Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Cor van Wijngaarden – deel 6 (slot)
Master Educational Leadership

Cor van Wijngaarden Diploma
School: STC Group, Rijn- en binnenvaart en Zeevisvaart
Functie: Onderwijsmanager
Opleiding: Master Educational Leadership

Onderwijsmanager STC Group, Rijn- en binnenvaart – Maritieme Techniek – STC-Campus Zuid-West

In 2021 ging onze vernieuwde Master Educational Leadership (MEL) in première. De eerste lichting MEL-studenten heeft in 2024 de eindstreep bereikt of is nu volop bezig met de laatste loodjes.

Dit interview is het slotstuk van een 6-delige reeks waarin wij Cor van Wijngaarden volgden tijdens zijn opleiding vanaf de start van zijn MEL in 2021 tot aan zijn afstuderen in juli 2024. 

Hoe heb jij de laatste maanden van de master beleefd?

“In een woord: intens. Ik moest alle zeilen bijzetten om mijn scriptie te schrijven. Mede doordat niet alles volstrekt duidelijk was vanuit de opleiding. Toen ik ‘m eenmaal inleverde, was dat met weinig vertrouwen. Ik dacht: ‘Dit kan zomaar een onvoldoende worden’, wat ook bleek te kloppen.

Ik moest mezelf daarna echt even herpakken en doorzetten. Uiteindelijk is het goedgekomen, maar dat laatste half jaar moest ik echt tot het gaatje gaan. Net als veel medestudenten, overigens.

In die laatste periode heb ik misschien wel het meeste geleerd. Dat is te danken aan de kwaliteit die de opleiding eist. Ook al hadden veel studenten het moeilijk, de beoordelaars eisten niets minder dan masterwaardige eindproducten.

Tijdens de MEL zeiden we regelmatig tegen elkaar: het is een prachtige opleiding, waarbij je niets cadeau krijgt. Dat is ook helemaal terecht; daarom ben ik nu zo trots op mijn prestatie. Die mastertitel heb ik echt verdiend, en dat geeft me een immense voldoening.”

Waarom was je scriptie eerst niet goed genoeg?

“Ik had ‘m geschreven op de ‘ingecheckte lezer’. Oftewel: voor de MEL-docenten en mijn medestudenten, die precies wisten welk traject ik had doorlopen. Maar iemand van buiten? Die nam ik onvoldoende mee; die konden het verhaal niet volgen.

Tegen dat manco liepen meer deelnemers aan. En ja, misschien had de opleiding ons daar beter bij kunnen begeleiden; we zagen het niet aankomen. Dat gaf soms frustratie, en het was echt een worsteling om mijn scriptie helder en navolgbaar te maken voor ‘buitenstaanders’.

Maar juist dáárom heb ik zo veel geleerd dat laatste half jaar. De MEL ging altijd al over verdiepen en vertragen. Die elementen hielpen mij nu om mijn scriptie te herschrijven: ik moest echt goed stilstaan bij wat ik precies had gedaan voor mijn eindopdracht, en hoe. Om dat vervolgens begrijpelijk op te schrijven.

Nogmaals, dat viel niet mee. Maar wat ben ik blij dat ik het gedaan heb, en dat mijn scriptie nu van masterniveau is – zonder concessies.”

Hoe werkt de master nu door in je dagelijkse werk?

“Ik moest mijn aangepaste scriptie inleveren op 3 juni. Daarna heb ik mezelf verloren in de afronding van dit schooljaar, om weer gesteld te staan voor het volgende.

Mijn ervaring en kennis uit de master neem ik daarin ook mee. Dat uit zich met name in hoe ik het proces aanga. Voorheen zou ik in mijn kantoor gaan zitten, met de deur dicht. Dan verzon ik dingen, die ik vervolgens aan mijn team ging opleggen.

Dat deed ik voor de ‘snelle resultaten’. Maar voor wie behaalde ik die dan? Voor de leerlingen? Zouden die er iets van gaan merken? Voor mijn team, dat vaak weinig deed met mijn plannen omdat ze er geen deelgenoot van waren? Of…alleen voor mezelf?

Nu ‘durf’ ik veel meer het proces aan te gaan. Door mijn team te betrekken, te benoemen wat ik doe en waarom, en door discussie uit te nodigen. Daar groeien zij ook van! Nu ontwikkelen we samen onderwijs met een weloverwogen, gedragen visie. Voor de studenten, voor hun toekomst.

Ja, het proces duurt daardoor langer en is complexer. Maar het verrijkt, en de kwaliteit ligt uiteindelijk veel hoger.”

Waar lag voor jou de grootste verrijking?

“In mijn persoonlijke ontwikkeling. En die gaat in sneltreinvaart wanneer je vol voor deze master gaat. Daarom is het ook zo belangrijk om er met overtuiging in te stappen. Dit kun je niet ‘half’ doen.

Dus voordat je besluit dit te gaan doen: zorg voor een goede basis. Spreek er thuis goed over, en regel op je school dat je er tijd en ruimte voor krijgt.

Een medestudent van mij zei: ‘Je wordt een ander mens van de MEL.’ Daar is geen woord aan gelogen. Maar nogmaals: je moet er dan wel vol voor gaan, jezelf tegen durven komen. Als je dat doet, maak je een prachtige groei door, als mens en leider.”

Hoe kijk je terug op 2,5 jaar MEL?

“Het was een hele heftige opleiding die ik voor geen goud had willen missen. Iedere dag was ik ermee bezig. Je kunt je voorstellen wat voor een ontwikkeling je dan doormaakt als persoon. Die gun ik iedereen.

In die 2,5 jaar heb ik ook wel zaken gezien die beter geregeld hadden kunnen worden. We waren immers de eerste lichting van deze nieuwe master. Maar wie ben ik om te oordelen? Allereerst is NSO-CNA zelf het meest kritisch op de opleiding, en verbetert continu.

Daarnaast is het op mijn school niet anders: geen dag is hetzelfde, je weet nooit hoe een nieuw jaar gaat lopen, en je bent voortdurend bezig met bijstellen. Dat is de essentie van onderwijs.

Ik bewonder de durf en het vertrouwen dat NSO-CNA had in een goede afloop. Zij zijn een mooi voorbeeld van hoe wij op onze school ook te werk willen gaan. Allemaal ten gunste van de leerling.

Dus aan alle toekomstige MEL-studenten: laat je niet afschrikken! Ja, de MEL is een zware opleiding. Maar er ligt een enorm rendement in verscholen: voor jezelf, je team en je school.

Van begin tot eind, van frustraties tot triomfen, het was het allemaal dubbel en dwars waard.”

Interviews met Cor

Dit is interview no. 6 met Cor van Wijngaarden, juli 2024.

  1. In november 2021 spraken we Cor voor het eerst met de vraag waarom hij koos voor de MEL: “Wat opvalt is dat de MEL écht integraal is: niets staat op zichzelf.”
  2. In maart 2022 spraken we Cor opnieuw, dat lees je in deel 2 van deze reeks: ‘Zo kan ik de inhoud van deze modules en mijn eigen leerproces wederom direct matchen met de actualiteit.’
  3. In september 2022 begint Cor aan de tweede fase van de MEL. Tijd om terug te kijken en vooruit te blikken. De MEL heeft Cor al verschillende successen gebracht.
  4. In februari 2023 spraken we Cor opnieuw: “Leg mijn master-certificaat maar vast klaar!”
  5. Oktober 2023: “Ik wil niet terug naar de schoolleider die ik vóór de MEL was”

Cor van Wijngaarden

‹ Alle klantervaringen Master Educational Leadership
Spring naar toolbar