Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Pedagogie en onderwijsproces

NSO-CNA Beroepsprofiel Pedagogie en onderwijsprocesSchoolleiders hebben in het leidinggeven aan onderwijs en onderwijsorganisatie een opdracht naar lerende mensen: van kind tot volwassene, van leerling of student tot de lerende leraar en lerende collega-schoolleiders en alle andere lerende belanghebbenden in en rondom de school, zichzelf natuurlijk incluis. Een adequate organisatie van onderwijs is een van de kernopdrachten waar leidinggevenden verantwoordelijkheid voor dragen. Daartoe zetten schoolleiders kennis en inzicht in over wat leren is, hoe leren verloopt en hoe krachtige leeromgevingen kunnen worden vormgegeven en ingericht. Daarbij is de schoolleider zich bewust van de pedagogische zorgvuldigheid bij de beïnvloeding van het leren en de ontwikkeling van lerende mensen. Die pedagogie komt tot uitdrukking in gebalanceerde keuzes in onderwijsinhouden en leerdoelen, in het optreden van onderwijsprofessionals, de aanwezigheid van de schoolleiding, via de organisatievorm, de technologie en andere keuzes in en om de onderwijsorganisatie. De schoolleider levert als boegbeeld een bijdrage aan het inrichten en uitvoeren van de onderwijskundige processen van de school waar dat gepast is, expliciteert daarin het eigen morele kompas en heeft oog en aandacht voor de weerspiegeling van het morele kompas van de andere onderwijsprofessionals.

Terug naar het beroepsprofiel
Spring naar toolbar