Functie: Docente Klassieke Talen
Opleiding: Orientatie op schoolleiderschap
Kaylee Branse is docente Klassieke Talen. Daarnaast doet ze 2 dagen in de week onderzoek naar Latijnse inscripties op de Radboud Universiteit. Wat haar betreft voor nu een perfecte combinatie. Maar wie weet wat de toekomst brengt? Misschien wel een functie als leidinggevende in het onderwijs…
Je volgde de Oriëntatie op Schoolleiderschap bij NSO-CNA. Hoe kwam je op dat idee?
“Bij mijn teamleider benoemde ik weleens dat een leidinggevende functie binnen een school me leuk lijkt. Hij bezocht recent een leiderschapsdag bij NSO-CNA. Naar aanleiding daarvan kreeg hij een e-mail waarin ook iets stond over de Oriëntatie. Toen zei hij: ‘Is dat niet iets voor jou?’
Ik dacht: waarom niet? Het leek me een goede manier om te ontdekken of het schoolleiderschap bij mij past. Dus ik besloot de cursus te doen.”
Hoe beviel de oriëntatiecursus?
“Heel erg goed. Sowieso vind ik leren heel fijn. Maar al helemaal als de mensen die voor de groep staan expertise hebben en dat laten merken. Dat was zeker het geval met onze docent, Frank Schreibers: hij maakte de cursus inhoudelijk heel sterk.
Frank is zelf onderzoeker, en dat merk je. Bijvoorbeeld doordat hij goed inhaakte op onze verhalen uit de praktijk. Daarbij kwam hij zelf ook met praktijkvoorbeelden. Zo kreeg ik een goed beeld van hoe de goed onderbouwde theorie in de praktijk toegepast wordt. De cursus werd zo veel meer dan alleen het opnemen van kennis.”
En is je vraag beantwoord? Wil je je verder ontwikkelen als schoolleider?
“Dat weet ik nog steeds niet. Maar ik weet nu wel dat het absoluut tot de mogelijkheden behoort. Allereerst doordat de cursus voor mij bevestigde dat ik de kwaliteiten bezit. Daarnaast omdat mijn beeld van wat leiderschap is, is bijgesteld.
Voorheen was ik namelijk bang dat leiderschap vooral in een kantoor zitten is. Maar nu besef ik dat het veel meer gaat om mensen te sterken in hun werk. Zorgen dat zij op de juiste plek zitten en groeien in hun rol. Waarbij ze zich gezien en gehoord voelen. Zodat ze plezier hebben in hun werk en de school verder brengen.
Daar zou ik zeker aan willen bijdragen. Daar heb ik nog veel in te leren heb, maar door deze ‘proeverij’ ben ik veel bewuster bezig met welke positie ik nu al inneem. Ik wist bijvoorbeeld al van mezelf dat ik gedreven en een aanpakker ben. Maar nu ben ik er veel meer mee bezig hoe ik die kwaliteiten kan inzetten om mijn team te helpen.
Én ik zie nu de kwaliteiten van anderen beter. Hoe complementeren mijn kwaliteiten die van hen? Met wie kan ik het beste samenwerken om dingen te bereiken?
Dus ja, wat ik leerde draagt nu al veel bij aan mijn huidige baan. En dat is nog maar de oriëntatiecursus! NSO-CNA heeft natuurlijk veel meer te bieden.”
Zou je de oriëntatiecursus aanbevelen aan anderen?
“Ja, omdat je er echt veel inzichten door krijgt.
Als je docent bent, krijg je na een jaar of 5 vroeg of laat de vraag: ‘Wat wil je nu worden?’ Dan krijg je al snel coördinerende taken erbij. Dat is een uitstekend moment om deze oriëntatie te doen.
Niet alleen om antwoord te krijgen of je leidinggevende wilt worden. Oók omdat het direct iets toevoegt aan wat je nu doet.
Zelf dacht ik: leuk om een beetje theorie te leren. Maar ik had niet verwacht dat ik het al zo veel zou toepassen, zonder dat ik leidinggevende ben.”
‹ Alle klantervaringen Orientatie op Schoolleiderschap