Gratis leiderschapsatelier
3 april 2019
Doe jij ook mee?
Schrijf je nu in!

Jasmijn Hamakers-Kester
Alumnus Master of Educational Management

Jasmijn Hamaker in onderwijskundig leiderschap
School: Vathorst College Amersfoort
Functie: Rector
Opleiding: Master of Educational Management

Jasmijn is als rector eindverantwoordelijke op het Vathorst College Amersfoort. Behalve het volledige zicht op het onderwijs, HR, de kwaliteitszorg, de ontwikkelingen in de omgeving en bedrijfsvoering, is ze ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van leerlingen en medewerkers.

Ze begon jong in een leidinggevende functie. Ze kwam ver met navigeren op haar gevoel. Toch had ze behoefte aan theoretische onderbouwing van en in haar leiderschap.

Uiteindelijk koos ze voor de Master of Educational Management bij NSO-CNA.

Waarom koos je voor de MEM-opleiding van NSO-CNA?

“De locatie was belangrijk: het was goed aan te reizen.

Daarnaast sprak de sterke koppeling van de theorie met de individuele professionele ontwikkeling en de ontwikkeling van de schoolorganisatie mij erg aan. Om daarin gevoed te worden, te reflecteren en het direct toe te passen in de praktijk, dat is veel waard. Een andere mogelijke master was veel theoretischer van aard.

Het was ook een gevoelskwestie. Dat kwam voort uit de gesprekken die ik met het opleidingsmanagement van NSO-CNA voerde. Ze stelden de juiste vragen: waarom wil je hieraan beginnen? Waar sta je nu en waar wil je heen?

Die vragen stelden ze ook omdat ik slechts 2 jaar ervaring had als leidinggevende. Eigenlijk vraagt de opleiding om meer ervaring. Maar ze dachten wel dat ik waarde kon toevoegen aan de groep, en dat de opleiding me veel kon brengen. Dat bevestigde mijn eigen onzekerheid, maar op een positieve manier. Ik kreeg het vertrouwen dat ik de opleiding kon doen.

Tegelijkertijd wist ik wat me te wachten stond: een pittige en uitdagende studie, waar ik 15 tot 20 uur per week mee bezig zou zijn.

Tot slot was de opleiding me ook aanbevolen door iemand die ik ken. Dat maakte uiteindelijk dat ik met vertrouwen voor deze opleiding koos.”

De docenten waren stuk voor stuk deskundigen, die de theorie ijzersterk koppelden aan de praktijk.

Wat is je opgevallen aan de MEM-opleiding van NSO-CNA?

“Tijdens de opleiding werd mijn persoonlijk leiderschap teruggebracht tot de kern: waarom doe ik wat ik doe? Waarom zit ik in het onderwijs? Waar word ik door gedreven en breng ik dat genoeg tot uiting?

De opleiding heeft me veel gebracht. Vanwege de inhoud, maar ook door het leren van de docenten én van mijn medestudenten.

Sterk in de inhoud is onder andere ook de onderzoekscomponent: je moet je opleiding afsluiten met een masterthesis, een proeve van bekwaamheid/een onderzoek in de praktijk. Mijn begeleider daagde me daarbij uit de lat hoog te leggen en dat sloot goed aan bij mijn drijfveren.  Het onderzoek kon ik goed koppelen aan een verbeterdoel in mijn schoolorganisatie. Ik heb door onderzoek in te zetten als middel ontzettend veel geleerd.

De docenten waren stuk voor stuk deskundigen, die de theorie ijzersterk koppelden aan de praktijk. Er werden ook regelmatig experts ingevlogen voor modules. Zo werden we heel bewust gestimuleerd ook buiten onze eigen organisatie en de sector onderwijs te kijken.

De groep met wie ik de studie volgde, was gemêleerd: van eindverantwoordelijken tot teamleiders. Alle lagen waren vertegenwoordigd. Ook qua leeftijd: sommige waren jong zoals ik, andere aan het einde van hun carrière en alles daartussenin.

Het juiste vertrouwen en de veiligheid waren aanwezig om te profiteren van elkaars rijkdom aan kennis en ervaring. Niemand deed voor elkaar onder. Dat werd vanaf het begin heel sterk neergezet door de opleidingsmanager.

De sterke onderlinge band zorgde ook dat ik na de opleiding een groot netwerk had opgebouwd. Andere schoolleiders waar ik nog steeds regelmatig mee spar. Dat wordt ook gestimuleerd: een leven lang leren.”

Zou je deze opleiding aanbevelen bij anderen?

“Absoluut. Deze opleiding moet iedere schoolleider zichzelf gunnen. Om je blik te verruimen. Te groeien en leren van anderen. Om nieuwe bruikbare inzichten op te doen en je professioneel te ontwikkelen. En dat alles direct gekoppeld aan de ontwikkeling van je schoolorganisatie.

Schoolleiderschap is een vak. Deze opleiding is je legitimatie. Niet voor de buitenwacht, maar vooral voor jezelf. Je doet niet alles meer op gevoel; je doet nieuwe inzichten op en legt een rijker repertoire aan. Na het voltooien van de opleiding kun je oprecht trots zijn.

Aan het begin van de opleiding zei de opleidingsmanager: ‘80% van degenen die deze opleiding begint, staat na 2 jaar op een ander punt in hun leiderschap en hun organisatie. Aanvankelijk was ik daar sceptisch over, maar het is waar. Je verandert echt mee, je groeit als leider/mens, je blik wordt enorm verruimd.”

Jasmijn Hamakers-Kester profiel

‹ Alle klantervaringen Lees meer informatie over de Master of Educational Management