Functie: Directeur
Opleiding: Persoonlijk Leiderschap (MEM)
Carine Slots koos heel bewust voor de MEM van NSO-CNA. Mede door aanbevelingen van anderen. Maar ook na afweging van de alternatieven. Andere opleidingen waren meer theoretisch. De MEM bleek juist een heel praktische inslag te hebben. En:
Tijdens de MEM wordt nadrukkelijk ingezet op je eigen ontwikkeling. Dit krijgt vorm in de opleiding/module ‘Persoonlijk Leiderschap’. Wat houdt die module precies in? En wat is de meerwaarde in de dagelijkse praktijk van Carine? Deze opleiding was onderdeel van de modulaire master.
Deze master is vernieuwd en gaat vanaf september 2021 verder als de Master Educational Leadership (MEL) Persoonlijk leiderschap is nu integraal onderdeel van deze nieuwe master.
Dat zelfinzicht. Dat als je waardevol wilt bijdragen aan de kwaliteit van je school, je bewust moet zijn van je eigen grenzen, meningen, leiderschapsstijl, etc.
Hoe heb je de opleiding ‘Persoonlijk Leiderschap’ ervaren?
“Als een hele mooie toevoeging aan de opleiding. Het heeft me heel veel over mezelf geleerd. Vooral dat ik mezelf altijd meeneem in mijn rol als leider. Mijn persoonlijkheid, mijn meningen, mijn grenzen. En dat vergat ik voorheen weleens. Dan holde ik mezelf voorbij.
Ik begon de MEM-opleiding ook met deze module, tijdens een bijzondere 3-daagse. Direct begon de reflectie: op leiderschap in het algemeen, en vooral op onszelf. En dat zijn we de hele opleiding blijven doen.
We formeerden groepjes van 3. Met de anderen in je groepje krijg je snel een band. Je leert elkaar goed kennen. Weet hoe ieder reageert, wat eenieder typeert. Daar kun je elkaar vervolgens op aanspreken, om de ander te helpen meer inzicht te krijgen. Inzicht in zichzelf én stijl van leidinggeven.”
Wat is de meerwaarde van de module ‘Persoonlijk Leiderschap’?
“Nogmaals: dat zelfinzicht. Dat als je waardevol wilt bijdragen aan de kwaliteit van je school, je bewust moet zijn van je eigen grenzen, meningen, leiderschapsstijl, etc.
Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat ik de adviezen die ik anderen gaf, niet zelf opvolgde. Voor anderen zorgen is natuurlijk belangrijk. Maar even belangrijk is voor jezelf zorgen. Je moet zelf ook overeind blijven. Hoe kun je anders goed leiden?”
Hoe klinkt de module ‘Persoonlijk Leiderschap’ door in je dagelijkse praktijk?
“Nooit van mezelf verwacht, maar ik start de dag nu met mediteren. Ik doe bewust geen taken door elkaar. Ik richt me op één ding, en zet dan bijvoorbeeld ook mijn e-mail uit. Geen afleiding. Als mensen mij iets komen vragen en ik ben bezig, vraag ik of ze later terug willen komen.
Dat soort kleine dingen, die mijn werk wel veel plezieriger maken. Uiteindelijk is het een mindset. Ik ken mezelf veel beter. Ik reflecteer vaker en bewuster. Dus doe ik meer dingen die goed zijn voor mij. Daar heb ik nog wel mee geworsteld. Want het lijkt zo egoïstisch. Maar dat is het niet. Het is cruciaal voor goed leiderschap.”
Zou je de module ‘Persoonlijk Leiderschap’ aanbevelen bij anderen?
“Absoluut. Want door de inzichten en de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt, heb ik mijn kwaliteiten op alle gebieden van leiderschap versterkt. Zo geeft de module dus ook veel meer kracht aan de ándere modules van de opleiding.
Mijn aanbeveling geldt overigens voor de hele MEM-opleiding. Wil je je als schoolleider ontwikkelen? Je kwaliteiten op alle fronten verhogen en verdiepen? En die direct vertalen naar de praktijk? Dan moet je bij NSO-CNA zijn.”
Wil je lezen hoe Freerk Wortelboer, trainer Persoonlijk Leiderschap, aankijkt tegen deze opleiding? Klik hier.
Persoonlijk Leiderschap is een verplichte module binnen de Master of Educational Management en is ook los te volgen. Voor meer informatie over de opleiding klik hier.
‹ Alle klantervaringen