Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Beter gaan luisteren

Bart Schipmölder, 27 januari 2022

In Beter luisteren blogeen gesprek dat ik had met Inge, beginnend schoolleider, in het kader van haar leiderschapsontwikkeling, bracht zij in dat ze beter ‘moest’ gaan luisteren.

Ik vroeg haar hoe ze bij dit leerdoel kwam. Daarop vertelde Inge me over een collega die altijd haar verhaal bij haar kwijt wilde. Maar: het lukte haar niet meer zo goed om ernaar te luisteren. En dat zat haar dwars. Want over leiderschap had ze geleerd dat goed luisteren naar je medewerkers belangrijk is.

Ik vroeg door op de situatie: ze vertelde dat de verhalen van deze collega vaak heel gedetailleerd, klagerig en oordelend waren over gedrag van andere mensen. Inge vond het spannend om ertegenin te gaan en haar te onderbreken. ‘Iemand uit laten spreken is toch beleefd?’ Bovendien was Inge best gesteld op deze collega. Wel viel het haar op dat dit niet van twee kanten kwam: zelden kreeg ze een belangstellende vraag terug.

Inge beschreef haar collega gedetailleerd. Evenals haar afwegingen over hoe ze er positief op kon reageren. Ik luisterde geduldig, hoewel het me moeite kostte om niet af te haken. Af en toe deed ik een suggestie, maar dan legde ze direct uit waarom die niet zou werken in haar situatie. Ze zei niets over hoe het voor haar is om naar zo’n klaagzang te luisteren en wat ze erbij voelt.

Ik merkte bij mezelf dat haar verhaal mij begon te irriteren. Daarom vroeg ik me af of die emotie ook in haar situatie een rol speelde. Ik brak in in haar verhaal  en vroeg haar hoe ze zich voelt bij de situatie. Ze viel voor het eerst stil en nam tijd om te voelen. Haar antwoord: ‘geïrriteerd’.

Ik zag de parallel tussen onze situaties. Door de irritatie in mijzelf toe te staan, kon ik deze naar Inge benoemen: ‘Ik wil naar je luisteren. Maar als je zo vertelt, lukt me dat niet. Wat is je vraag eigenlijk aan mij? Wil je gewoon een luisterend oor of wil je dat ik meedenk?’

Later vroeg ik Inge hoe het zou zijn om haar irritatie naar haar collega uit te spreken. Toen kwam haar angst voor relatieverlies naar boven: ‘Dan vindt ze me niet meer aardig. Wil ze mij dan nog als haar leidinggevende?’

Daarop kaatste ik terug: ‘Maar hoe fijn is het als anderen al hun negatieve emoties en verhalen bij jou dumpen, terwijl ze jou eigenlijk niet in beeld hebben?’

Dit is het spannende en lastige punt voor veel leidinggevenden: durf je je uit te spreken en anders te zijn dan de ander? Neem je het risico op relatieverlies? Of blijf je stil? Maar dan is de vraag: hoe relatiegericht ben je als je je níet uitspreekt? Als je je irritatie voor jezelf houdt?

Na ons gesprek koos Inge ervoor om zich uit te spreken. Want ze wilde écht luisteren in plaats van zich steeds irriteren aan de negativiteit van de ander. Dat luchtte enorm op. En ze kreeg een ander gesprek met haar collega. Namelijk over wat haar écht bezighield.

Bart Schipmolder Algemeen directeur NSO-CNA

 

Bart Schipmölder
Docent in o.a. de Middenmanagement-opleiding en Stuurkunst
Directeur-bestuurder NSO-CNA Leiderschapsacademie

Naar onze andere blogs

5 1 stem
Artikel waardering
Deel dit bericht
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
Spring naar toolbar