Boekrecensie: De kracht van niet-weten – Louis Steeman

Bart Schipmölder, 14 juni 2019

 

Ruimte voor ontwikkelingKracht van het niet weten Louis Steeman

Louis Steeman, docent bij NSO-CNA, schreef een prachtig en nabij boek over de transformatie die gaande is in het onderwijs: De kracht van niet-weten. Hij beschrijft de perspectiefwisseling van de leerling als object in een onderwijsprogramma naar de leerling als eigenaar van zijn eigen ontwikkeling. Van gehoorzaamheid aan de protocollen, de in het verleden vastlegde regels over de wegen waarlangs leren moet verlopen, naar veel meer ontwikkelingsgericht onderwijs, waarin dat wat zich bij de leerling wil ontwikkelen ook de ruimte krijgt en ondersteund wordt. Lees verder ›

Deel dit bericht

Kleur bekennen

Kiki Verbeek, 5 juni 2019

11 essays over leiderschap NSO-CNA

In juni 2019 verscheen een nieuwe bundel met essays over leiderschap, geschreven door studenten van de opleiding Persoonlijk Leiderschap. Kiki Verbeek begeleidt deze studenten daarbij. In dit blog schrijft ze over het belang van schrijven voor leiderschapsontwikkeling: ‘Kleur bekennen’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Helpt praten over leiderschap als het leiderschap onderdeel van het probleem is?

Jolanda en Ewout van Luijk, 29 mei 2019

De doNSO-CNA Docentendag 20 meicentendag van NSO-CNA Leiderschapsacademie op 20 mei 2019 stond in het teken van gedeeld leiderschap en teacher leadership. Eerst nam Koen Marichal ons mee in zijn onderzoek naar en praktijkervaringen over gedeeld leiderschap. Daarna presenteerde Marco Snoek de bevindingen uit het onderzoek naar teacher leadership dat hij samen met Inge Andersen en Frank Hulsbos uitvoerde. De presentatie van beide gasten hielp ons om onze ideeën en overtuigingen over deze nieuwe vormen van leiderschap te scherpen. Tegelijkertijd maken beide verhalen duidelijk dat een overgang naar meer gedeelde en gespreide vormen van leiderschap bij uitstek vraagt om een heldere visie op leiderschap binnen een organisatie. ‘Maar helpt praten over leiderschap als leiderschap onderdeel van het probleem is?’ zo vroeg Koen zich af. Lees verder ›

Deel dit bericht

Stevig staan en bewegingsvrijheid ervaren

Gerritjan van Luin & Freerk Wortelboer, 17 mei 2019

Werken aan je professionele identiteit

Paulien werd als succesvol directeur door haar bestuurder gevraagd om tijdelijk het directeurschap van een andere school van de stichting waar te nemen. Daar liep de procedure voor de nieuwe directeur nog volop. Ze deed dat voortvarend zoals ze alles in haar leven voortvarend had aangepakt. Na een half jaar voelde ze zich zo moe dat ze nauwelijks nog op de been kon blijven. Ze vertelde dat ze geen verbinding meer had met het ondernemerschap dat zo bij haar paste, het was alleen nog maar buffelen. Waardering voor dat harde werken bleef trouwens uit. Waarom was ze eigenlijk op het verzoek ingegaan? Die vermaledijde loyaliteit toch ook! Lees verder ›

Deel dit bericht

Door de mand vallen?

Diana Bevers, 29 april 2019

Dit essay is geschreven door Diana Bevers, als opdracht voor de opleiding Persoonlijk Leiderschap. Dit essay is de eerste uit de bundel van 11 essays over leiderschap die je hier gratis kunt aanvragen.

Hoe de moed om je kwetsbaarheid te tonen je helpt een betere leidinggevende te zijn

Elke keer als ik een vergadering voorzat, een beleidsstuk schreef, een presentatie gaf, dan dacht ik: “Nu val ik door de mand, ik word ontmaskerd. Nu wordt duidelijk dat ik niks kan.” Dan voelde ik mij echt elke keer een bedrieger als mensen toch enthousiast werden over mijn verhaal en complimenten maakten over mijn leiderschap. Ze moesten eens weten….. Lees verder ›

Deel dit bericht

De kwetsbare leider: een krijger?

Bart Schipmölder, 5 december 2018

In de lijstjes met aanbevelingen voor goed leiderschap komt de eigenschap ‘kwetsbaarheid’ vaak voor. Waarom eigenlijk? En wat ís een kwetsbare leider? Die vragen probeer ik in deze blog te beantwoorden.

