Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Kennis en werkwijsheid

De schoolleider is zich bewust van de dilemma’s die leiderschap en management karakteriseren: het omgaan met beperkte maakbaarheid, het dienen van meerdere belangen en het daarin samen moeten kiezen. Kennis alleen is daarom niet genoeg; de betekenis van de kennis in en voor de context vraagt om werkwijsheid. Werkwijsheid staat voor probleemoplossend vermogen en het daarbij situationeel passend benutten en ontwikkelen van kennis en inzicht op terrein van inhoud, vorm en proces. De schoolleider weet dat er verschillende frames zijn om het reilen en zeilen in en om de school te begrijpen. De schoolleider verdiept zich in die frames en achterliggende kennis om op specifieke leiderschapsdomeinen praktijkwijs te zijn en te handelen; onder andere door het doen van onderzoek in de school. De schoolleider (er)kent daarbij de werking van micropolitiek als onderdeel van de werkpraktijk; in plaats van deze te ontkennen laat de schoolleider haar meetellen. De schoolleider doorziet het belang van kunnen loslaten, aanwezig zijn en timing.

Terug naar het beroepsprofiel