Docent Brigit Verbeek over
de opleiding Persoonlijk Leiderschap
Wat is je belangrijkste instrument als schoolleider? Antwoord: dat ben jij zelf. “En daarom”, aldus leiderschapscoach Brigit Verbeek, “is het zo belangrijk jezelf te blijven ontwikkelen.” Persoonlijk Leiderschap is daarvoor de opleiding bij uitstek.
De opleiding Persoonlijk Leiderschap begint op 27 november. Er zijn nog plaatsen beschikbaar.
Voor wie is de opleiding Persoonlijk Leiderschap bedoeld?
“Allereerst zijn er enkele ‘harde’ instroomeisen: je bent leidinggevende in het onderwijs met minimaal 3 jaar ervaring, en je hebt een bachelor in het HBO of WO.
Daarnaast is Persoonlijk Leiderschap voor iedere schoolleider die zichzelf wil ontwikkelen door zichzelf te ont-wikkelen. De wikkels eraf dus, en kijken wat eronder zit: wat zijn je patronen, die meestal al ontstaan in je jeugd? Want die spelen dagelijks een rol, ook bij leidinggeven. Soms is dat effectief, maar niet altijd.
Dat klinkt misschien therapeutisch, ‘soft’. Maar dat is het niet. Je zit er niet om iets ‘op te lossen’. Je zit er om zelfbewuster te worden, meer zelfinzicht te krijgen. Vervolgens ontdek je hoe je die zelfkennis bewust inzet om effectiever te worden als schoolleider.”
Wat merken deelnemers in de praktijk van hun ontwikkeling?
“Meer rust, overzicht en strategie:
Zelf straal je meer rust uit als leidinggevende. En weet vanuit die rust zaken beter te organiseren. Er meer te zijn voor je team. Mensen beter aan te sturen, inclusief jezelf.
Je behoudt meer het overzicht, en kunt van daaruit processen beter bewaken. Zo laat je je ook minder leiden door de waan van de dag. In plaats daarvan stel je de juiste prioriteiten en maak je duidelijke keuzes. Zo ben je beter in staat een strategie uit te stippelen naar de doelen die jij of je school belangrijk vindt.”
Wat motiveert schoolleiders om zich voor deze opleiding in te schrijven?
“De deelnemers willen professionaliseren als schoolleider. Ze hebben behoefte aan overzicht. Dat zijn grote triggers. Typische momenten zijn ook wanneer er veranderingen optreden:
Je neemt een andere rol aan, bijvoorbeeld als teamleider. Of er zijn grote organisatorische veranderingen op je school, waardoor de context verandert. Dan hebben veel mensen behoefte aan houvast, en behoefte zich verder te ontwikkelen.
En wat men ook prettig vindt: het moment waarop dit jaar deze opleiding begint. Niet in september al, bij het begin van het nieuwe onderwijsjaar. Maar ‘pas’ eind november. Dat geeft ze de tijd en rust om eerst even op te starten.”
Waarom vind jíj dat schoolleiders zich voor Persoonlijk Leiderschap moeten inschrijven?
“Jezelf beter leren kennen, aan jezelf werken, groeien in je professionele rol als leidinggevende. Iedere schoolleider zou zichzelf dat moeten gunnen. Zeker als je al 3 jaar of langer in die rol zit, maar nog niet veel aan je eigen ontwikkeling gewerkt hebt.
Bovendien doe je dat samen met een groep van collega-schoolleiders die tegen dezelfde dilemma’s en thema’s aanlopen als jij. Dat is geruststellend; je bent niet alleen. Dat is leerzaam; van elkaar steek je heel veel op. En onderling ontstaat er altijd een hele goede sfeer, echt een groepsgevoel.”