Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Leraren hebben recht op goede schoolleiders!

Bart Schipmölder, 22 december 2020

🤔 Schoolleiders en -bestuurders van Nederland: hoe zit het met jullie professionalisering? Hoe werk je daar eigenlijk aan? Want:

Jouw kwaliteiten zijn bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Dit wordt (gelukkig!) steeds meer erkend.

Linda Elesen Student Master Integraal LeiderschapOnderzoekers Leithwood, Harris en Hopkins stellen in een artikel uit 2019 dat ‘schoolleiders een significant effect hebben op het functioneren van de school en dat zij daarmee indirect de kwaliteit van het onderwijs beïnvloeden. Schoolleiders zijn essentieel bij het doen slagen van de ontwikkeling van de school.’ Lees meer over hun bevindingen in de blog ‘Zeven stelling over succesvolle schoolleiders’.

Ook in het advies ‘Een krachtige rol voor schoolleiders’ van de Onderwijsraad uit 2018 werd de belangrijke rol van de schoolleider erkend. Dat rapport is enerzijds een hartverwarmend pleidooi om het schoolleidersvak meer gewicht te geven.

Anderzijds stelt de Raad dat er bij een deel van de schoolleiders ‘ruimte is voor verbetering van het vermogen tot strategisch denken en handelen’.

Het is dan ook – volgens Sietske Waslander in Didactief – de hoogste tijd om leiderschap in onderwijsorganisaties te versterken. 💪 Leraren hebben volgens haar recht op goede schoolleiders, en schoolleiders hebben recht op goede bestuurders.

Bas SmiesOok minister Slob is het daarmee eens. In een brief aan de kamer op 15 september 2020 verwoordt hij het als volgt: ‘Doorlopende professionalisering van leidinggevenden in het onderwijs moet gangbaar en toegankelijk worden.’

Slob ziet graag dat schoolleiders ‘op een niet-vrijblijvende manier blijvend werken aan de eigen professionele ontwikkeling’. Onder andere, zo stelt hij, met ‘de verdere ontwikkeling van leiderschapsopleidingen op masterniveau’.

Uit een overzichtsstudie van Krüuger en Andersen naar onderzoeken over de lerende schoolleider blijkt dat schoolleiders na het doen van een langer durende  leiderschapsopleiding (formeel leren) in een hechte leergroep met collega’s zich ‘beter voorbereid voelen op leidinggeven aan organisatieleren, leidinggeven aan onderzoek en monitoring, het ontwikkelen van een schoolvisie, optreden als onderwijskundig leider en het managen van schoolactiviteiten.’ Deelnemende schoolleiders denken ‘positiever over het gegeven dat men het verschil kan maken voor de leerlingen en dat men veranderingen in gang kan zetten.’Door professionalisering ontdekken schoolleiders dat zij ‘het verschil kunnen maken met betrekking tot het realiseren van onderwijsverbetering en veranderingen in de school en het realiseren van gedeelde normen rondom het onderwijs.’

Door te werken aan je professionalisering maak jij dus het verschil. Zeg maar: met een leiderschapsopleiding zoals onze nieuwe Master Educational Leadership (MEL). 😉

Zo blijkt ook uit de reacties van ons studenten. Lees hier bijvoorbeeld hoe Marianne Molsbergen, Linda Elesen en Oemar Kerpens de opleiding ervaren hebben.

Ik ben het hartgrondig eens met bovenstaande. En jij?

Bart Schipmolder Algemeen directeur NSO-CNA

 

Bart Schipmölder
Directeur-bestuurder NSO-CNA Leiderschapsacademie

Naar onze andere blogs

Deel dit bericht

Reageer op dit artikel

avatar
  Abonneer  
Abonneren op