Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Ben je rijk als je veel geld hebt?

Cock Raaijmakers, 28 maart 2019

over rijke scholen

Het antwoord is ‘nee’, althans niet als vanzelfsprekend. Het gaat immers om geestelijke rijkdom en geluk. Je bent pas echt ‘rijk’ als je materieel bezit weet te koppelen aan allerlei geestelijke eigenschappen die kwaliteit verraden. Maar daarover gaat het hier niet. Wij doelen met de titel op de materiële veronderstelling dat scholen of hun besturen te veel geld ‘op de plank’ of ‘op de bank’ zouden hebben en dus zijn te kwalificeren als ‘rijk’. Laten we eens een poging doen helder te krijgen waarover we het nu eigenlijk hebben. Eerst wat feitenkennis.

Liquiditeit

Voor het beantwoorden van de gestelde vraag zijn twee begrippen van belang. Allereerst het begrip ‘liquiditeit’, dat we kunnen typeren als de betaalruimte op korte termijn. Je berekent dit door het geld op de bank te vermeerderen met snel beschikbare vorderingen en vervolgens te delen door de betaalverplichtingen op korte termijn. In dit korte bestek noemen we dit verhoudingsgetal boven 1,5 hoog en eronder laag.

Weerstandsvermogen

Het tweede begrip is weerstandsvermogen. Het percentage wordt berekend door de hoogte van de schoolreserves te delen door de totale exploitatie (het totale inkomen) van het schoolbestuur. De reserves bepaal je door het totale bezit van een school (dus geld, vorderingen en duurzaam bezit) te verminderen met de schulden. Het geeft aan welk deel van jezelf of ‘eigen’ is. Na de uitkomst van dit sommetje beschouwen we 10% als de grens voor een laag respectievelijk hoog weerstandsvermogen.

Vier mogelijke situaties

Houd in de gaten: het begrip liquiditeit zegt iets over aanwezig geld, het weerstandsvermogen kunnen we aanduiden als ‘rijkdom’, maar is verder in materieel opzicht nietszeggend of passief. We zijn nu in staat vier mogelijke situaties te onderscheiden.

Over rijke scholen

Met veel geld ben je niet automatisch heel rijk

Onderzoek en specifieke ervaringen leren ons dat schoolbesturen binnen de diverse onderwijssectoren gelijkmatig over de mogelijke situaties zijn te spreiden. Voor de discussie is het zinvol te concluderen dat de geponeerde veronderstelling ‘dat schoolbesturen (te) veel geld op de plank hebben liggen’ slechts van toepassing kan zijn op schoolbesturen die de hoge liquiditeit koppelen aan een hoog weerstandsvermogen, het grijze deel van het schema. In de andere gevallen is het, zacht uitgedrukt, niet automatisch ‘rozengeur en maneschijn’, maar is sprake van een andere situatie dan ‘te veel geld hebben’.

Strategische bedrijfsvoering voor schoolleiders

Wij beseffen dat deze analyse erg compact is. Het is een aanzet tot het voorkomen van begripsverwarring of het trekken van voorbarige conclusies. Wellicht is het voor jou als lezer een aanjager je via de module Strategische bedrijfsvoering eens verder in de materie te verdiepen. Deze module is als deel van onze modulaire master en ook los te volgen (start: 3 september 2019). Nieuw in volgend studiejaar is dat wij in samenwerking met AVS de leergang Strategische bedrijfsvoering voor PO aanbieden. Deze variant telt ook voor herregistratie en als module van onze modulaire master. (start: 10 oktober).

 

Cock Raaijmakers, docent NSO-CNA Leiderschapsacademie

 

Cock Raaijmakers

docent NSO-CNA, Strategische Bedrijfsvoering

Deel dit bericht

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op