Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Gelbrich Feenstra over Leiding geven aan leren

Kerndocent NSO-CNA

Gelbrich Feenstra is docent van de opleiding ‘Leiding geven aan leren’. Volgens Gelbrich is dat ‘de kern van schoolleiderschap’. Want: “Het kernproces van een school is leren.”

Waarom is ‘Leiding geven aan leren’ zo belangrijk?

“Schoolleiders worden maar al te vaak opgeslokt door de facilitaire kant van hun functie: zorgen dat alles op school goed geregeld is.

De opleiding ‘Leiding geven aan leren’ gaat nadrukkelijk over leren op alle niveaus: hoe leert de schoolleider zelf? Hoe leren docenten? En natuurlijk: hoe leren leerlingen? En hoe kun je leidinggeven aan al deze leerprocessen?

Tijdens de opleiding onderzoeken en ontwikkelen schoolleiders hun eigen visie op leren. En leren ze hoe ze tot een visie komen in de hele school.”

Wat hebben schoolleiders daaraan in hun dagelijkse praktijk?

“Samen met zijn of haar team moet de schoolleider een belangrijke vraag beantwoorden: welke visie op leren en onderwijzen past bij onze school?

Door vanuit een gezamenlijke visie te werken, ontstaat er een gemeenschappelijke taal. Dan is samenwerking makkelijker. Ook helpt zo’n gezamenlijke visie de docenten om hun lessen nóg beter af te stemmen op een leerwijze die bij een leerling past.”

‘Leiding geven aan leren’ is dus niet alleen iets van de schoolleider?

“Precies. Schoolleiders hebben de nadrukkelijke taak op hun school een lerende gemeenschap te creëren. Eén waarin iedereen op alle niveaus leert en zich ontwikkelt.

De pedagogische kant is daarbij heel belangrijk: hoe gaan we met leerlingen om? Hoe zorgen we voor een bedding waarin ze zichzelf kunnen zijn en zich van daaruit ontwikkelen?

Leerlingen zijn immers geen koekjes in een fabriek; koekjes hebben geen invloed op hoe ze gemaakt worden. Leerlingen wél: die bepalen ook zelf hoe ze leren en zich gedragen.

Docenten en schoolleiders hebben daarin een voorbeeldfunctie: als er binnen het team een goede sfeer is, de verhoudingen goed zijn, ruimte is voor feedback, duidelijk werkplezier is etc., heeft dat ook een goede invloed op leerlingen.”

Wat vinden studenten van de opleiding?

“Meestal heel enthousiast. Ook zij beamen dat dit de kern van hun vak is. Tegelijkertijd schamen ze zich vaak een beetje. Dan zeggen ze: ‘Wat weten we op onze school eigenlijk weinig van leren…’

Na deze module is dat anders: schoolleiders krijgen een stevige theoretische basis van hoe leren in de hersenen werkt. Evenals de tools om die theorie te vertalen naar hun eigen praktijk.”

Wil je de ervaring van Madelaine Lodeweges als student van deze opleiding lezen, klik dan hier.

Leiding geven aan leren is een kernmodule binnen de Master of Educational Management en is ook als losse opleiding te volgen. Voor meer informatie over de opleiding klik hier.