Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Bas Wilmer
Projectmanagement in de school

Veranderen & Innoveren planboard
School: SG Sint Ursula
Functie: Adjunct-directeur
Opleiding: Projectmatig Werken aan Kwaliteitsverbetering

Bas Wilmer is binnen zijn scholengemeenschap medeverantwoordelijk voor kwaliteitszorg- en cultuur. Daar wilde hij – samen met een collega – meer handvatten voor. Die vond hij uiteindelijk bij NSO-CNA, maar anders dan hij verwachtte…

Waarom koos je voor ‘Projectmanagement in de school gericht op kwaliteitsverbetering’ bij NSO-CNA?

“Mijn collega en ik brachten verschillende aanbieders in kaart. Uiteindelijk werd het NSO-CNA omdat de academie goed aangeschreven staat. Bovendien beviel de beschrijving van de opleiding:

Het leek alsof er echt ingezet werd op kwaliteitszorg. Dat we een stevige theoretische achtergrond zouden krijgen om beter beslagen ten ijs te komen. En dat we zouden leren hoe we die theorie inbedden in de school. Anders gezegd: dat we het ‘kunstje’ zouden leren.

Die combinatie deed ons besluiten Projectmanagement in de school gericht op kwaliteitsverbetering bij NSO-CNA te volgen.”

Hoe beviel de opleiding?

“Erg goed. Maar de verwachtingen die van tevoren bij mij gewekt waren, kwamen niet uit. De opleiding was heel anders dan ik me had voorgesteld.

De insteek was bijvoorbeeld veel zachter. Zo werd een groot gedeelte van de bijeenkomsten besteed aan intervisie. Het theoretische deel was juist veel kleiner dan ik had gedacht.

Achteraf was dat een positieve verrassing. Want de module heeft me meer gebracht dan ik vooraf had ingeschat.”

Wat was voor jou de meerwaarde van de opleiding?

“Ik ben me veel bewuster geworden van mijn eigen handelen en stijl van leiding geven. En ik ontdekte hoe belangrijk die zijn voor de kwaliteitscultuur van de school. Dat heeft me echt aan het denken gezet. En daar heb ik veel van geleerd.

Een belangrijk onderdeel van de module is bijvoorbeeld dat iedereen een project opzet en uitvoert in zijn of haar school. Bij zo’n project neem ik normaal altijd erg het voortouw. Het effect daarvan is dat anderen achterover gaan leunen.

Wat blijkt? Als je meer op het proces stuurt in plaats van de inhoud, activeer je anderen. Dan maak je ze medeverantwoordelijk en gaan ze gemotiveerd zelf aan de slag. Het was voor mij heel oncomfortabel om het zo aan te pakken. Maar het werkt wél.

Zo creëer je een kwaliteitscultuur waarin iedereen verantwoordelijk is. Van de koffiejuffrouw tot de directeur.”

Zou je Projectmanagement in de school aanbevelen bij anderen?

“Ja. Maar daarbij zou ik wel hun verwachtingen beter managen dan bij mij het geval was.

Zoals gezegd: achteraf was ik blij dat het veel meer ging over het opzetten van een kwaliteitscultuur. En dat mijn eigen leiderschapsstijl onder de loep genomen werd.

Tegelijkertijd miste ik wat theoretische diepgang. We kregen wel een boekenlijst, maar zijn daar tijdens de bijeenkomsten niet echt op ingegaan.

Al met al: de inhoud zorgde bij mij voor vele eye-openers. En is goed bruikbaar in de praktijk. Bij veel onderdelen viel bij mij direct een kwartje. Wanneer ik dat vervolgens toepaste, zag ik daar direct het effect van.”

 

‹ Alle klantervaringen Projecgtmanagement in de school
Spring naar toolbar