Studiemiddag Onderwijsinspectie voor schoolleiders
Onderwijskundig leiderschap speelt een cruciale rol in de kwaliteit van onderwijs
Op 24 april 2019 organiseerden NSO-CNA Leiderschapsacademie en de Onderwijsinspectie een studiemiddag over de wijze van toezicht door de Inspectie en de rol van de schoolleider daarin. Jos Verkroost en Bert Lichtenberg, beiden strategisch inspecteur bij de Onderwijsinspectie, namen een twintigtal van onze schoolleiders in opleiding mee in de ontwikkeling van schoolgericht naar bestuursgericht toezicht. Ze gingen onder andere in op nieuwe eisen aan het schoolplan, prioriteitstelling en het belang van een goede probleemanalyse, het verschil tussen oordeel (onvoldoende/voldoende) en waardering (goed) en het feedbackgesprek dat de inspectie tegenwoordig aanbiedt aan een school na het inspectiebezoek. Belangrijke conclusie van de inspecteurs: de kwaliteit van het onderwijskundig leiderschap in de school bepaalt in hoge mate de kwaliteit van de school.
Na de presentaties was er ruimte voor alle mogelijke vragen en dat leidde tot een gesprek vol inspiratie en verwijzingen die we hieronder verzameld hebben, samen met de presentatie. NSO-CNA docent Lilian ter Laak vroeg de aanwezigen aan het eind van de bijeenkomst naar hun leerpunten. Die waren er volop. Zo gaf een schoolleider aan dat ze pro-actief haar contactpersoon bij de Inspectie gaat benaderen om te vragen welke ruimte ze als schoolleider heeft om zaken te organiseren. Een andere schoolleider gaf aan blij te zijn dat de inspectie de context nu veel nadrukkelijker meeneemt in het onderzoek. Een aantal aanwezigen gaf aan nu beter wegwijs te zijn in alle documenten van de inspectie.
- Presentatie van Jos Verkroost en Bert Lichtenberg van de Onderwijsinpectie op 24 april 2019 bij NSO-CNA
- Wet op het onderwijstoezicht (waarin de onafhankelijkheid van de Onderwijsinspectie is geregeld)
- Staat van het onderwijs 2019 (uitgave van de Onderwijsinspectie: complete rapport en samenvatting per sector)
- Staat van de schoolleider (Uitgave van AVS en de VO-Raad)
- Nieuwe eisen aan het schoolplan (vanaf 2017) en
- Onderzoekskader Onderwijsinspectie (met de gelijke uitgangspunten voor alle onderwijssectoren)
- Voorbeeld van een jaarverslag dat waardering kreeg van de inspecteurs (Trinitas college)
- Ben je rijk als je veel geld hebt? Een blog van Cock Raaijmakers.
Nog geen reacties.
Reacties zijn gesloten.