Informatiebijeenkomst
13 februari
Schrijf je nu in!

Chris de Jager
Master of Educational Management

Bart Schipmölder, 6 maart 2017
Chris de Jager, alumnus NSO-CNA
School: Hogeschool Utrecht
Functie: Teamleider Lerarenopleiding
Opleiding: Master of Educational Management

Chris is teamleider van een van de Lerarenopleidingen aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt hij als projectleider aan het verbinden van ´Deep Learning´ aan het didactisch concept van de Hogeschool Utrecht.

Hij werd teamleider vanuit zijn docentschap, zoals zo veel schoolleiders. Om ook als leider goed te worden in zijn vak, zocht hij een verdiepende opleiding.

Chris koos voor de Master of Educational Management van NSO-CNA Leiderschapsacademie.

Waarom wilde je deze opleiding volgen?

“Leidinggeven is een vak apart. Een vak waar ik niet voor opgeleid was. Om een goede schoolleider te worden, wilde ik een goede theoretische onderlegging, oefenen in de praktijk, en in contact komen met anderen en hún ervaringen.

Ondertussen is het onderwijs hopeloos verouderd. We bieden het op een manier aan die niet meer past bij deze tijd. De maatschappij is veranderend en de behoeftes ook. Dankzij dat besef is het veld al sterk aan het veranderen. Dus het is cruciaal jezelf te ontwikkelen, je horizon te verbreden en continu bij te leren.”

En de verplichte verbinding met je eigen werkpraktijk: terwijl je leert ben je bezig met je werk.

Waarom koos je voor de MEM-opleiding van NSO-CNA?

“Bij deze opleiding staat leiderschap echt centraal: je eigen menszijn, en hoe je andere mensen in beweging krijgt.

Natuurlijk komen ook je managementvaardigheden aan bod; de bedrijfskundige kant. Bijvoorbeeld hoe je met geld stuurt om dingen voor elkaar te krijgen. Zo heeft de opleiding een hele brede scope.

Het was een enorm waardevolle ervaring om op zo’n intensieve manier te leren over mijn eigen leiderschap en daarin verder te groeien.

Je krijgt goed zicht op integraal schoolleiderschap: bedrijfsvoering in relatie tot een goedlopende school, met aandacht voor continu leren en innoveren. Je leert jezelf echt als instrument in te zetten om je schoolorganisatie te ontwikkelen.

Het was voor mij ook van belang dat ik de master in losse modules kon volgen. Zo zat ik niet vast aan een vaste studiedag in de week. En ik kon er langer over doen dan 2 jaar. Zo kon ik mijn studielast spreiden en vooral meer de tijd nemen om te ‘rijpen’.

Als ik de master in 2 jaar had gedaan, was ik nu minder ver geweest. Bij een vaststaand traject ben je toch wat ‘droger’ aan het studeren, terwijl wat je leert niet altijd in de pas loopt met je eigen ontwikkeling.

En tot slot: NSO stond in mijn netwerk hoog aangeschreven.”

Wat is je opgevallen aan de MEM-opleiding van NSO-CNA?

“Wat me bijgebleven is zijn de leiderschapsmodules. Dat waren 5 bijeenkomsten van 24 uur, waarvan deelnemers zelf het programma maakten. We nodigden sprekers uit het veld uit, maakten boekpresentaties en sparden veel over het eigen leiderschap.

Hele bijzondere ontmoetingen, waarbij je echt geprikkeld werd en veel actuele informatie kreeg.

Ook echt een eye-opener voor mij: zelf onderzoek doen. Dat had ik nog nooit gedaan. Vraagstukken wetenschappelijk benaderen geeft een heel andere bril. Het maakt je kritischer. Aan de ene kant voorzichtiger, aan de andere kant scherper in je benaderingswijze van problemen.

Er ging een wereld voor me open. Alleen al hoeveel onderzoek er überhaupt gedaan wordt in ons werkveld.”

Zou je deze opleiding aanbevelen bij anderen?

“Ja. Het was een enorm waardevolle ervaring om op zo’n intensieve manier te leren over je eigen leiderschap en daarin verder te groeien.

Alle docenten en begeleiders weten ook duidelijk goed waar ze het over hebben. Vanuit de praktijk. Ze zijn in staat je te prikkelen en goed na te laten denken.

En de verplichte verbinding met je eigen werkpraktijk: terwijl je leert ben je bezig met je werk, en heb je tegelijkertijd een waardevolle casus. Zo ontstaat een hele relevante leeromgeving.”

 

‹ Alle klantervaringen Lees meer informatie over de Master of Educational Management