Gratis leiderschapsatelier
3 april 2019
Doe jij ook mee?
Schrijf je nu in!

Marjanne van der Stok
Master Integraal Leiderschap

Marjanne van der Stok, student NSO-CNA
School: Vrije School Almere
Functie: Schoolopleider
Opleiding: Master Integraal Leiderschap

Marjanne is op de Vrije School Almere verantwoordelijk voor de professionalisering van leraren, gericht op het bevorderen van hun beroepskwaliteit. Zo begeleidt ze onder andere startende leraren en start ze interne ontwikkeltrajecten.

Ze zocht naar een kennisfundament om zicht te krijgen op de hele schoolorganisatie, en haar eigen rol daarin als schoolleider. Oftewel: ze wilde haar eigen leiderschap onderzoeken.

Na eerdere goede ervaringen met NSO-CNA, koos ze voor de Master Integraal Leiderschap.

Waarom wilde je deze opleiding volgen?

“Op je werk zit je gauw in je eigen rol je werk uit te voeren. Je doet wat nodig is, maar mist soms de mogelijkheid om uit te zoomen: wat vraagt deze situatie van me? Moet ik direct handelen? Kan iemand anders het ook doen?

Ik wilde leren het overzicht te behouden, het grotere geheel te zien. En op basis daarvan betere strategische keuzes maken. Vanuit de vraag: wat heeft de organisatie nodig? En zodra je een traject hebt uitgezet: hoe monitor je dat de lijnen uitgevoerd worden, hoe krijg je feedback, etc.

Allerlei aandachtsgebieden waar ik dankzij deze opleiding nu al beter zicht op heb gekregen.”

Waarom koos je voor de MIL-opleiding van NSO-CNA?

“Allereerst omdat de opleiding integraal is: de opdrachten gaan over míj, in míjn organisatie met míjn taken en verantwoordelijkheden.

Ik kon ook kiezen voor de modulaire opleiding Master of Educational Management. Maar ik wilde het complete traject; niet stukje voor stukje, maar vanuit het grote geheel inzoomen op de details.

Het moest ook niet te lang duren, vond ik; je belast toch je eigen organisatie er een beetje mee. En voor mezelf is het natuurlijk ook een extra tijdsinvestering. Je bent er meer dan een dag in de week aan kwijt. En eens in de 14 dagen zit je in Diemen.

Deze opleiding volg je in een vaste groep van ongeveer 20 personen. Binnen die groep heb je je eigen intervisiegroep van 4 á 5 medestudenten. Daar leer ik ontzettend veel van: zij vliegen de opdrachten aan vanuit hun eigen context. Je krijgt 20 perspectieven, wat je eigen beeld nuanceert. Dat biedt enorm veel verdieping.

NSO-CNA werkt sowieso niet schools: er wordt veel van je gevraagd. Participatie, eigenaarschap over je eigen leertraject. Zij bieden het traject aan, maar je moet het zelf inhoudelijk vormgeven.

Van tevoren was gelukkig goed aangegeven dat het een pittige opleiding is: veel opdrachten, je moet veel doen, veel lezen, etc. Maar als je eenmaal in de flow zit, geeft het ook een hoop energie.

Ook de locatie speelde een rol; een alternatief in Utrecht paste me niet.”

Ik zou vertellen over de opzet van de opleiding: dat het echt gaat over jouw ontwikkeling in jouw organisatie.

Wat is je opgevallen aan de MIL-opleiding van NSO-CNA?

“Wat ik heel sterk vind, is dat de docenten en begeleiders zelf met beide voeten in de praktijk staan. Ze onderzoeken zelf, ze schrijven daarover, zijn kritisch op zichzelf en hun eigen ontwikkeling.

Ze geven aan te blijven leren en ontwikkelen. En zijn daar dus zelf een goed voorbeeld van.

Ook is het heel knap dat ze opdrachten maken waarbij je eigen inbreng zo cruciaal is. Zo zorgen ze dat het leren/de ontwikkeling echt bij mij plaatsvindt. Bijvoorbeeld over toekomstverkenning. Bij die opdracht kijk je vanuit de literatuur naar welke ontwikkelingen in jouw school nodig zijn. Zij geven het kader, en daarna beschrijf je zelf de kansen en bedreigingen in jouw organisatie. Daar leerde ik heel veel van.”

Zijn je leerdoelen bereikt?

“Dankzij NSO-CNA zorg ik daar zelf voor. Je bent immers eigenaar van je eigen leer- en ontwikkeltraject. Bovendien blijf je altijd leren en ontwikkelen. Dus aan die leerdoelen moet je sowieso altijd blijven werken.

Hoe dan ook: dankzij deze opleiding maak ik grote vorderingen.”

Zou je deze opleiding aanbevelen bij anderen?

“Ja. Ik zou vertellen over de opzet van de opleiding: dat het echt gaat over jouw ontwikkeling in jouw organisatie.

En dat je wel bereid moet zijn een flinke tijdsinvestering te maken. Tegelijkertijd is dat niet erg: omdat het over je eigen praktijk gaat, ben je eigenlijk gewoon bezig belangrijk werk te verzetten voor je eigen schoolorganisatie.”

‹ Alle klantervaringen Lees meer informatie over de Master Integraal Leiderschap