Functie: Directeur
Opleiding: Student MIL (Master Integraal Leiderschap)
Als schoolleider werk je week in, week uit met hetzelfde team. Dat leidt tot groeiend vertrouwen, steeds meer commitment en continuïteit in beleid. Daarom leek het Linda Elesen logisch een studie te kiezen met een soortgelijke setting: een vaste groep mensen, waarin je je eigen én elkaars leiderschap verdiept en ontwikkelt.
Linda deed de MIL. Deze master is vernieuwd en is vanaf september 2021 verder gegaan als de Master Educational Leadership (MEL)
Waarom koos je juist voor de MIL?
“Ik zocht een studie om minder intuïtief te werken als schoolleider. Zodat ik wist of ik het ‘goed’ deed, of dat een andere manier effectiever is. En ik wilde onderzoekend werken, om systematisch steeds betere resultaten te behalen.
Allemaal elementen die de MIL biedt. Maar dat geldt natuurlijk ook voor andere masters. Wat de MIL uniek maakt – en waarom ik juist déze wilde doen – is de opzet:
Het is een intensief, vastomlijnd traject van 2 jaar. Aan het einde heb je je masterdiploma. Mits je het commitment aangaat, natuurlijk. Anders haal je het niet.
Daarnaast breng je die 2 jaar door met dezelfde groep collega-schoolleiders en vaste docenten. Mensen met wie je steeds meer de diepte ingaat. Dat heeft enorme meerwaarde.”
En je realiseert je steeds meer dat je anderen nodig hebt om te ontwikkelen. Dat doe je in een hechte groep mensen uit alle lagen van het onderwijs.
Wat is precies de meerwaarde van een vaste groep?
“Als je lange tijd met elkaar doorbrengt, leer je elkaar (persoonlijk) kennen en vertrouwen. Je ziet elkaars patronen. En je ziet elkaar groeien.
Dat betekent dat je elkaar heel gerichte feedback kunt geven. En dat is precies wat je tijdens de opleiding continu doet. Je wordt namelijk voor een bepaalde periode in een intervisiegroep ingedeeld. Daarmee kom je iedere 2 weken bij elkaar. Dat is een goed ritme, waardoor je heel snel met elkaar de diepte in gaat.
Ook ontstaat er snel een gevoel van veiligheid binnen de groep. Dan ‘durf’ je je kwetsbaar op te stellen. Bijvoorbeeld tijdens oefeningen met acteurs, waarin je leert om iemand ergens mee te confronteren. Voor mezelf was dat lastig, omdat ik meer van de harmonie ben. Hiermee moest ik dus goed oefenen, verschillende stijlen uitproberen. In de groep voelde ik me veilig genoeg om dat te doen. En om vervolgens feedback te krijgen.
Ook de vaste docenten leveren daaraan een belangrijke bijdrage. Want zij volgen je gedurende die 2 jaar, zien je ontwikkeling. Zo kunnen ze goed aangeven welke patronen je vertoont, zodat je je daarvan bewust wordt.”
Hoe zie je jezelf als schoolleider ná de MIL?
“Als een schoolleider die haar keuzes beter kan onderbouwen, een onderzoekende houding heeft, en anders tegen veel dingen aankijkt.
Confronteren zag ik bijvoorbeeld als iets negatiefs. Nu weet ik dat het een nut en functie heeft, en kan dat met theorie onderbouwen. Zodat ik het op de juiste momenten kan inzetten, op de juiste manier. En dat geldt voor veel dingen: bewustwording van mijn eigen houding, en goede handvatten om bepaalde technieken toe te passen als dat zin heeft.
Een ander voorbeeld: ik heb moeite om hulp te vragen. Daarvan ben ik me nu goed bewust. Zodat ik in het vervolg die valkuil kan ontwijken.”
Zou je de MIL aanbevelen bij anderen?
“Ja. Allereerst is het gewoon een superleuke opleiding. Eén waarin je jezelf opnieuw ontdekt en uitdaagt.
En je realiseert je steeds meer dat je anderen nodig hebt om te ontwikkelen. Dat doe je in een hechte groep mensen uit alle lagen van het onderwijs. Mensen waar je ná de opleiding zeker contact mee zult houden. Die je kunt bereiken als je ergens tegenaan loopt.
Tot slot: je wordt begeleid door heel kundige docenten. Die altijd goed voorbereid zijn, jouw ontwikkeling volgen en je daarmee keer op keer verder helpen.”
‹ Alle klantervaringen