De staat van het onderwijs en schoolleiderschap
Op 12 april 2017 verscheen de rapportage van de inspectie over ‘Staat van het Onderwijs 2015/2016’. Gelijktijdig publiceerde de VO-Raad en AVS ‘de Staat van de Schoolleider’. In deze ‘Staat’ staan veel mooie voorbeelden van schoolleiders die het verschil maken, die energie uitstralen en anderen inspireren: vier ‘scholen die stralen’: Han van Beek, Hanneke Blom, Robert Everink en Gert-Jan van der Molen zijn schoolleiders die een podium krijgen. Een citaat waar wij ons helemaal in kunnen vinden: ‘de scholing van leraren krijgt veel prioriteit van de overheid, maar ik denk dat het ook belangrijk is om te investeren in de professionalisering van schoolleiders.’ en ‘Schoolleider zijn is een vak.’ Kortom: echte waardering voor de schoolleider!
In ‘Staat van het onderwijs’ constateren de schrijvers dat het de laatste tijd moeilijker blijkt te worden het hoge opleidingsniveau over de volle breedte vast te houden. We raken talent kwijt! In de analyse stellen zij vast dat dit komt doordat (1) leerlingen met laagopgeleide ouders onvoldoende kansen hebben om zich te ontwikkelen en (2) er te grote verschillen zijn tussen scholen. In Nederland hebben we de grootste verschillen tussen middelbare scholen.
Als oplossingsrichting suggereert inspecteur Vogelzang dat de inspectie met het vernieuwde toezicht besturen en scholen wil gaan stimuleren een echte kwaliteitscultuur te ontwikkelen, waardoor zij volgens hun eigen inzichten de onderwijskwaliteit op een hoger plan kunnen brengen. En dat het zal helpen dat beter dan voorheen de verschillen tussen scholen inzichtelijk zijn. Elk bestuur, elke school en elke regio zou nader kunnen analyseren waar kansen voor verbetering liggen.
Het fundament is volgens haar ‘de combinatie van goede leraren, goede schoolleiders en goede bestuurders’. Hier zijn wij bij NSO-CNA het hartsgrondig mee eens, dat vraagt dan wel willen investeren!
Beide documenten zijn de moeite van het lezen zeer waard.
Nog geen reacties.
Reacties zijn gesloten.