Functie: Docent lichamelijke opvoeding / Docentbegeleider
Opleiding: Oriëntatie op Schoolleiderschap
Hoe kwam je op de oriëntatiecursus van NSO-CNA terecht?
“Mijn sollicitatie was niet gepland, maar een rol als leidinggevende in het onderwijs leek me heel interessant. Want na 18 jaar merkte ik aan mezelf dat ik een steeds sterkere visie op onderwijs heb. En dat ik daar iets mee wil doen buiten de lessen om: beleid maken, uitvoerbare plannen maken, mensen aansturen…
Daarover ging ik het gesprek aan met mijn leidinggevende. Die moedigde me aan: ‘Ga op zoek naar wat bij jouw ambitie past.’ Hij had bij NSO-CNA een opleiding gedaan en was daar positief over. Evenals mijn schoonzus én een ex-collega die nog steeds in opleiding is bij de Leiderschapsacademie.
Zo kwam al snel de Oriëntatie op Schoolleiderschap in beeld. Eigenlijk heb ik ook niet verder gezocht.”
Hoe beviel de ‘Oriëntatie op Schoolleiderschap’?
“Heel erg goed. Allereerst vanwege de opdrachten die je eromheen doet. Zo mocht ik een dag meelopen met een afdelingsleider in Utrecht. Ik vond het heel tof om te zien hoe dynamisch zo’n functie is.
Daarnaast woonde ik op mijn eigen werk diverse vergaderingen bij. Zo kreeg ik in korte tijd een goed beeld van wat leidinggeven inhoudt. En dat was anders dan ik dacht!
Een van mijn grootste mogelijke bezwaren was namelijk dat je het als leidinggevende heel erg druk hebt. Dat ik het hardst zou moeten werken van iedereen: als eerste op het werk, als laatste weg. Dankzij de oriëntatie ben ik dat bezwaar gaan onderzoeken. En wat blijkt?
Ja, leidinggeven is hard werken. Maar tegelijkertijd heb je veel vrijheid om zelf je dagen in te delen. En nee, je hoeft niet perse het ‘hardst’ te werken. Dat maakt je niet automatisch een ‘goede leidinggevende’. Dat is een belangrijk besef geweest voor mij.”
Wat beviel nog meer aan de oriëntatiecursus?
“Het sparren met de een groep van 20 gelijkgestemden. We wisselden informatie uit en bespraken elkaars doelen. Sommigen waren al begonnen in een leidinggevende functie. Hun ervaringen waren heel erg waardevol.
Mede door die gesprekken – waarbij natuurlijk ook de docenten betrokken waren – verdween bij mij ook een andere aanname: dat leidinggeven betekent dat je eerst ‘alles’ moet weten en kunnen. Dat is niet zo: wie je bent, wat je karakter is en hoe je in je rol staat zijn belangrijker. Dat je erop vertrouwt dat je de juiste beslissingen maakt als dat nodig is. Dat je de rust kunt bewaren op cruciale momenten. Goed nadenkt over dingen. Mensen mee kunt nemen.
Die ontdekkingen bevestigden voor mij dat leidinggeven bij me past, want veel van die eigenschappen heb ik al van mezelf. En toen wist ik het zeker: dit wil ik.”
Dus je vraag is beantwoord? Je wilt je verder ontwikkelen als schoolleider?
“Sterker nog: op 1 augustus begin ik als afdelingsleider in Culemborg! Mijn toekomst als leidinggevende is dankzij de oriëntatie in een enorme stroomversnelling geraakt.
Niet alleen omdat ik nu zeker weet dat ik schoolleider wil worden. Oók omdat ik dankzij de opleiding vertrouwen kreeg in mijn eigen kunnen. Dat hielp mij tijdens de uitgebreide sollicitatieprocedure, waarbij ik het moest opnemen tegen vele anderen.
Ik heb er heel veel zin in. Straks wil ik eerst een tijdje ervaring opdoen, en dan op een goed moment verder met de opleiding Basisbekwaam. Want ik vind wel dat je je als leidinggevende op die manier verder moet ontwikkelen.”
Zou je de oriëntatiecursus aanbevelen aan anderen?
“Zeker! Ook omdat de cursus niet overbelastend is. Er zijn 8 bijeenkomsten. Daarnaast heb je natuurlijk de opdrachten, maar die zijn vrijblijvend; je hóeft ze niet te doen als je dat niet wilt.
De Oriëntatie op Schoolleiderschap is waardevol voor iedereen die wil weten of een rol als schoolleider bij hem of haar past. Bij de eindpresentaties concludeerde de helft dan ook dat het (nog) niet bij ze past. Maar dat is dus het mooie aan deze cursus: wat je conclusie ook is, het waardevolle is dat je een conclusie hébt.”
‹ Alle klantervaringen Oriëntatie op Schoolleiderschap