aardige mensen, die ‘nieuwen’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Uitdagingen bij het ontwikkelen van een training voor Albanese schoolleiders

Ewout van Luijk, 1 november 2019

 

Reisverslag Albanië 1NSO-CNA kent een lange traditie op het gebied van internationalisering. Naast onze opleidingen en maatwerktrajecten richten we ons ook op de ontwikkeling van schoolleiderschap buiten onze landgrens. Hiervoor werken we regelmatig samen met internationale partners. In deze blog neem ik je mee naar Albanië, waar Frans Grobbe en ik met een lokale partner een training voor Albanese schoolleiders hebben ontwikkeld. Lees verder ›

Deel dit bericht

Laat je tweede stem je horen!

Louis Steeman, 25 oktober 2019

Je herkent het vast wel. Je bent in gesprek met iemand of je neemt deel aan een overleg en intussen gaat een tweede gesprek in je hoofd lopen. In dat tweede gesprek zijn vaak stemmen aan het woord die sociaal niet zo lekker liggen en die je liever voor je houdt. Het zijn meestal oordelende stemmen die bijvoorbeeld zeggen: ‘wat een eikel’, of ‘heb je hem weer’, of ‘eigenlijk moet ik nu iets zeggen, maar ik weet niet wat’, of, ‘daar gaan we weer’. Als je zo’n tweede stem in jezelf hoort praten is dat een signaal dat je innerlijk aan het afhaken bent. Lees verder ›

Deel dit bericht

Schakeltaal

Jolanda Botke, 7 oktober 2019

Schakeltaal Mijn promotieonderzoek gaat over hoe kennis en vaardigheden na een training of opleiding in de praktijk worden gebruikt. Met andere woorden: of en hoe transfer plaatsvindt. Hoewel transferonderzoek al ongeveer 20 jaar plaatsvindt, valt me elke keer weer op hoe weinig transfer op de agenda staat bij opleiden in organisaties. Er wordt te vaak vanuit gegaan dat als de opleiding of training goed is, de transfer vanzelf wel zal komen. Nee dus! Tegelijk schieten bedrijven die beloven het rendement van een training in kaart te brengen, als paddenstoelen uit de grond. Los van de vraag hoe valide en betrouwbaar zij dit effect meten, lijken ze zelden aandacht te besteden aan hoe het effect tot stand komt of verbeterd kan worden. Terwijl hier toch vanuit de wetenschap genoeg over te zeggen is. Hoe komt het toch dat die kloof tussen wetenschappelijk en praktijk er is en hoe kunnen we die dichten? Lees verder ›

Deel dit bericht

Veranderen in het onderwijs: hoe laat je een school boven zichzelf uitstijgen?

Derk van der Pol, 27 september 2019

Maaike Morsink Excellente SchoolIn gesprek met Maaike Morsink

In deze blogreeks volgen we een leergroep binnen NSO-CNA van vakidioten, met een passie voor veranderen en onderwijs. In de vorige twee blogs stonden we stil bij de vraag hoe verandering werkt in een gespannen en verkrampte cultuur. In deze derde blog gooien we het over een andere boeg. Te gast is namelijk Maaike Morsink. Onder haar directeurschap (2016-2018) ontving de locatie Denekamp van het Twents Carmel College in januari 2018 het predicaat Excellente school. Maaike ontving dit predicaat uit handen van minister Arie Slob. Het Twents Carmel College werd door de onderwijsinspectie geroemd voor het bieden van maatwerk op didactisch en pedagogisch gebied, met als doel om alles uit een leerling te halen wat erin zit. We onderzoeken de elementen van een succesvolle verandering, ofwel een succesverhaal. Lees verder ›

Deel dit bericht

Waar is onderzoek?

Floor Basten, 11 september 2019

Veel mensen denken dat onderzoek over waarheid gaat. Dat is niet zo. Er is wel veel waar, het klopt bijvoorbeeld dat wanneer je een steen loslaat deze valt, maar dat is geen uitkomst van onderzoek; ook als je het niet onderzoekt, valt de steen. Onderzoek gaat over het waardoor, in dit geval de zwaartekracht. Als je de wet achter het verschijnsel kunt bewijzen, mag je uitgaan van de voorspellende waarde van die wet: in alle gevallen zal de steen vallen. Wetten zijn in de moderne natuurwetenschappen echter steeds moeilijker aan te tonen; al geruime tijd is in dat gebied van de wetenschap het complexiteits- en chaosdenken gangbaar. Lees verder ›

Deel dit bericht