Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Hoe creëer ik ‘eigenaarschap’ in mijn team?

Pim Visser, 7 november 2019

Pim Visser EigenaarschapHerken je die vraag? Heb je ook mensen in je team die geen enkel eigen initiatief lijken te nemen? Die een taak alleen maar uitvoeren als jij het ze expliciet gevraagd hebt en dat je het geleverde werk dan ook nog moet controleren (of denkt te moeten controleren)? Dat mensen zinnetjes tegen jou zeggen als: “had ik dat ergens kunnen lezen …” of “ik wist niet dat ik dat had moeten doen …” of “daar heb ik geen uren voor in mijn taakbeleid …”

Pieter van der Haak (sociaal psycholoog) schreef over dit thema een interessant boek met de veelzeggende titel ‘Wie zorgt dat het goed komt?’[1]. Daarin legt hij uit dat mensen pas eigenaarschap zullen gaan nemen als aan de volgende randvoorwaarden is voldaan: willen, kunnen, betekenis zien, regelruimte, transparantie, overzicht en vertrouwen.

Wil hij[2] de taak eigenlijk wel uitvoeren?

Is het een taak die de medewerker energie geeft? Worden de taken op een eerlijke manier verdeeld in het team? En als iemand eigenlijk helemaal niets meer wil, ben jij als leidinggevende dan bereid om het ‘lastige gesprek’ met hem aan te gaan, dat te benoemen en samen te onderzoeken?

Kan jouw teamlid de taak uitvoeren?

Weet je of de persoon de taak daadwerkelijk aankan en wat hij nodig heeft aan begeleiding, scholing of coaching? Hoe is het voor jou om mensen hierbij ook af en toe uit hun comfortzone te duwen en ze uit te dagen om iets nieuws te doen, om zich te blijven ontwikkelen?

Ziet hij de betekenis van de taak?

Als jij de oplossing al geformuleerd hebt, of uitgedacht ‘op de hei’ en de medewerker hoeft deze alleen nog maar te ‘implementeren’, ontstaat zelden eigenaarschap. Leg je mensen liever een probleem voor en laat ze zelf nadenken over een oplossing die ze vervolgens ook gaan uitvoeren. Van der Haak noemt dat sturen op ‘outcome’ i.p.v. op ‘output’.

Krijgt de medewerker eigen regelruimte?

Kan hij zelf beslissingen nemen en onderweg besluiten om een zijpad in te slaan en pas daarna weer op de hoofdweg terug te keren of moet elke beslissing worden overlegd met de ‘baas’. Zit de leidinggevende voortdurend over de schouder mee te kijken en stuurt hij steeds bij? Als jij ruimte creëert voor de persoon in kwestie, af en toe een stapje terug doet en verantwoordelijkheid echt loslaat, is dat vruchtbare grond voor eigenaarschap om te groeien en te bloeien.

Is er transparantie en overzicht?

Hebben jullie samen de ‘big picture’ besproken? Is het voor iedereen helder wat de samenhang is tussen de verschillende activiteiten en hoe die passen binnen de missie en visie van de organisatie? Kun jij ervoor zorgen dat binnen deze taak de kaders en verantwoordelijkheden duidelijk zijn voor de medewerker? Niets werkt zo contraproductief in het creëren van eigenaarschap als mensen eerst een plan laten maken en uitwerken (of mensen actief laten meedenken over de koers) en achteraf aangeven dat ze buiten de kaders zijn gegaan en dat ze daarmee ten onrechte op ‘jouw stoel’ zijn gaan zitten. In de volksmond ook wel ‘terugfluiten’ genoemd.

Kun je de medewerker echt vertrouwen geven?

Als jij als leidinggevende aandacht geeft aan wat er goed gaat en de klus echt los kan laten, dan laat je zien dat je vertrouwen hebt in je teamlid. Vertrouwen geven is ook in contact blijven als mens, belangstellend zijn, maar niet controleren of telkens een beetje bijsturen. Liever ‘coachen in plaats van overnemen’ als er hobbels op de weg zijn…

Dus, wil je ‘eigenaarschap’ in je team?

Dan staat je heel wat te doen: empathie, aandacht, helder communiceren, ‘anders vasthouden’[3] en loslaten…

Wil je dat?
Kun je dat?
Zie je het nut ervan in?

… dan kun jij ‘ervoor zorgen dat het goed komt’.

Pim Visser, Docent NSO-CNA Leiderschapsacademie

 

Pim Visser

Docent NSO-CNA: o.a. Middenamangement-opleiding, Leidinggeven aan leren en maatwerk

Naar onze andere blogs

 

[1] Haak, P. van der (2018). Wie zorgt dat het goed komt? Amsterdam: Business Contact
[2] Overal waar ‘hij’ staat kun je ook ‘zij’ lezen.
[3] Verwijzing naar het tweede boek van Wouter Hart met diezelfde titel.

 

Deel dit bericht

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op