Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Teams worden effectiever als ze meer teamtaal spreken

Cunera van Hal en Bart Schipmölder, 28 augustus 2023

TeamtaalMet taal verbinden we ons en geven de relatie vorm. En geven we samen betekenis aan wat er gebeurt. Maar hoe we over dingen praten, is ook van invloed op wat er gebeurt. De laatste jaren lijkt onze taal met onze maatschappij mee te individualiseren.

Dat heeft onder andere invloed op hoe teams in gesprek zijn over hun samenwerking. Want hoe benoem je de patronen in de samenwerking, zónder daarin bijvoorbeeld beschuldigend te zijn naar één individu? Ook voor onderwijsteams is dit een zoektocht: wat zou de onderlinge relatie zeggen als we haar een stem geven? Lees verder ›

Deel dit bericht

Wil jij wel werken in het onderwijs?

Bart Schipmölder, 29 juni 2023

Wil jij wel werken in het onderwijs?De menselijke maat sneuvelt in goede bedoelingen
Ik had onlangs een goed gesprek met een leraar uit het basisonderwijs. Een jonge man, 27 jaar, met een hart voor kinderen. Hij trad in de voetsporen van zijn moeder en staat alweer een aantal jaar voor de klas in Amsterdam Noord. Jonge mensen, en zeker mannen, hebben we hard nodig in het basisonderwijs. Alle reden om ervoor te zorgen dat ze niet opbranden en we ze behouden. Lees verder ›

Deel dit bericht

Praktijkgericht onderzoek als verandermotor in het onderwijs

Remco Coppoolse, 20 juni 2023

Remco CoppoolseRemco Coppoolse is onderzoeker en docent Onderwijsinnovatie. Sinds enkele jaren is hij ook als docent betrokken bij onze Master Educational Leadership. Hij begeleidt schoolleiders die in hun eigen praktijk een onderzoek doen, en verandering willen teweegbrengen. Iets wat hij zélf ook doet bij Hogeschool Utrecht.

In dit blog laat hij zien hoe veelbelovend praktijkgericht onderzoek is voor verandertrajecten van schoolleiders. En hoe er tegelijkertijd nog veel te ontdekken valt over deze nieuwe stroming in de wetenschap. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe iets meer chaos leidt tot meer collectief leiderschap

Bart Schipmölder, 24 mei 2023

Verkeer Nepal Collectief Leiderschap Onderstaande column is geschreven voor en opgenomen in Magazine De VBS van mei 2023.

Deze winter was ik op reis in Nepal. Wij bezochten daar drie scholen en maakten een lange wandeltocht. Tijdens de reis raakte ik gefascineerd door het ogenschijnlijk ordeloze verkeer. Bussen, vrachtwagens, auto’s, motoren, brommers, fietsers en wandelaars: het krioelt door elkaar op vaak veel te nauwe wegen en straten. Er
lijken maar weinig regels te zijn. Naast dat men in principe links rijdt, kon ik er nog twee ontdekken: je rijdt elkaar niet aan en als de een de plek heeft,
heeft de ander hem niet. Het verkeer bewoog zich vloeiend, vergelijkbaar met een spreeuwenzwerm. Lees verder ›

Deel dit bericht

Gelijke kansen of gelijk resultaat?

Bart Schipmölder, 15 mei 2023

Gelijke kansen of gelijk resultaat?‘Met keihard werken en je best doen moet je in Nederland alles uit jezelf kunnen halen. Waar je woont, wie je ouders zijn of op welke school je zit, mag geen rol spelen. Toch is dat nog niet overal vanzelfsprekend.’ Minister Wiersma (Website Min OCW, 10 maart 2023)

Hiermee bekent de minister nadrukkelijk zijn meritocratische kleur: een maatschappijmodel waarin de sociaal-economische positie van elk individu is gebaseerd op haar talenten en verdiensten. De meritocratische formule is simpel: Lees verder ›

Deel dit bericht

Om te groeien is ruimte nodig: maak jij ruimte voor jezelf?

