Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Leiderschapspraktijken in tijden van Corona – deel 14

Het zijn bijzondere – om niet te zeggen ronduit rare – tijden. Ook NSO-CNA wordt uitgedaagd creatief om te gaan met de coronacrisis. Dat lukt, maar wel met vallen en opstaan. Het is een tijd van actie, maar ook van leren. Dat geldt natuurlijk ook voor schoolleiders en hun teams.

We vroegen daarom onze studenten, schoolleiders, opdrachtgevers, docenten en bureaumedewerkers hoe het ze vergaat. Wat er goed gaat en wat beter kan. En wat we meenemen naar de toekomst, als alles straks weer ‘normaal’ is.

In aflevering 14 van Leiderschapspraktijken in tijden van Corona.

Marry Vendrig, Manager HR & organisatieontwikkeling bij RSG Slingerbos|Levant

Met een gebroken been kun je prima online lesgeven

Marry Vendrig is bij RSG Slingerbos|Levant verantwoordelijk voor alle personele zaken. Bij haar heeft de coronacrisis ook voor een paar opmerkelijke eyeopeners gezorgd.

Welke inzichten heb jij in deze tijd opgedaan als het gaat om HR?

“Ik kijk door de maatregelen nu bijvoorbeeld anders naar inzetbaarheid. Want daar zie ik wel degelijk positieve consequenties van deze crisis. Onder andere om de kosten van ziekteverzuim omlaag te brengen.

Want wat gebeurde er voorheen als een leraar een been brak? Dan was hij ‘ziek’. Jammer eigenlijk, want je kunt met een gebroken been dus prima online lesgeven. Dat heeft deze tijd bewezen. De kinderen loggen dan gewoon in, vanaf huis of op school.

Zo hadden we ook een leraar met ernstige rugklachten. Hij heeft lang thuisgezeten, want hij kon niet vervoerd worden. Het enige wat wel ging was staan. Zou dat nu gebeuren? Dan zeg ik: regel een statafel bij hem thuis. Dan kan hij vanuit huis doorgaan met z’n lessen.

Voorheen had ik hier nooit aan gedacht. Een gemiste kans. Het laat zien hoe beperkt we eigenlijk kijken. Je hoort het vaak: ‘Kijk naar wat er wél kan.’ Sinds corona brengen we dat wél meer in de praktijk.”

Zijn er meer gevolgen voor hoe je werkt of hoe je tegen zaken aankijkt?

“Nu heb ik pas echt door hoe goed werken vanuit huis gaat. Dat blijf ik graag  1 dag per week doen. Het lukt me heel goed om daar vanuit concentratie veel werk gedaan te krijgen. Het zou mooi zijn als heel Nederland dit gaat doen. Alleen al vanwege de files.

Vóór corona merkte ik dat er soms een oordeel kleefde aan mensen die thuis werkten: ‘Die is daar vast andere dingen aan het doen.’ Ik verwacht dat de werknemers in Nederland hier nu flexibeler in worden. En dat werkgevers hun personeel daar meer ruimte in geven.”

Welke invloed heeft corona op de ontwikkeling van je organisatie?

“Organisatieontwikkeling gaat onder andere over hoe je personeel zo goed mogelijk inzet en welke ontwikkeling nodig is om de ambities van de school te realiseren.

Nu ben ik daar de afgelopen maanden niet zo bewust mee bezig geweest; het personeel had andere zaken aan het hoofd. Dat wil niet zeggen dat docenten zich niet ontwikkeld hebben. Integendeel: hun leercurve is heel steil in coronatijd. Met name als het gaat om out-of-the-box-denken, flexibiliteit tonen , samenwerkend leren en ict-vaardigheden. Dat zijn kwaliteiten die je graag ziet bij je personeel. En die zeker heel belangrijk zijn, ook op de langere termijn.

Het toont ook de invloed van urgentie: als het (snel) moet, dan gá je leren en ben je ook bereid om dat te doen. Dat is een inzicht dat we zeker niet vergeten voor de toekomst.

Daarnaast viel me iets anders op. Zo lukte het op de school waar ik werk en de school van onze zoon om in korte tijd van alles op te tuigen en te regelen, zodat het onderwijs op afstand snel opgestart was. Bij andere scholen lukte dat soms minder goed of in een minder snel tempo..

Daaruit blijkt dat 2 zaken belangrijk zijn: een cultuur met veerkrachtig, zelfredzaam personeel en die samenwerkingsgericht is. Én daadkrachtige schoolleiders. Dus enerzijds iemand die kaders stelt en zegt ‘binnen 1 week moeten we het geregeld hebben’. En anderzijds een team dat vervolgens aan de slag gaat binnen die kaders. Daarom ben ik er ook trots op dat het bij ons, weliswaar met vallen en opstaan, is gelukt. Maar…”

Maar…?

“Maar tegelijkertijd moeten we ons ook niet te snel op de borst kloppen. Je kunt als schoolleider zeggen dat het jouw school is gelukt om online lesgeven vorm te geven in coronatijd en dat docenten veel leren, maar eigenlijk weten we vooral dat onderwijs geven ‘gelukt’ is.

Of ook het doel van onderwijs is bereikt – het leren van leerlingen – weten we nog niet voldoende. De kwaliteit van onderwijs op afstand dus. Wat is de uitkomst van al die mooie oplossingen die de afgelopen maanden zijn bedacht?

Natuurlijk wil ik niets afdoen aan al het werk dat verzet is. Dat is absoluut indrukwekkend. Nu nog verder onderzoeken wat het de leerlingen gebracht heeft.”

NSO-CNA verzorgt een leiderschapstraject in jullie school. Ging dat door in coronatijd?

“Ja, dat ging gewoon door. Het traject is voor docenten die willen ontdekken of een leiderschapsrol bij ze past.

Sowieso is de ervaring goed: net als hun leerlingen ervaren ze aan den lijve hoe het is om online onderwijs te volgen. Die ervaring kunnen ze goed gebruiken wanneer ze zelf hun online lessen voorbereiden en geven.

Daarnaast geeft corona een extra dimensie aan het traject. Namelijk inzicht in de vraag wat een crisissituatie met je doet en wat dat van je vraagt als schoolleider. Dat is een vraag die je je normaal gesproken niet zo snel stelt. Laat staan dat je in de praktijk kunt zien hoe je eigen leidinggevende het oppakt. Coronatijd laat zien wat er van jou als leider gevraagd wordt.”

Lees ook de andere interviews over leiderschapspraktijken in tijden van corona.

Interview: Arjan Jonker, Waardevolle Webteksten