Gratis leiderschapsatelier
3 april 2019
Doe jij ook mee?
Schrijf je nu in!

Het goede voorbeeld geven!
Maar welk voorbeeld geef jij?

Ria van Dinteren, 29 juli 2018

In het verleden heb ik regelmatig gewerkt met jongeren die op de een of andere manier ontspoord waren op school. Ze kwamen dan in speciale groepen terecht met als belangrijkste doel om de jongere terug te laten keren naar het reguliere onderwijs. Dit ging met wisselend succes natuurlijk. Ik kan me een van die jongeren nog goed herinneren. Het was een jonge jongen, nog geen 16 jaar. Bij het minste of geringste ging hij compleet uit zijn dak, hij werd agressief en sloeg er soms ook letterlijk op. Toen hij ons als docenten ging bedreigen werd het tijd voor een huisbezoek. Groot was onze schrik toen we bij aankomst zijn vader ontmoeten. Alleen al de voorzichtig uitgesproken zin: ‘we willen het graag met u hebben over uw zoon’, zette een enorme kettingreactie in gang.

De man liet ons niet eens uitspreken maar riep zijn zoon er bij en haalde ondertussen een grote stok onder de bank vandaan om zijn zoon mores te leren. De zoon kroop in een hoek, zo kwetsbaar hadden we hem nog nooit gezien. Zonder over zijn gedrag te spreken gingen we huiswaarts.

Welk voorbeeld heb je gehad?

Over voorbeeldgedrag gesproken….Deze jongen had in zijn hele 16 jaar niet anders gezien dan dat problemen opgelost werden met agressie. In de omgang in de groep was dat het enige patroon wat hij kende. Een teken van zwakte was het om geen power te tonen.

Was hij zich hiervan bewust? Nou nee, niet want thuis ging het altijd zo…dan is het lastig bijsturen.

Welk voorbeeld wil je geven als leidinggevende?

Ook als leidinggevende, team en organisatie kunnen we (gelukkig minder extreem) patronen en opvattingen zien die niet het gewenste gedrag sturen maar juist een tegenover gesteld effect hebben. De reden zit deels in ons brein, doordat we spiegelneuronen hebben waarmee we voorbeeldgedrag van een leidinggevende oefenen en doordat we deze patronen al heel vaak in de praktijk hebben gebracht. Zelfs niet-effectieve patronen kunnen worden ingeslepen en ingeoefend zonder dat we ons hier erg van bewust zijn.

We hebben anderen nodig, wie geven jou feedback?

Willen we hier verandering in aanbrengen dan zullen we ons als individu, team en organisatie bewust moeten worden van de eigen patronen en opvattingen. Hier kunnen we op verschillende manieren achter komen maar zelden door zelf actief te kijken. We hebben anderen nodig om hier zicht op te krijgen. Nieuwe medewerkers bijvoorbeeld zijn een bron van informatie als het gaat om deze patronen maar ook klanten en externen kunnen hier een expliciete rol in spelen. Bij sommige bedrijven gebruiken ze bewust studenten om de externe bril op te zetten en ze van advies te voorzien. En nog belangrijker: dit proces is nooit klaar, er verdwijnen opvattingen en patronen en er komen nieuwe bij.

Een andere veelgebruikte methode is die van echte ‘eerlijke’ feedback op elkaar te gaan organiseren waarin een opvatting niet perse fout is maar soms wel disfunctioneel kan zijn om een bepaald doel te bereiken. In onze aanpak besteden we veel tijd aan feedback organiseren voor de leidinggevende zodat hij/zij zicht krijgt op zijn/haar patronen en werken we aan een bruikbare feedbackloupe. En als dat nog niet blijkt uit dit verhaal dan nog maar even expliciet: leiderschap ontwikkel je nooit alleen, dat doe je samen met je team, die houden je scherp!

Dus, hoe organiseer jij je feedback? In onze opleidingen is feedback een belangrijke sleutel tot leren. Zowel van docenten als van mede-studenten krijg je een spiegel voorgehouden en ontvang je informatie over het effect van jouw gedrag. En dan is de vraag natuurlijk: is dit het effect dat je beoogd en dat nodig is in jouw leiderschapspraktijk?

 

Ria van Dinteren, opleider NSO-CNARia van Dinteren

Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij is verbonden aan NSO-CNA en docent aan de opleiding ‘Leiding geven aan leren’.

Deel dit bericht

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op