Gerritjan van Luin over Professionele Identiteit
Docent NSO-CNA, voormalig schoolleider en -bestuurder
Gerritjan van Luin is een van de docenten van de opleiding ‘Professionele Identiteit’. Volgens Gerritjan is dat de wolk van kenmerken en kwaliteiten waardoor je jezelf als stabiel ervaart en de ander je herkent. Het is dat wat onvervreemdbaar van jou is en wat jou je kleur geeft. Klinkt complex. Tijd om hem te vragen wat hij hier precies mee bedoelt.
Waarom is ‘Professionele Identiteit’ zo belangrijk?
“Met een sterke professionele identiteit:
- kun je gemakkelijker met veranderingen omgaan,
- ben je stressbestendiger,
- en ben je beter in staat om te bepalen wat goed is om te doen: goed voor de organisatie, goed voor de mensen en goed voor jezelf.
Mensen met een sterke professionele identiteit weten waar ze van zijn, waar ze in geloven en wat ze kunnen toevoegen. Je kunt ook zeggen: je identiteit is je kompas.
Leidinggeven is in toenemende mate complex. Onze omgeving verandert in hoog tempo, de leerling van nu heeft echt andere interesses en bagage als die van 10 jaar terug. Dat vraagt het nodige van leiders én professionals. Hoe kun je nu je eigen koers varen, waarbij standvastigheid én flexibiliteit beide nodig zijn? Het antwoord: beginnen bij een stevige basis, een goed zelfbeeld en veerkracht om vanuit te werken.
Verkennen en versterken van je professionele identiteit helpt je (weer) om te weten waar je echt van bent, wat jij belangrijk vindt en hoe en waar je kunt en wilt bijdragen. Zodat je je potentieel echt kunt benutten.
Wat hebben schoolleiders daaraan in hun dagelijkse praktijk?
“In de eerste plaats hebben ze er wat aan voor zichzelf. Je professionele identiteit is de verbinding tussen wie je bent, wat je doet en in welke context je dat doet. In dit geval dus: jezelf, je professie als schoolleider en je organisatie. En daar moet je aan werken:
Sta je regelmatig stil bij wie je bent, waarom je doet wat je doet? Heb je het de laatste tijd met collega’s over je vak als schoolleider? Wat vinden jullie in je organisatie eigenlijk ‘goed werk’? Je met deze vragen bezighouden helpt om beter in beeld te krijgen:
- waar jij voor staat,
- wat jij te doen hebt
- en wat je te brengen hebt.
Door te werken aan je professionele identiteit bouw je aan je ‘zelf’. Als je een rijk ‘zelf’ hebt, kun je iedere situatie aanvliegen op de juiste manier. Je ‘pakt’ uit dat ‘zelf’ wat je nodig hebt. Zonder in patronen te vervallen. Je hebt een gevarieerd repertoire. Je krijgt veerkracht, wijsheid en stabiliteit.”
En wat heeft de school eraan?
“Als leidinggevende kun je werken aan professionele identiteit in je school stimuleren. Dus dat je collega’s óók bezig zijn met bouwen aan hun ‘zelf’.
Samen met collega’s kun je onderzoeken wat je goed werk vindt. Hoe je naar je professie kijkt. Welke normen en waarden je binnen je team deelt.
Ook kun je met elkaar onderzoeken wat voor school je wilt zijn. Hoe je je daartoe verhoudt maakt onderdeel uit van je professionele identiteit. Daarmee aan de slag gaan levert voor iedereen wat op.”
Wat kunnen deelnemers van deze opleiding verwachten?
“Tijdens de eerste bijeenkomst bespreken we het door ons ontwikkelde model voor Professionele Identiteit. Dat is het theoretische gedeelte. Daarna duiken we de praktijk in:
We gaan met de deelnemers aan de slag met hun praktijkvragen. Deze verkennen we vanuit de verschillende domeinen van professionele identiteit. Daarmee versterken zij hun identiteit en werken ze aan de vergroting van hun handelingsrepertoire.”
Klik hier voor een achtergrond artikel over het gebruikte model, geschreven door Gerritjan en Manon Ruijters .
Wil je meedoen aan de opleiding? Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven.