Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Marrit Velt
Middenmanagement I

Marrit Velt
School: Comenius College Hilversum
Functie: Sectorleider HAVO
Opleiding: Middenmanagement I

Marrit Velt was docent lichamelijke opvoeding, tot 8 jaar geleden. Een blessure zorgde ervoor dat ze het vak niet meer kon geven zoals ze zelf wilde. Ze besloot te stoppen, en maakte een switch naar sales en recruitment. Maar recent besloot ze terug te keren in het onderwijs. Niet als docent, maar als leidinggevende. Dat is gelukt, mede dankzij de opleiding Middenmanagement I.

Hoe hielp Middenmanagement I je om schoolleider te worden?

“Waar het bij mij aan ontbrak, was ervaring als leidinggevende. Ik had wel coördinerende taken gehad na mijn loopbaan als docent, maar nooit mensen of een team aangestuurd.

Daarom ben ik eerst met rectoren in gesprek gegaan, van scholen die ik aantrekkelijk vond. Zij adviseerden me om Middenmanagement van NSO-CNA te gaan doen. En dat bleek een goed advies:

Door de opleiding compenseerde ik mijn gebrek aan ervaring. Enerzijds door de theoretische basis die ik kreeg. Anderzijds door de praktijkopdracht die je moet doen.

Middenmanagement is onmisbaar voor beginnende schoolleiders

Zo toonde ik bij sollicitatiegesprekken dat ik écht gemotiveerd was; ik investeerde immers flink in mezelf. Ook financieel: omdat ik de opleiding op eigen initiatief volgde, moest ik ‘m ook zelf betalen. Dit alles leidde ertoe dat ik al aangenomen was als sectorleider vóórdat ik de opleiding afrondde.”

En hoe helpt de opleiding je schoolleider te zijn?

“Teveel om op te noemen. Maar wat me nu direct te binnen schiet: ik heb veel geleerd over mezelf, hoe ik overkom op anderen, en dat je niet met iedereen ‘vrienden’ hoeft te zijn om elkaar te vinden.

Dat leerde ik voornamelijk tijdens de zogenaamde feedbackcarrousel: dan vertellen verschillende studiegenoten hoe ze jou zien. De meesten kregen vrij eenduidige feedback. Ik niet. Sommige dingen die over me gezegd werden raakten me enorm; ik dacht: zo ben ik helemaal niet. Later realiseerde ik me: maar dat is dus wel de indruk die ik bij anderen kan achterlaten.

Dat inzicht leidde me weer naar de conclusie dat iedereen nu eenmaal anders is. En dat ik dus soms mijn aanpak moet aanpassen. Ik ontdekte dat dat kan, terwijl ik tóch mezelf blijf.”

Kun je daarvan een concreet voorbeeld geven?

“Een docent – waarvan ik al vond dat we totaal verschillend waren – kwam een keer op hoge poten bij mij. Hij was het ergens absoluut mee oneens.

Vóór de opleiding had ik het volgende gedaan: ik was direct in mijn eigen voorkeursstand geschoten. Ik had direct gezegd wat ík ervan vond. Maar nu was ik me ervan bewust dat dat mij niet verder ging helpen – en hem ook niet.

Wat ik in plaats daarvan deed: ik luisterde eerst. Vroeg door. Diepte uit waar de weerstand bij hém zat. Zo voelde hij zich gehoord en serieus genomen. Terwijl ík daardoor ook mijn mening beter kon vormen en verwoorden.

Het effect: het werd een heel fijn gesprek, en we zijn er uiteindelijk samen uitgekomen. Hij begreep mij beter, en ik hem. We waren het nog steeds oneens met elkaar, maar dat is óók prima. Ik was in ieder geval niet ‘de leidinggevende’ die ‘iets vond van hem en zijn mening’. We bleven – anders gezegd – in verbinding.”

Is openstaan voor anderen een belangrijke kwaliteit van een leidinggevende?

