Functie: Directeur
Opleiding: Vakbekwaam
Sheila Mahabali begint aan haar eerste baan als directeur van een basisschool. Eerder was ze al wel teamleider en onderdeel van het schoolmanagement. Om haar nieuwe rol met verve te vervullen, adviseert haar schoolbestuur de Vakbekwaam-opleiding. Niet meer dan logisch, vindt Sheila.
Waarom vind je het zelf belangrijk om een schoolleidersopleiding te volgen?
“Het gaat om meer dan het advies vanuit het bestuur en de verplichte registratie in het schoolleidersregister. Het diploma geeft ouders, collega’s én de stichting vertrouwen in mijn kennis en kunde.
En dat geldt natuurlijk ook voor mijzelf: met het papiertje op zak sta ik sterker in mijn schoenen als schoolleider. De ervaring die ik opdeed gedurende de opleiding, zorgde er mede voor dat de onderwijskwaliteit op mijn school nu hoger is.
Het kwam goed uit dat NSO-CNA bij mij in de buurt zat. Zo was het voor mij haalbaar om én mijn werk te doen, én de studie te volgen. Van tevoren vergeleek ik ook de reviews van de opleiding met andere aanbieders. NSO-CNA kwam daarbij als aantrekkelijkste uit de bus.”
Wat vond je van de opleiding?
“Pittiger dan ik had verwacht. Mijn verwachting was namelijk dat de opleiding veel meer in zou gaan op de inhoud van mijn dagelijks werk als schoolleider. Maar het gaat een niveau hóger: de opleiding gaf me een helikopterperspectief, dat nodig is in de functie als directeur.
Zo leerde ik het overzicht te bewaren, minder zelf te doen en in plaats daarvan meer mijn team aan te sturen. Zodat ik niet de hele dag zelf over de werkvloer ren. Voor mij was dat een belangrijke bewustwording van wat het schoolleidersvak behelst.
Daarvoor dank ik ook de docenten, die elkaar goed complementeerden. Dankzij hun verschillende stijlen van doceren, was er voor elke deelnemer wel wat wils.”
Wat merk je van de opleiding in je dagelijkse werk?
“Ik merk onder andere dat ik nu iedere dag reflecteer op mijn eigen handelen, en dat aanpas wanneer nodig: waarom reageer ik op deze manier? Is dat de beste manier in déze situatie?
Zo merkte ik laatst dat ik in teamvergaderingen de neiging had een defensieve houding aan te nemen . Die werd opgeroepen door iemand die steeds op een niet-professionele manier kritisch was. Ik herkende in mijzelf de defensieve houding niet.
De opleiding hielp me eerst in de vergadering te benoemen wat ik voelde: ‘Ik merk dat ik defensief word. Daarom parkeer ik deze vraag, en kom er later op terug.’
Om dat te leren, moest ik bij de start van de opleiding mijn biografie schrijven. Eerst snapte ik niet goed waarom dat nodig was. Nu weet ik: als je jezelf niet kent, als je niet weet waaróm je bent zoals je bent, dan is die zelfreflectie lastig. Om dezelfde reden is reflecteren een onderdeel van ieder verslag dat ik moest schrijven voor de opleiding.
Dus door mijn biografie te schrijven en analyseren, begreep ik wél waar mijn houding vandaan kwam. Dat begrip hielp me om in soortgelijke situaties anders te reageren. De lessen over transactionele analyse droegen hier enorm aan bij.”
De opleiding heeft dus een duidelijke praktische inslag?
“Ja, hoewel theorie een belangrijke rol speelt, wordt altijd de vertaalslag gemaakt naar de praktijk.
Zo heb ik ook veel gehad aan de opdrachten rond conflicthantering. Wat ik leerde, kon ik direct toepassen op de situatie op mijn school. Het hielp ook enorm dat mijn casus en die van anderen werden besproken tijdens de opleiding.
Ook de feedback op mijn verbetertraject door mijn critical friend en een docent was erg waardevol. Daarmee kon ik echt een slag maken.
Feedback uit mijn eigen omgeving was schaars, omdat ik op een kleine school werk. Dus die kritische blik vanuit de opleiding was voor mij onmisbaar. Want ik wilde het voor mijn school heel graag goed doen.”
Wat vond je bijzonder aan de opleiding en/of NSO-CNA?
“De veilige sfeer, ondanks dat we een grote groep hadden. Bij aanvang vond ik het lastig dat ik de enige deelnemer met een migratieachtergrond was, mét hoofddoek. Ik was me daar erg bewust van.
Maar gaandeweg was ik me daarvan niet meer zo bewust. Ik voelde me veilig en ging op in de groep. Mijn afkomst maakte niet meer uit. We waren allemaal schoolleiders met één doel: onze opleiding halen en betere, bekwame schoolleiders worden. Allemaal vanuit dezelfde motivatie: kinderen geven waar ze recht op hebben, namelijk de hoogst mogelijke kwaliteit van onderwijs.”
Zou je NSO-CNA aanbevelen bij andere schoolleiders?
“Ja. Binnenkort beginnen ook andere collega’s met een opleiding. Ze kennen NSO-CNA al enigszins, omdat ik ze meenam in mijn opdrachten. Ik heb ze ook al veel verteld over Vakbekwaam: dat de opleiding haalbaar is qua belasting, én heel nuttig voor hun dagelijkse werk.
Daarbij vertel ik natuurlijk ook dat ze het niet moeten onderschatten. Want ja, het is haalbaar, maar óók pittig.”
‹ Alle klantervaringen Vakbekwaam