Functie: Docent (Aardrijkskunde en Wetenschapsoriëntatie) en leerlingcoördinator
Opleiding: Middenmanagement I
Veel docenten nemen vroeg of laat ook leidinggevende taken op zich. Daar rollen ze meestal geleidelijk in, zonder opleiding. Deze ‘middenmanagers’ ontdekken hun nieuwe rol in de praktijk, zonder theoretische onderbouwing om hun successen én falen te verklaren. Dat gold ook voor Lianne Reus.
Waarom wilde je Middenmanagement I gaan doen?
“Ik wilde mijn schoolleidersgereedschap aanscherpen, bewuster gebruiken en als het even kon uitbreiden. Dus gaf ik bij mijn leidinggevende aan dat ik een opleiding wilde volgen. Zij adviseerde om bij NSO-CNA eerst de ‘Oriëntatie op Middenmanagement’ te doen.
De oriëntatie sloeg direct aan bij me. Allereerst vond ik het heerlijk om met gelijkgestemde collega’s van gedachten te wisselen. Daarnaast kreeg ik direct al veel inzicht. Bijvoorbeeld waarom het bij me past om een team te sturen:
Ik vind het niet erg om ‘aan de andere kant van de sloot’ te staan. Want dat doe je als je leidinggevende wordt: je past niet meer perse in de groep, want jouw rol is veranderd. Soms moet je dingen zeggen of keuzes maken die je niet populair maken. Mensen kunnen je anders gaan zien, of denken ‘daar heb je haar weer’.
Dankzij de oriëntatie werd ik zo al bewuster van mezelf en mijn kwaliteiten. Toch moest ik nog wel even nadenken voordat ik besloot Middenmanagement I te gaan doen: ik heb een druk gezinsleven én werk 5 dagen. Uiteindelijk meldde ik me toch aan; de oriëntatie smaakte echt naar meer.”
Dankzij de praktijkgerichte opzet kon ik er na iedere bijeenkomst direct mee aan de slag.
Waarom koos je voor NSO-CNA?
“Natuurlijk kende ik NSO-CNA al dankzij de oriëntatie. Daarom had ik direct vertrouwen in de docent van Middenmanagement I, Pim Visser. Ik was echt onder de indruk van zijn kennis, inzicht, rust en humor. En dat zegt iets, want ik ken mezelf:
Als iets niet van een bepaald niveau is, ben ik net een van mijn leerlingen: dan ga ik klooien. Maar als het góed is, leer ik ontzettend graag.
Daarnaast is Bart Schipmölder bij de opleiding betrokken. Ook iemand die, zoals ik het zeg, mij ‘tuk’ had. Hij doorziet mensen heel goed, kan de vinger op de zere plek leggen. En je zo echt stappen laten zetten.
Op de een of andere manier gaven de bijeenkomsten me altijd energie. Ook als ik er eigenlijk ‘doorheen’ zat, bijvoorbeeld aan het einde van een drukke week. Dat zegt iets over hoe boeiend NSO-CNA de leerstof brengt.”
Hoe is de opleiding bevallen?
“Heel erg goed. Maar het is ook erg veel. Onderschat het niet: je hebt echt tijd nodig om alle literatuur door te nemen en huiswerk te maken. Ook wat dat betreft ben ik niet veranderd: net als vroeger deed ik alles het liefst op het laatste moment. Maar ik dééd het wel. Ook omdat je in een leergroep zit; er wordt van je verwacht dat je de stof kent. Dat is een goede stok achter de deur.
Wat deze opleiding mede zo goed maakt, is de link met de praktijk. Alle theorie wordt concreet ingekleurd met praktijksituaties. Zelfs financieel management, echt niet aan mij besteed, werd op deze manier leuk.”
Kon je de geleerde theorie goed vertalen naar je dagelijkse praktijk?
“Heel goed. Dankzij de praktijkgerichte opzet kon ik er na iedere bijeenkomst direct mee aan de slag. Bij collega’s, leerlingen én ouders.
Ik voer bijvoorbeeld veel moeilijke, soms heftige gesprekken. Met name met overbezorgde ouders van brugklassers. Mensen kunnen dan boos, vijandig of verdrietig zijn. Dankzij de theorie had ik hele concrete handvatten om de angel uit zulke gesprekken te halen en beter resultaat te halen.
Maar ook collega’s kunnen heel emotioneel zijn. Door dan gewoon te benoemen wat je ziet, hun gevoel te erkennen, bereik je al heel veel.
Daarnaast gebruik ik het voor de klas. Je bent namelijk tijdens de opleiding ook veel bezig met onderwijsontwikkeling. Na zo’n sessie kon ik er direct mee aan de slag. Dat was overigens niet altijd een succes. ‘Stralend falen’, noemen ze dat. Het gaat erom dat je soms uit je comfort zone stapt. Nieuwe dingen probeert ondanks al je ervaring. Dat geeft altijd energie, zelfs als het niet aanslaat bij de leerlingen. Nu stimuleer ik mijn collega’s dit ook te doen.”
Zou je de Middenmanagement-opleiding aanbevelen bij anderen?
“Zeker! Nu al spoor ik mijn collega’s aan. Want het is óók voor jezelf zorgen:
Ons werk is al moeilijk én veel. Iedere dag voeren we kleine theatershows op voor de klas, terwijl we tegelijkertijd politieagent zijn. Dan gaan we ook nog eens leidinggeven, denkend dat het er wel ‘even’ bij kan. Dat is een misvatting.
Ons talent heeft training nodig om tot volle bloei en ontwikkeling te komen. Vergelijk het met voetballers: we vinden het heel normaal dat die iedere week keihard trainen om beter te worden. Waarom zouden we dat in het onderwijs niet doen?
Daarom zou iedere schoolleider deze opleiding moeten volgen.”
Redactie: Tijdens de laatste 2-daagse van de opleiding werken we een dag buiten met elkaar en oefenen de deelnemers in verschillende werkvormen met hun effectiviteit als leider. Op de foto Lianne tijdens deze dag.
Meer ervaringen van oud-deelnemers lezen? Lees hier hoe Marrit Velt en Robin van Doornspeek de opleiding hebben ervaren.
‹ Alle klantervaringen