Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Studiemiddag Onderwijsinspectie voor schoolleiders

Bart Schipmölder, 25 april 2019

Onderwijskundig leiderschap speelt een cruciale rol in de kwaliteit van onderwijs

Studiemiddag Onderwijsinspectie

Op 24 april 2019 organiseerden NSO-CNA Leiderschapsacademie en de Onderwijsinspectie een studiemiddag over de wijze van toezicht door de Inspectie en de rol van de schoolleider daarin. Jos Verkroost en Bert Lichtenberg, beiden strategisch inspecteur bij de Onderwijsinspectie, namen een twintigtal van onze schoolleiders in opleiding mee in de ontwikkeling van schoolgericht naar bestuursgericht toezicht. Ze gingen onder andere in op nieuwe eisen aan het schoolplan, prioriteitstelling en het belang van een goede probleemanalyse, het verschil tussen oordeel (onvoldoende/voldoende) en waardering (goed) en het feedbackgesprek dat de inspectie tegenwoordig aanbiedt aan een school na het inspectiebezoek. Belangrijke conclusie van de inspecteurs: de kwaliteit van het onderwijskundig leiderschap in de school bepaalt in hoge mate de kwaliteit van de school.

Na de presentaties was er ruimte voor alle mogelijke vragen en dat leidde tot een gesprek vol inspiratie en verwijzingen die we hieronder verzameld hebben, samen met de presentatie. NSO-CNA docent Lilian ter Laak vroeg de aanwezigen aan het eind van de bijeenkomst naar hun leerpunten. Die waren er volop. Zo gaf een schoolleider aan dat ze pro-actief haar contactpersoon bij de Inspectie gaat benaderen om te vragen welke ruimte ze als schoolleider heeft om zaken te organiseren. Een andere schoolleider gaf aan blij te zijn dat de inspectie de context nu veel nadrukkelijker meeneemt in het onderzoek. Een aantal aanwezigen gaf aan nu beter wegwijs te zijn in alle documenten van de inspectie.

 

 

Deel dit bericht

Nog geen reacties.

Reacties zijn gesloten.

Spring naar toolbar