Bart Schipmölder, 8 februari 2023

Om te bloein hen je ruimte nodigPotentie zien

In mijn tuin stond in een pot een mooi boompje dat al jaren niet meer groeide en maar matig bloeide. Toch kon ik zien dat het een mooi boompje was en ik hield van de weinige bloesem die in het voorjaar zichtbaar was. Ik zag de potentie. Lees verder ›

Deel dit bericht

Stach als leermeester voor schoolleiders

Luc Sluijsmans, 25 januari 2023

DE PETER KARSTANJE LEZING

Op 25 januari 2023 vierde NSO-CNA de opening van haar nieuwe onderwijscentrum in Diemen. Tijdens deze opening is de derde Peter Karstanje-lezing gehouden. Peter Karstanje is samen met Fons van Wieringen oprichter van de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO), en was 20 jaar directeur. Peter is vlak na zijn terugtreden als directeur in 2012 overleden. Wij zijn hem nog steeds dankbaar voor zijn onnavolgbare inzet en passie voor NSO en de kwaliteit van onderwijsmanagement in Nederland. We eren hem met lezingen door schoolleiders en alumni van NSO-CNA die in hun school werken aan onderwijsvernieuwing.

De 3e lezing werd verzorgd door MIL-alumnus Luc Sluijsmans, rector van De Nieuwe Internationale School Esprit in Amsterdam-West en tevens lid van de Onderwijsraad.

De 3e Peter Karstanje-Lezing 2023 | Luc Sluijsmans | Acht lessen over het schoolleiderschap Lees verder ›

Deel dit bericht

Tussentaal

Bart Schipmölder, 13 mei 2023

Tussentaal“Stel je team eens voor?”, vroeg ik een deelnemer aan de opleiding.

“Nou, je hebt Piet die zich altijd wat dominant over alles uitspreekt. En je hebt Claire, een gevoelige vrouw die de kat uit de boom kijkt. En dan heb je Karin. Zij gooit er soms uit het niets iets uit.” Lees verder ›

Deel dit bericht

Masterclass Duurzaamheid in het Onderwijs: verwarrende inzichten en ongemakkelijke vragen

Bart Schipmölder, 22 december 2022

Kees Klomp en Bas HuijbersWinst een teken van succes? Niet wanneer je beseft dat die vaak ten koste gaat van onze planeet en de mens.

Scheiden van afval goed? Niet als het gaat om het ontwikkelen van een mindset gericht op duurzaamheid.

Van duurzaamheid een apart schoolvak maken, dan maar? Niet als je leerlingen écht iets wilt bijbrengen over het belang daarvan.

Zomaar wat inzichten die ik opdeed tijdens de 4e masterclass van dit studiejaar bij NSO-CNA Leiderschapsacademie. Die stond in het teken van duurzaamheid. Centraal stond de vraag wat de schoolleider daarin kan betekenen voor zijn/haar school. Lees verder ›

Deel dit bericht

Ben jij bij Team Blauw of toch Team Rood? Een preflectie op de masterclass Duurzaamheid.

Floor Basten, 5 december 2022

Voorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijft Floor Basten steeds een preflectie: een voorbespiegelend stukje over het thema van de betreffende masterclass. Dit is haar preflectie bij de masterclass Duurzaamheid. Deze vindt plaats op 21 december 2022 tussen 9.00 en 12.30 uur te Diemen. Inleiders zijn Kees Klomp en Bas Huijbers. Erbij zijn? Dat kan. Meer informatie en inschrijven kan via onze website. 

Millennium Challenge

Ik denk de laatste tijd vaak aan Paul van Riper. Paul wie? Paul van Riper was als gepensioneerd marinier gevraagd mee te doen aan de Millennium Challenge 2002, een grootschalige simulatie waarmee het Amerikaanse leger de inzet van nieuw materieel wilde oefenen. Van Riper zou leidinggeven aan de tegenstander, een niet nader omschreven vijand met de naam ‘Team Rood’. ‘Team Blauw’ trad als vertegenwoordiger van het Amerikaanse leger op. Kosten van de simulatie, die twee jaar voorbereiding in beslag had genomen: 250 miljoen US Dollar. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar