Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Matthijs Ran
Master Integraal Leiderschap

Matthijs Ran Master Integraal Leiderschap
School: Hermann Wesselink College
Functie: Teamleider VMBO-t
Opleiding: Master Integraal Leiderschap

Matthijs Ran durft er eerlijk over te zijn: “Leidinggeven is een heel ander beroep dan waar ik voor opgeleid ben.” Ietwat gechargeerd noemt hij zichzelf ‘een omhooggevallen docent’. Dat wil niet zeggen dat hij ongekwalificeerd was. Wél wilde hij minder op intuïtie – en juist veel bewuster – leidinggeven. Hij besloot de Master Integraal Leiderschap (MIL) te doen. Deze master is vernieuwd en gaat vanaf september 2021 verder als de Master Educational Leadership (MEL)

Waarom koos je juist voor de MIL?

“Ik vond dat ik persoonlijk moest groeien. Werken aan mijn persoonlijke leiderschap, dus. In de waan van de dag kwam dat er niet van op mijn eigen school.

Daarom had ik veel behoefte om met vakgenoten van andere organisaties te praten. Mensen die in eenzelfde positie zaten als ik. Waarmee ik een band kon opbouwen, een netwerk kon vormen. En ja, toen kwam ik heel logisch uit bij de MIL:

Bij de MIL vorm je 2 jaar lang een vaste groep met andere schoolleiders. Mensen die in hetzelfde schuitje zitten, waarmee je heel nauw optrekt, die jou feedback geven en omgekeerd, met wie je samen een enorme groei doormaakt.

Je houdt ook tijdens de opleiding dezelfde docenten. Zij leren je goed kennen en weten daardoor steeds je blinde vlekken te benoemen. Dat klinkt misschien eng, maar daardoor kun je juist in korte tijd heel snel groeien als professional.”

Wat is het effect van zo’n vaste groep?

“Omdat je steeds vertrouwder raakt met elkaar, ontstaat er een lerende gemeenschap. Ik ervaarde die als een ‘speeltuin’, waarin je je steeds meer durft te laten zien, durft te experimenteren en durft feedback te geven en krijgen (zonder die te verpakken in 5 complimenten). Want groeien is verslavend: je wilt steeds verder, steeds meer.

Om een voorbeeld te geven: in beide jaren krijg je te maken met een trainingsacteur. Die speelt situaties na waarvan je zelf hebt aangegeven die lastig te vinden. Dan moet je laten zien hoe je daarmee omgaat.

Zo nam ik als casus mee wanneer een docent binnenloopt en zegt: ‘Deze leerling geef ik geen les meer!’ Ik wilde leren daar beter op te reageren, met name bewuster vanuit de inhoud.

In het eerste jaar is ‘live’ zo’n situatie naspelen heel lastig. Want je kent elkaar nog minder goed, en iedereen kijkt mee. Je krijgt direct feedback en tips. En ja, dat is best eng. Maar in het tweede jaar kijk je ernaar uit, omdat je a) al gegroeid bent in je aanpak en b) de meerwaarde van oefenen beter inziet.”

Wat zijn andere sterke punten van de MIL?

“Ik miste in mijn werk de theoretische onderbouwing van wat ik aan het doen was. En ook dat is een kracht van de MIL: je bent vanuit de theorie constant bezig met je eigen praktijk. Alle opdrachten en toetsen moeten te maken hebben met je eigen school. Zo is alles direct tastbaar en relevant.

Ook neem je constant een kijkje in de keuken van andere schoolleiders. Door hun toetsen na te lezen en er feedback op te geven. En opdrachten waarbij je op andere scholen meeloopt en bijvoorbeeld teambijeenkomsten bijwoont. Enorm waardevol om zo los te komen van je eigen praktijk en te ervaren hoe andere scholen dingen aanpakken.

Tot slot is de MIL een vast traject van 2 jaar. Heel intensief, maar je weet precies waar je aan toe bent. En je weet dan ook dat je er echt voor moet gaan. Dit kun je niet ‘erbij’ doen.”

Zou je de MIL aanbevelen bij anderen?

“Ja. Want wat ik wilde is uitgekomen: ik stuur nu veel meer op inhoud, en dat doe ik veel bewuster. Die feedback krijg ik ook terug in mijn eigen school.

Let wel op: het niveau is hoog. Daarom moet je er echt voor kunnen en willen gaan. Anders red je het gewoon niet.

Maar ben je gemotiveerd en ga je ervoor? Dan krijg je er veel voor terug. Ook omdat de lessen uitstekend zijn. De docenten zijn altijd goed voorbereid, gaan altijd de diepte in, en geven zelf het goede voorbeeld van wat ze overbrengen. De colleges zijn een feest om naartoe te gaan. Het is knap hoe de docenten de energie erin weten te houden, zelfs na een lange werkweek.”

 

Matthijs Ran Master Integraal Leiderschap

‹ Alle klantervaringen
Spring naar toolbar