“Absoluut. Want juist van mensen die erg verschillen van hoe jij bent, leer je het meest. Dat vond ik heel bijzonder om te merken tijdens de opleiding:

We moesten onszelf indelen in een leergroep van 5 mensen. Wij hadden een hele diverse groep, met 5 heel verschillende types. We hadden dezelfde leervragen, maar gingen daar allemaal weer anders mee om.

In het begin riep dat bij mij weerstand op. Vooral bij de studiegenoten en docenten die qua type het verst van mij af stonden. Maar juist van hen leerde ik het meest.

Zo houdt de opleiding je continu een enorme spiegel voor. Soms confronterend, maar ontzettend leerzaam en waardevol.”

Hoe maakt de opleiding de slag naar de praktijk?

“Je brengt je eigen vraagstukken in. Dus praktijksituaties waar je op dat moment tegenaan loopt, worden gebruikt om de theorie aan op te hangen. Zo kun je er gelijk mee aan de slag op je school.

Daarnaast moet je een praktijkopdracht doen. Omdat ik aan het begin van de opleiding nog niet op een school werkte, moest ik op zoek naar een werkervaringsplek. Die vond ik bij College De Brink. Daar ervaarde de omgeving overlast van leerlingen. Ze vonden ze te luid, en ze lieten zwerfafval achter in de buurt.

Ik vormde een projectgroep, onder andere met buurtbewoners, docenten, gemeente en de wijkagent. Met als duidelijk doel: hoe zorgen we er samen voor dat het beter wordt? Zo waren we gezamenlijk verantwoordelijk voor de oplossing.

En daar kwamen goede acties uit. Zo zijn leerlingen bewust gemaakt en zijn afval gaan prikken. Maar ook is gekeken naar wat buurtbewoners kunnen doen. Hoe ze leerlingen kunnen aanspreken, bijvoorbeeld. En wanneer het goed is om een melding te doen, en wanneer niet.

Toen ik wegging, waren de effecten al zichtbaar. De buurtbewoners voelden zich gehoord. En er werd steeds positiever over de leerlingen en de school gesproken.”

Smaakt de opleiding naar meer? Wil je bijvoorbeeld een vervolgopleiding doen?

“Uiteindelijk wel. De opleiding Middenmanagement II bijvoorbeeld. Hoewel het me ook heel gaaf lijkt om een master te doen.

Maar voor nu wil ik vooral aan de slag als schoolleider. Veel oefenen en ervaring opdoen. Want als de opleiding me één ding heeft duidelijk gemaakt, is het wel dat ik de goede keus heb gemaakt. Mijn hart ligt in het onderwijs. En leidinggeven is een logische en mooie ontwikkeling na de coördinerende taken die ik heb gehad in andere functies.”

 Zou je de opleiding Middenmanagent I aanbevelen aan anderen?

“Ja. Omdat het je inzicht geeft in alles wat je als middenmanager tegenkomt. Het zorgt voor een hele stevige theoretische en praktische basis.

Het helpt je ook heel erg bewust te worden van je rol. Ik hoor veel om me heen dat collega-middenmanagers zich kunnen verliezen in de waan van de dag. Door het behandelen van specifieke onderwerpen als teamontwikkeling, gesprekstechnieken en leiderschap besef je beter dat je niet staat opgesteld om ieder wissewasje van leerlingen op te lossen. Door deze opleiding is er meer inzicht in je functie en dat helpt je eigenaar te zijn en focus te houden.

Tel daarbij op de persoonlijke begeleiding door de uitstekende docenten, de inhoud die continu sterk in verbinding staat met de praktijk en de stevige theoretische kaders die je krijgt aangereikt, en je hebt een opleiding die onmisbaar is voor iedere beginnende én aspirant leidinggevende in het onderwijs.”

Meer ervaringen van oud-deelnemers lezen? Lees hier hoe Lianne Reus de opleiding heeft ervaren.

‹ Alle klantervaringen Lees meer informatie over de Middenmanagement I
Spring naar toolbar