Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Veranderen in een gespannen en verkrampte onderwijscultuur, deel 1

Derk van der Pol, 21 februari 2019

Charles Engelen - NSO-CNADat er over veranderkunde veel geschreven is, staat als een paal boven water. Waar echter niet veel over geschreven is, is veranderen binnen de specifieke context van het onderwijs. In hoeverre verschilt dat van veranderen in algemene organisatiecontexten? Deze vraag bezigt een leergroep van vakidioten, allen verbonden aan NSO-CNA, met een passie voor veranderen en onderwijs. De groep wil met elkaar een visie hierop ontwikkelen en kiest voor een andere aanpak. In plaats van er eindeloos over te filosoferen, nodigen zij tijdens een aantal bijeenkomsten schoolleiders uit die een casus inbrengen. Door de casussen te horen, met de schoolleider  uit te diepen en daarna de deelnemende vakidioten te vragen vanuit een eigen perspectief te doorzien wat er speelt in de casus, wordt de basis gelegd voor deze kijk. Steeds doet de leergroep dit rondom een specifiek thema. Als lezer nemen we je mee middels een blogreeks hierover. In deze eerste twee blogs staan we stil bij het thema veranderen in een verkrampte en gespannen onderwijscultuur. Lees verder ›

Deel dit bericht

Werken aan dilemma’s van de schoolleider

Henny Molenaar, 7 februari 2019

Uit wraak voor het doden van een heilige hinde stelde de godin Artemis de mythische Griekse koning Agamemnon voor een levensgroot dilemma: zij zou pas voor een gunstige wind zorgen waardoor de Grieken konden afvaren om de strijd met Troje aan te gaan, als hij zijn geliefde dochter Iphigeneia zou offeren. De eer van zijn volk of de liefde voor zijn dochter. Voor Agamemnon een schier onmogelijke opgave (hij koos overigens voor het laatste).

Nou wil ik de dilemma’s waarmee mijn MIL studenten geconfronteerd worden niet direct vergelijken met deze ‘ kwestie van leven of dood’, maar éen parallel is wel degelijk te trekken: het gaat om diep liggende persoonlijke waarden en opvattingen die in het geding zijn, ook voor onderwijsleiders. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe hou jij als Schoolleider de blik vooruit?

Charles Engelen, 31 januari 2019

Onzekere tijden

Het zijn onzekere tijden. Ik hoor het regelmatig en ik ervaar het zelf ook. Instabiliteit in Europa of zelfs de wereld, doet de economie het nu wel of niet, de kloof tussen politiek en burger die groter wordt, stakingen in het onderwijs, gele hesjes, terrorisme, verkiezingen op handen (‘De belangrijkste ooit” zeggen sommigen), en ga zo maar door.

Met de toekomst bezig zijn

Lastig om in zo’n tijdgewricht bezig te zijn met de toekomst, toch? Lees verder ›

Deel dit bericht

Van uitgeblust naar weer bevlogen
een coachingstraject in het VO

Catrien Mesman, 19 december 2018

EEN KERSTBLOG

Wie herinnert zich niet het kerstverhaal dat die ene fijne meester altijd vertelde op de laatste schooldag voor de kerstvakantie? Dat verhaal dat begon met een en al treurnis? Dat je na tien minuten dacht: ‘Dit komt nooit meer goed.’? En dat het dan toch goed kwam? En dat de slechterik eigenlijk niet zo slecht was? En dat er een les voor ons allen in zat? Zulke verhalen maak ik in mijn werk als opleider en coach regelmatig mee. Lees verder ›

Deel dit bericht

Opleiden op Curaçao

Brigit Verbeek, 10 december 2018

NSO-CNA Curacao GroepsfotoNSO-CNA verzorgde in de eerste week van december 2018 een Oriëntatie op leiderschap en een op maat gemaakt programma Schoolleider Basisbekwaam voor de medewerkers van de  Stichting RK Centraal Schoolbestuur Curaçao. Namens NSO-CNA reisden Brigit Verbeek en Frans Grobbe af naar Willemstad. Voor hun een kans om hun cultureel schakelvermogen, ofwel hun interculturele competentie, te ontwikkelen. Brigit geeft in deze blog een korte impressie van deze enerverende en inspirerende ervaring. Lees verder ›

