Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Strategie en netwerk

NSO-CNA Beroepsprofiel Strategie en netwerkDe schoolleider benut en creëert actief netwerken om schoolontwikkeling, innovatief vermogen, kennisdeling en professionaliteit te bevorderen. De schoolleider koerst op duurzaamheid: met een open mind integreren van wat goed is uit het verleden in wat nodig is voor de toekomst. De context van de eigen school is uitgangspunt voor strategie, maar tegelijkertijd zijn er ook de inspiratie, belangen en soms druk van wat er in het netwerk allemaal speelt. Om hier zicht op te houden en verbinding mee te maken, opereert de schoolleider in het netwerk van de school. Een moderne school vraag (maatschappelijk) ondernemerschap en de schoolleider durft dat aan te gaan. De schoolleider creëert daarnaast ook mogelijkheden voor andere onderwijsprofessionals om inspiratie in en uit het netwerk te ontlenen. De schoolleider stimuleert en laat ruimte voor ondernemend handelen van de onderwijsprofessionals en bewaakt daarbij de kaders waarbinnen de onderwijsprofessionals binnen de school hiermee bezig zijn. De schoolleider (her)kent daarbij het verschil tussen handelen op strategisch, tactisch en operationeel niveau en weet ook in het eigen handelen, waar nodig, de grenzen te bewaken, zodat er ruimte is voor het handelen van anderen.

Terug naar het beroepsprofiel