Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Cor van Wijngaarden – deel 3
Master Educational Leadership

Cor van Wijngaarden in overleg
School: STC Group, Rijn- en binnenvaart en Zeevisvaart
Functie: Onderwijsmanager
Opleiding: Master Educational Leadership

MEL-student wederom aan het woord:

Cor van Wijngaarden, Onderwijsmanager STC Group, Rijn- en binnenvaart en Zeevisvaart

Deel 3, september 2022

In 2021 ging onze nieuwe Master Educational Leadership (MEL) in première. De eerste lichting MEL-studenten is volop bezig hun leiderschap te verdiepen. Of, zoals wij het graag verwoorden: aan het doorgroeien naar excellent en betekenisvol leiderschap.

Maar wat betekent dat concreet in de praktijk? Hoe is de MEL opgebouwd, wat wordt er van de studenten gevraagd, en hoe ervaren zij dat? Voldoet de opleiding aan hun verwachtingen, en wat kunnen ze ermee in hun dagelijkse praktijk als leidinggevende?

Om die vragen te beantwoorden, besloten we 2 MEL-studenten te volgen tijdens hun hele master. In november 2021 en maart 2022 interviewden we Cor van Wijngaarden al. Nu, september 2022, vertelt hij hoe het hem sindsdien verging, en wat hij verwacht van het nieuwe onderwijsjaar. En in februari 2023 vertelt Cor hoe het verder is gegaan.

Cor: “De MEL heeft al tot meerdere successen op mijn school geleid”

Cor sloot vorig onderwijsjaar de 1e fase van de MEL af. Een paar maanden daarvoor, in maart, vertelde hij onder andere hoe de master hem hielp om meer eigenaarschap bij zijn team te leggen. Die ontwikkeling leidde aan het begin van dit onderwijsjaar tot een mooie verrassing…

Hoe merkte je aan het begin van het schooljaar dat de MEL z’n vruchten afwerpt?

“We waren na de zomervakantie net weer begonnen, toen ik een mailtje kreeg van één van mijn kerndocenten: ‘We hebben deze week kapiteinenoverleg.’ Ik dacht: waar hebben ze het over? Bij navraag bleek het om een vergadering van kerndocenten onderling te zijn. Daarin overleggen ze over kwaliteitsverbetering van hun lessen. Hoe ze het beter kunnen doen voor de studenten, op een onderbouwde manier.

Dat was dus géén suggestie van mij. Ik had zelfs nog nooit over zo’n overleg nagedacht. Ze hadden het zelf bedacht en waren ermee aan de slag gegaan. Daar hoefde ik niets voor te doen. Nou, op zo’n moment ga ik wel even rustig achteroverleunen in mijn stoel, en even genieten van het moment.

Ook naast dit feit merk ik dat er meer suggesties vanuit het team komen. Suggesties om het onderwijs te verbeteren en leuker te maken. Bijvoorbeeld of we een bepaald vak niet op een ander moment moeten geven, zodat het beter aansluit op andere vakken.

Ik merk zo dat mijn teams zelfsturender worden. Het groeit. Ik hoop – en verwacht ook – dat dat deels te maken heeft met mijn leiderschapsstijl. Een stijl die ik ontwikkel tijdens de MEL, en dankzij de lesstof ook kan onderbouwen.”

Hoe kijk je terug op de afronding van het 1e MEL-jaar?

“Het was een pittig studiejaar, waarin ik veel geleerd heb. Je krijgt een enorme bulk aan informatie, die je vervolgens moet trechteren om je opdrachten te maken. Want je hebt daar bijvoorbeeld slechts 3.000 woorden voor. Dat is een mooie uitdaging.

Maar de 4 modules zijn nu afgerond, en alle toetsen heb ik gehaald. Plus nog de eindpresentatie over mijn persoonlijk leiderschap. Het was a hell of a job, maar wel enorm leerzaam. Ik was wel blij met de zomervakantie, want ik was ook wel een beetje MEL-moe. Haha!”

Heb je nog meer successen behaald waarbij de MEL een rol speelde?

“Zeker! Bewust en onbewust combineer ik nu kennis en vaardigheden die ik me vorig jaar eigen heb gemaakt. Zoals voor onze school op Goeree-Overflakkee, voor zee- en zeevisvaartonderwijs. Dat was echt een zorgkindje: we hadden veel te weinig studenten, met slechts een instroom van 5 studenten. Daar kun je een school natuurlijk niet op laten draaien.

We besloten het aanbod uit te breiden, in overleg met de gemeente, stakeholders en bedrijven in de regio. We hadden die partijen daarbij nodig. Iets waar de module Omgevingsgericht Leiderschap over gaat: als school sta je nooit op een eilandje, maar heb je altijd te maken met je omgeving. En in samenwerking met die omgeving kunnen mooie dingen ontstaan.

Die uitbreiding in aanbod is aangeslagen: nu voldoen we veel beter aan de behoefte in die regio. Het studentaantal is verdubbeld! De school draait weer op volle toeren. Opeens moet ik stoelen bijbestellen voor de schoolkantine! Een enorme boost en motivatie voor het team aldaar.

Kortom: een groot succes. Maar we zijn er nog niet; er ligt nog veel meer potentie die we willen aanboren. Door de MEL ben ik er nog meer van doordrongen hoe cruciaal mijn rol als leider daarbij is.”

Binnenkort start het 2e jaar van de MEL. Wat verwacht je daarvan?

“Oef, dat wordt écht een ‘wicked puzzle’, zoals ze dat noemen. Want we moeten een veranderopdracht kiezen, die we gedurende het jaar uitvoeren.

Ik ga aan de slag met het realiseren van de prachtige onderwijsvisie die we geformuleerd hebben het afgelopen jaar. Eerst zal ik de opdracht nog wel moeten specificeren. Want de volledige visie realiseren is een veel te brede veranderopdracht.

Er horen vragen bij als ‘wat vraagt deze visie van ons onderwijs?’, ‘hoe kunnen we docenten toerusten, zodat ze echt aan de visie kunnen bijdragen?’, ‘wat wordt het zichtbare rendement voor ons onderwijs?’, ‘wat merkt de student daarvan?’ en ‘hoe gaat het management dit alles aansturen?’.

Alles komt samen in de onderwijsvisie. Maar voor de veranderopdracht moet ik één concrete vraag kiezen. Daar ga ik de komende tijd goed over nadenken. Hoe dan ook wordt het mooi om echt aan de slag te gaan met onze visie. Om hopelijk écht een positieve, blijvende verandering teweeg te brengen binnen de school.”

Rond de jaarwisseling spreken we Cor weer. En horen we hoe met de veranderopdracht gaat, en alle uitdagingen die daarbij horen.

Meer informatie over de Master Educational Leadership.

Interviews met Cor

En hoe het verder ging? Dat lees je in de volgende delen:

‹ Alle klantervaringen Master Educational Leadership
Spring naar toolbar