Richting en betekenis
Schoolleiders geven richting aan het samen leren in de school op alle lagen door het ontwikkelen en communiceren van een inspirerende, maatschappelijk ondernemende en toekomstgerichte visie op leren, onderwijzen en de organisatie daarvan. De schoolleider wil met het richting geven van betekenis zijn, meedenkend met het werkveld en wensen van ouders, maar is dat pas wanneer anderen er betekenis aan ontlenen en wanneer veranderingen en ontwikkelingen betekenis krijgen in de school. De schoolleider doorziet hoe onderwijs helpt om leerlingen en studenten aan de toekomst te leren bouwen en voor zichzelf een plek in die toekomst te verwerven. Daar ontlenen schoolleiders zelf weer nieuwe inspiratie aan. In deze wederkerigheid geeft de schoolleider richting aan de toekomst van de onderwijsinstelling. De schoolleider is daartoe zorgvuldig met woordkeuze en taalgebruik en toont ook leiderschapskwaliteit in het co-auteur en redacteur zijn van het gemeenschappelijk verhaal van de school (de mensen die in en bij de school betrokken zijn) en van de schoolontwikkeling.
Terug naar het beroepsprofiel