Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Wietske van Blokland
Teacher Leadership

Wietske van Blokland 3
School: W.J. Bladergroen (Purmerendse ScholenGroep)
Functie: Docent wiskunde
Opleiding: Teacher Leadership

Wietske is docent wiskunde, maar heeft inmiddels ook coördinerende taken. Zo was ze vorig schooljaar coördinator van de bovenbouw, en al 3 jaar examensecretaris. Die functies wakkerden haar leidinggevende ambities – die ze toch al had – alleen maar aan. Dus nu alvast een opleiding doen? Dat zag ze wel zitten.

Waarom wilde je een opleiding gaan doen?

“Ik merk al een tijdje dat ik uiteindelijk meer wil doen dan alleen lesgeven. Wie weet als teamleider, of in een andere leidinggevende positie.

Toen kwam onze directrice vorig jaar met de opleiding Teacher Leadership. Zij had al goede ervaringen met NSO-CNA, en bood mij en andere collega’s de kans om deze opleiding te doen. Ik vond het direct superleuk, want ik koesterde al een tijdje de wens om een opleiding te volgen.

Ik zag het ook als een mooie tussenstap naar die leidinggevende functie in de toekomst. Want een volledige schoolleidersopleiding is nu nog te vroeg. Maar alvast een korte opleiding, gericht op docenten met ambitie, waarbij ik nu al mijn leidinggevende kwaliteiten ontwikkel? Schrijf mij maar in!”

Teacher Leadership sterkte mijn zelfvertrouwen en ambitie

Inmiddels heb je Teacher Leadership afgerond. Wat vond je van de opleiding?

“Ik ben heel enthousiast. Laat ik beginnen met Pim Visser, onze docent. Op de allereerste lesdag sprak hij direct iedereen bij naam aan. Al vóór de lessen had hij zich dus in ons verdiept. Daarmee zette hij direct een hele prettige, persoonlijke sfeer neer.

Daarnaast inspireert en enthousiasmeert hij. Ik kon de hele dag wel naar hem luisteren. Overigens is de opleiding zo totaal NIET opgezet. Van tevoren maakte ik me daar nog zorgen om: ‘Zit ik straks van 9 tot 17u naar iemand te luisteren?’ Niet dus. De opleidingsdagen zijn juist enorm gevarieerd.

Er was wel iedere dag een stukje theorie, maar dat was nooit te lang en altijd interessant. Daarna gingen we vooral aan de slag met allerlei werkvormen om het geleerde in de praktijk te brengen.

Door dat oefenen doe ik veel dingen nu anders op mijn school, zowel met collega’s als leerlingen.”

Wietske van Blokland 1

Hoe heeft de opleiding je precies geholpen in je dagelijkse praktijk?

“Ik kan verschillende voorbeelden geven. Allereerst ‘durf’ ik nu mensen erop aan te spreken als ik denk dat het anders moet. Voorheen wilde ik vooral aardig gevonden worden, en was ik bang dat de persoonlijke relatie zou lijden onder een te directe aanpak. Ik heb gemerkt dat dat niet zo is, en dat aanspreken vooral een kwestie van doen is. In het begin is het nog lastig en voelt het ongemakkelijk. Maar alle keren dat ik het deed, ging het prima. Oók met de relatie daarna.

Daarnaast begin ik in ons team, bijvoorbeeld in vergaderingen, patronen te herkennen. Zo konden we nog weleens klagen over dingen. Daarbij helpt het dat we als groep Teacher Leadership volgden: we herkennen die patronen sámen, en kunnen er dus ook samen boven gaan staan.

Nog een voorbeeld is de vaardigheid om een ‘metapositie’ in te nemen bij gesprekken en situaties. Daardoor kan ik reflecteren op hoe het gesprek ging en wat voor effect dat had. Dit pas ik nu ook mooi toe bij leerlingen, om ze inzicht te geven hoe ze met elkaar omgaan.

Bijvoorbeeld bij een ruzie onlangs tussen 2 leerlingen. Op dat moment kwamen ze daar niet uit. Toen ze weer rustiger waren, kwam ik er met ze op terug. Toen kon ik hen van bovenaf op de situatie laten terugkijken, als ‘buitenstaander’. Uit die reflectie kwamen mooie gesprekken, waarbij ze echt wat leerden over zichzelf en de ander, en hoe ze het de volgende keer anders kunnen aanpakken.

Zoals Pim zegt: vaak zit je samen in de soep. Dan moet je gewoon even op de rand van de soepkom gaan zitten. Dan zie je veel meer!”

Heeft Teacher Leadership je ook geholpen om je leiderschapsambities verder te brengen?

“Ja. Ik heb nu meer zekerheid, zowel over mijn ambitie om teamleider te worden én of ik daar geschikt voor ben. Voorheen twijfelde ik, vooral of ik wel het juiste ‘type’ ben om teamleider te worden. Of ik wel ‘goed genoeg’ ben.

Maar bij Teacher Leadership – en met name tijdens de afsluitende buitendag – realiseerde ik mij dat er veel verschillende leiderschapsstijlen zijn. En dat je een stijl kunt kiezen die jou ligt. Anders gezegd: je kunt teamleider zijn én daarbij jezelf blijven.

Mensen om me heen hoor ik nu steeds meer zeggen dat ik júist geschikt ben om teamleider te worden. Mijn eigen zelfvertrouwen is mede daardoor gegroeid. Dat sterkt mij in mijn ambitie.”

Wat vind je bijzonder aan de opleiding(en) bij NSO-CNA?

“Dan kom ik weer terug bij Pim. Als docent heeft hij mij welgeteld 5 dagen gezien, maar tijdens het eindgesprek zei hij dingen waarvan ik me afvroeg of mijn eigen ouders mij zo goed kennen – laat staan ikzelf. Hij prikte moeiteloos door me heen. Dat gaf me inzichten waar ik echt iets mee kan, om mijn eigen patronen te herkennen en doorbreken.

Overigens was de persoon die ze inhuurden voor de buitendag ook heel inspirerend. Als hij en Pim symbool staan voor alle personen die bij en voor NSO-CNA werken, kijk ik al uit naar de volgende opleidingen.”

Zou je Teacher Leadership aanbevelen bij anderen?

“Ja, aan iedere docent met leidinggevende ambities. Ook al doet het een beroep op je tijd, het is je investering meer dan waard.

Iedere lesdag begonnen we met een check-in. Dan gaf iedereen wel aan het druk te hebben, op het werk en/of thuis. Maar aan het einde van de dag ging iedereen vol energie naar huis, met allerlei ideeën om toe te passen op hun school. Je hebt er direct iets aan!”

Wietske van Blokland 2

‹ Alle klantervaringen Teacher Leadership
Spring naar toolbar