Lerende leiders en responsief leiderschap
Een goede schoolleider is een lerende leider: de ontwikkeling van zijn leiderschap is een kwestie van levenslang leren. De schoolleider creëert hiervoor expliciet ruimte en tijd als onderdeel van zijn beroepspraktijk. De schoolleider ziet zijn werkomgeving ook als zijn leeromgeving om vanuit een onderzoekende grondhouding betekenis te verlenen aan ontwikkelingen in de praktijk. De schoolleider gaat open en responsief situaties in en zoekt intensieve communicatie om inzicht te hebben op andere perspectieven dan de eigen. De schoolleider onderzoekt daarmee steeds wat er in de situatie nodig is, staat open voor andere expertise, perspectieven en (sub)cultuur dan de eigen, en verdiept zich daarin waar mogelijk of nodig, ter bevordering van goede sturing en besluitvorming. De schoolleider onderzoekt leiderschapspraktijken in relatie tot de inzet van leiderschapsbronnen. De (zelf)reflectie op de eigen bijdrage en de eigen rol daarin, en bezinning, maakt expliciet onderdeel uit van de beroepspraktijk van de schoolleider. De schoolleider doorziet dat het delen van het eigen leren steun geeft voor hemzelf en voor collega-leiders, en organiseert tijd voor het samen leren met andere leiders in school en buiten de school. De schoolleider geeft identiteit aan onderzoek in zijn school, met het oog op kennisontwikkeling en kritisch-constructieve analyse, in verbinding met wetenschap. De schoolleider acteert leergierig en nieuwsgierig, open en vastberaden met betrekking tot vraagstukken van leiderschap, (verander)management, organisatie, innovatie en professionele ontwikkeling in het onderwijs; en verbindt deze met wetenschap en onderwijs; en samenlevingsvraagstukken op macroniveau. De schoolleider is niet zozeer bezig met zeggen hoe het moet, maar deelt zijn intentie, kennis, inzichten en zorgen met anderen. Daarmee draagt de schoolleider bij aan de ontwikkeling en professionalisering van de beroepsgroep. Hij weet dat schoolleiders als beroepsgroep een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van nieuwe generaties in onze samenleving en op de arbeidsmarkt.
Terug naar het beroepsprofiel