Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Docent Pim Visser over de opleiding Middenmanagement 2.0

“Dé plek om je leiderschap te verdiepen”

Pim Visser, Docent NSO-CNA LeiderschapsacademieJe bent al een aantal jaar middenmanager in het onderwijs. Een tijd waarin je bent gegroeid als leidinggevende, waarschijnlijk mede dankzij een basismanagementopleiding. Nu wil je je leiderschap verder verdiepen. Maar een masteropleiding? Die tijdsinvestering en studiebelasting past je (nu) niet. Je zoekt iets ertussenin, iets compacters en overzichtelijkers. Je zoekt: Middenmanagement 2.0.

De opleiding Middenmanagement 2.0 begint op 7 oktober. Er zijn nog plaatsen beschikbaar.

Voor wie is de opleiding Middenmanagement 2.0 bedoeld?

“De enige ‘harde’ eisen zijn dat je in functie bent als middenmanager, met meer dan 6 maanden ervaring. Ook heb je bij voorkeur al een basisopleiding afgerond, zoals Middenmanagement.

Middenmanagement 2.0 is ontstaan omdat studenten van Middenmanagement er zelf om vroegen. Vanwege de laagdrempeligheid van de opleiding, de overzichtelijke studiebelasting, en het samen leren in een groep gelijkgestemden.

Daarom hebben we deze opleiding al even laagdrempelig gehouden: er zijn 8 studiedagen, verdeeld over 6 maanden. Daarnaast bestaat de opleiding wel uit flink wat leeswerk (recente boeken en artikelen over leiderschap), en een aantal voorbereidingsopdrachten. Maar de totale studiebelasting is overzichtelijk.

Tot slot is Middenmanagement 2.0 – méér nog dan de andere opleidingen van NSO-CNA – op de praktijk gericht. Je gaat aan de slag met de thema’s die actueel zijn op jouw school.”

Welke thema’s komen aan bod tijdens de opleiding?

“De hoofdthema’s zijn:

Persoonlijk leiderschap: leren loslaten, kwetsbaar zijn, de moed hebben zaken bespreekbaar te maken en de confrontatie aan te gaan, jezelf beter leren kennen, je missie – en de missie van de organisatie – bepalen, etc.

Onderwijskundig leiderschap: welke rol speel je in de ontwikkeling van het onderwijs op je school, én in de ontwikkeling van de mensen? Hoe maak je van je team een lerend team, en van je school een lerende organisatie?

Veranderkunde en onderwijsvernieuwing: hoe krijg je mensen in beweging, en maak je ze mede-eigenaar van het veranderproces?

Professionele cultuur: hoe werk je aan een cultuur die leidt tot het ideale resultaat voor de klas en voor de leerlingen? Een cultuur van effectieve samenwerking, van feedback geven en ontvangen, en leren van elkaar. En natuurlijk: wat jouw rol als leider daarin is.

HRM: welk gedrag is gewenst, en hoe beloon je dat?

De combinatie van deze thema’s zorgt voor een allround pakket, waar je als schoolleider veel aan hebt in de praktijk.”

Zijn er nog grote verschillen met Middenmanagement?

“Het grootste verschil zit ‘m in het karakter van de opleiding: bij Middenmanagement 2.0 verwachten we meer inbreng van jou als student.

Zo verzorg je in een groepje een workshop over een onderwijskundig thema. Een workshop die je daarna ook op de eigen school kan geven, voor je eigen team. Zo verdiep je niet alleen je kennis, maar leer je ook hoe je mensen aan het leren krijgt, hoe je ze daarvoor enthousiasmeert.

Daarnaast wordt iedere deelnemer expliciet de coach van een andere deelnemer. Een goede manier om te oefenen in het stellen van vragen en geven van feedback.

Qua inhoud gaan we natuurlijk dieper in op de onderwijskundige thema’s. Het is deels opfrissing, en deels verdieping van je eigen kennis en kwaliteiten.

Zo is deze opleiding ideaal voor wanneer jij als inmiddels ervaren leidinggevende eens op jezelf wil reflecteren: ‘waarom doe ik wat ik doe, en waarin kan ik mezelf verder ontwikkelen?’. Zónder dat je direct maanden kwijt bent aan studie.”

Lees meer over de opleiding | Schrijf je direct in