Waarom is kwetsbaarheid belangrijk? Brené Brown zegt: ‘Kwetsbaarheid is de beste manier om van je potentieel gebruik te maken en echte verbindingen met anderen aan te gaan.’

In een recent artikel in Trouw onderstrepen de auteurs eveneens de noodzaak van kwetsbaarheid1. Zij stellen dat deze tijd ‘vraagt om een heel nieuwe levenskunst, waarin we kwetsbaar durven zijn, en oncontroleerbaarheid – ook het tragische in het leven – onder ogen zien en zelfs beamen.’

Lees verder ›

Deel dit bericht

Ben jij op je gemak als het nergens op lijkt?

Bart Schipmölder, 13 februari 2019

Wat een plezier spreekt er uit dat dansen. In dit verhaaltje van Toon Tellegen1 gaan nijlpaard en neushoorn helemaal op in het dansen en genieten ze vooral van het doen. Ze zien wel wat er wil ontstaan. Ze zijn er mee op hun gemak als het nergens op lijkt. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hans Vermaak over morsig en klooiig veranderen

Jolanda Botke, 21 januari 2019

NSO-CNA Jubileumcongres 16 januari 2019 ,Hans Vermaak

Veranderen is een collectief gebeuren. Of het nu een fusie is, of het bouwen van een nieuwe school, of het implementeren van onderzoekend leren. In je eentje dat bedenken is volstrekt ontoereikend. Dat spel moet je samen spelen. Eén van de dingen die daarvoor belangrijk is, is met elkaar begrijpen waardoor een verandering werkt. Als je kijkt naar verandervraagstukken, dan zijn die in de regel zo verschillend van elkaar, dat het volstrekt ondenkbaar is, dat er een benadering is waarmee je die allemaal zou kunnen fixen. Hans Vermaak nam ons, in zijn lezing tijdens het NSO-CNA Jubileumcongres op 16 januari 2019, mee langs zijn vijf veranderbenaderingen en de lessen die daaruit te leren zijn. Een korte samenvatting van zijn lezing*. Lees verder ›

Deel dit bericht

Zo word je een strategische schoolleider!

Charles Engelen, 18 april 2019

3 dingen om je op te richten, in onderlinge samenhang

Strategische schoolleider, is dat niet wat overdreven?

Vrij naar Orwell: een strategische schoolleider is al lang niet meer jong genoeg om alles zeker te weten. Een strategische schoolleider stelt vragen, gaat niet zomaar uit van vage beelden en onsamenhangende informatie. Zorgt dat hij de feiten kent, zonder zijn intuïtie uit het oog te verliezen. Kennis van de stand van zaken, en gut-feeling. De strategische schoolleider vraagt zich eigenlijk voortdurend af hoe het er voor staat in drie domeinen: de wereld waarin we leven, de omgeving van de school en de school zelf. De strategische schoolleider is in staat om de onzekerheden die er nu eenmaal zijn te hanteren, en vindt het beter om de verschillende toekomstscenario’s in beeld te hebben en erop voorbereid te zijn. Zo loopt hij niet voortdurend achter de feiten aan. Wat vraagt een strategische schoolleider zich dan zoal af? Lees verder ›

Deel dit bericht

Veranderen in een gespannen en verkrampte cultuur – deel 2

Derk van der Pol, 12 april 2019

NSO-CNA Als je goed om je heen kijktIn deze blogreeks volgen we een leergroep van vakidioten binnen NSO-CNA, met een passie voor veranderen en onderwijs. In de vorige blog stonden we stil bij een school voor vernieuwend onderwijs, waar dit concept nog niet zo uit de verf kwam. In deze blog kijken we naar een andere school waar sprake is van een gespannen en verkrampte cultuur die verandering bemoeilijkt.    

Casus

De schoolleider werkt op een leuke school, waar volgens haar veel goed gaat: een prettige sfeer, een stabiel leerlingenaantal, goede eerstegraads docenten en mooie cultuurlessen waar deze school om bekend staat. Toch blijkt uit eigen onderzoek dat de leerlingen de sfeer in de school een negen geven, maar de kwaliteit van de lessen een vijf. Dit laatste komt ook naar voren als ergens in 2018 de Inspectie op bezoek komt. Één van de afdelingen kreeg het stempel ‘zwak’ toebedeeld, waardoor de school aan de bak moest met het verbeteren van de leskwaliteit en de professionele cultuur. De Inspectie zou snel weer langskomen om de bevorderingen te controleren. Lees verder ›

Deel dit bericht