Deel dit bericht

Babs Sirach verzorgt de Peter Karstanje-lezing 2019

Bart Schipmölder, 15 november 2018

De Peter Karstanje lezing

Op 16 januari vierde NSO-CNA het 30-jarig bestaan met een groot jubileumcongres in het teken van Leidinggeven aan Onderwijsvernieuwing. Tijdens dit congres is de tweede Peter Karstanje-lezing gehouden. Peter Karstanje is samen met Fons van Wieringen oprichter van de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO), en was 20 jaar directeur. Peter is vlak na zijn terugtreden als directeur in 2012 overleden. Wij zijn hem nog steeds dankbaar voor zijn onnavolgbare inzet en passie voor NSO en de kwaliteit van onderwijsmanagement in Nederland.

Babs SirachBabs Sirach, Schoolleider Spinoza21first

In de Peter Karstanje-lezing verzorgt een oud student van NSO-CNA een voordracht over leiderschap en onderwijsvernieuwing op zijn of haar school. Wij zijn heel blij dat op 16 januari de lezing gegeven is door Babs Sirach, schoolleider Spinoza20first. Een nieuwe brede scholengemeenschap in Amsterdam en het Dalton zusje van het Spinoza Lyceum. Bart Schipmölder sprak eerder met haar over haar geleerde lessen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Heb jij al een meetup gehad in jouw school?

Maarten Thissen, 4 november 2018

Zou je het doen? Je krijgt een vraag van een groepje docenten van verschillende scholen in de stad of ze in jouw school een leerbijeenkomst kunnen organiseren. Voor docenten door docenten. O ja, ze willen niet huren, want ze hebben geen budget, maar wel gebruik maken van de aula en een paar lokalen. En als je koffie en thee beschikbaar wil stellen is dat zeer welkom. Alsof je het nog niet druk genoeg had.. Lees verder ›

Deel dit bericht

Schoolleider Stadsbekwaam: praktijkuitwisseling met Oslo

Frans Grobbe, 23 oktober 2018

Ja, dat is toch wel écht iets anders vinden ze, werken in de grote stad. Veertien schoolleiders uit Oslo zijn bij ons aangeschoven. Ze vertellen over hun werk en zijn nieuwsgierig naar collega’s in Amsterdam en andere grote steden in Nederland. Hoe kan het toch dat een goed schoolklimaat niet altijd effect heeft op de leeropbrengsten? Hoe gaan schoolcultuur en straatcultuur samen en hoe maken we meer gebruik van alle mogelijkheden die de grote stad onze leerlingen biedt? Met wie werk jij allemaal samen rond de school en hoe gaat dat? Hoe divers zijn de teams op jullie school en wat wordt daarbij van de schoolleider verwacht? Lees verder ›

Deel dit bericht

Denk jij na de schoolvakantie ook altijd: ik weet niet meer hoe het moet?

Ilse van Hal, 2 oktober 2018

Stop de tijd!

Met de tong op de schoenen halen we massaal de vakantie weer: onderwijzend Nederland werkt zich in blokken van 8-10 weken het snot voor de ogen, om vervolgens in gestrekte houding de eerste dagen van de vakantie bij te komen.

Ook ik eindig elke keer weer op die bank ….na een dag of wat afkick verschijnselen die gepaard gaan met het staren naar eindeloze etappes van de tour de France en lusteloos mijn timeline van Facebook, Twitter én Instagram door scrollen, beland ik in een ander, wat rustiger tempo.
Lees verder ›

Deel dit bericht

De schoolleider: van held naar Minstreel?

Ton ten Broeke, 8 oktober 2018

Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag. Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog om het thema vast wat op te warmen. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar