Verslag van de 4 workshops
Op de NSO-CNA Inspiratiedag 2019 werden 4 workshops gegeven. Elk belichtte het thema ‘kansenongelijkheid’ vanuit een ander perspectief. Hieronder doen we van iedere workshop kort verslag. Lees verder ›
Op de NSO-CNA Inspiratiedag 2019 werden 4 workshops gegeven. Elk belichtte het thema ‘kansenongelijkheid’ vanuit een ander perspectief. Hieronder doen we van iedere workshop kort verslag. Lees verder ›
Het thema van de NSO-CNA Inspiratiedag 2019 was kansenongelijkheid in het onderwijs. Een thema dat lééft onder schoolleiders. Dat bleek uit de vele aanmeldingen. Aan het begin van de dag stelden we hen enkele vragen over gelijke kansen. Lees verder ›
Schoolleiders van over de hele wereld kunnen veel van elkaar leren. Oók van Nepalese collega’s. Ondanks (of juist dankzij!) dat de (onderwijs)situatie daar heel anders is.
Filmregisseur Aart van Asperen (maker van onze films) is meerdere malen in Nepal geweest. Dit jaar was hij er voor het eerst namens het bestuur van de stichting Hart4onderwijsNepal om ‘scholarships’ af te leveren: “Bedoeld voor kinderen uit de allerarmste gezinnen, zodat ze naar school kunnen.”
Om de schoolpakketten op de goede plekken te krijgen, reisde hij naar verschillende afgelegen dorpen. Hij ontmoette daarbij veel ouders, docenten én natuurlijk schoolleiders. Lees verder ›
Europese steden ‘internationaliseren’ in hoog tempo. Met voor schoolleiders nieuwe uitdagingen. Sterker nog, misschien wel een compleet nieuwe vakbekwaamheid: de grootstedelijke schoolleider moet stadsbekwaam zijn.
Maar wat is dat, ‘stadsbekwaam’? En wanneer ben je dat? “Hiervoor zijn nog geen praktische handboeken, geen ‘best practices’ om uit voor te lezen”, aldus Frans Grobbe, verantwoordelijk voor de internationale activiteiten van NSO-CNA.
Wel weten we dat collega’s in andere grote Europese steden voor dezelfde vragen staan, zoals: Lees verder ›
Ik las dit weekend toevallig een stukje over een jarige vriendin, geschreven door haar zus, die de middenpositie inneemt in de kinderrij in haar gezin. Daarin werd omschreven hoe belangrijk haar rol was en is in het gezin. Zij brengt balans en zorgt dat het systeem niet uit elkaar valt. Zij behoorde niet bij de oudste, maar ook niet bij de jongste. Zij was op zichzelf en verbond jong en oud. Zij is de ingang om iets voor elkaar te krijgen in het familiesysteem. En ze heeft de kracht en het gevoel voor schoonheid dat daarvoor nodig is. Deze lofzang over het ‘middenstuk’ in het gezin past ook bij de mens in het midden. De mens in het midden houdt de boel op koers en bij elkaar, maakt de dingen bespreekbaar en is de verbinding tussen de lagen, hoort niet bij boven en niet bij onder en heeft een uitdaging waar kracht en gevoel voor schoonheid een grote rol in spelen. Schoonheid verwijst hier naar het gevoel van basale goedheid, voor het eigene, voor hoe het bedoeld is en voor wat passend is in de situatie. Lees verder ›
Toen we met z’n allen naar De Luizenmoeder keken, konden we nog denken dat het iets té karikaturaal werd voorgesteld, dat leven in en om de school. Dat de serie dichter bij de werkelijkheid ligt dan we dachten, laat het geweldige en ontroerende boek van Cordula Rooijendijk zien: Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur. Lees verder ›
In de opleidingen van NSO-CNA maakten we enkele maanden geleden (noodgedwongen) de overstap naar volledig onderwijs op afstand. We hebben de mogelijkheden én beperkingen ervaren. Hoewel het al lang mogelijk was heeft onderwijs op afstand door de coronacrisis een boost gekregen. Onze ervaringen met het onderwijs op afstand zijn wisselend, we leren in een snelkookpan wat werkt en wat niet werkt. Lees verder ›
Onlangs sprak ik een beginnende teamleider die aan haar baas had gevraagd of ze ook een externe coach mocht inhuren gedurende haar eerste jaar. De betreffende schooldirecteur had een beetje zuur gekeken, want tja dat kostte weer geld en erger nog dan zou de teamleider ook 1x in de zes weken een paar uur buiten de vestiging zijn. Wie moest er dan op haar team passen? Toen zij haar eerste gesprek met de coach zou gaan voeren en om 14.30 uur de school verliet, riep de directeur haar vriendelijk na: “laat je niks aanpraten hè door die coach…”. Ik wou dat ik dit verhaal verzonnen had, maar het is waar gebeurd. Lees verder ›
Staan bij het samenwerken in jouw team de resultaten centraal? En wat gebeurt er met de samenwerking als deze resultaten even tegenvallen of als de samenwerking niet is zoals je die zou willen? Durven jullie dan de zere plekken te benoemen of bewaken jullie liever de goede vrede in het team? Hou je patronen in stand of krijg je het collectief zover dat ze deze doorbreken? Hoe geef je als leidinggevende sturing aan dat gesprek? Benoemen van wat je waarneemt in de samenwerking binnen het team, zonder oordeel, is dan nodig, Dat blijkt echter nog niet zo makkelijk en daarover gaat deze blog. Lees verder ›
Of het nu in de gaten hebt of niet: als schoolleider heb je aan de lopende band te maken met strategische vragen. Vragen die gaan over de ontwikkelingen in de (nabije) toekomst, 3 tot 5 jaar, en waar je op de een of andere manier mee moet zien om te gaan. Wetgeving verandert, en daarmee ook bekostiging, de technologische ontwikkelingen denderen door, vergeet vooral dit Corona-virus niet. En inmiddels zitten scholen in de omgeving niet stil. In de module Omgevingsgericht Leiderschap, één van de kernmodules van de Master of Educational Management, werken studenten systematisch aan strategische vragen die spelen op hun school. En die bijna altijd betrekking hebben op het voortbestaan van hun school op de middellange termijn. En die soms vragen om drastische maatregelen. Lees verder ›