Dit bericht is geschreven op 12 juni 2023
Hoe bouw je aan een stevig organisatorisch fundament van je school? Dat ontdek je in deze opleiding:
Hoe je het onderwijsbeleid naar concrete doelstellingen vertaalt op de 3 domeinen HRM, financiën en kwaliteit. Zodat je het ‘huis’ op orde krijgt en houdt, voor een toekomstbestendige onderwijsorganisatie.
Daarvoor ontwikkel je tijdens de opleiding praktische kennis en vaardigheden op de 3 domeinen. Zodat je daaraan kunt werken om je organisatie zo soepel mogelijk te laten werken.
Deze module is onderdeel van de Master Educational Leadership (MEL). Maar je kunt ‘m ook als losse opleiding volgen.
Lees hier een interview met de docenten Sytske Feenstra en Sabine Heupers over deze module.
Dit bericht is geschreven op 14 juni 2023
Actuele schoolvraagstukken vragen bijna allemaal om samenwerking over organisatiegrenzen heen. Hoe word je daar steeds beter in? Daarover gaat de module Omgevingsgericht Leiderschap.
Je leert zakendoen met relevante betrokkenen in de buitenwereld, om het daarmee binnen de school beter te kunnen doen voor het onderwijs. Anders gezegd: je versterkt je professionaliteit op de grens van binnen en buiten. Met name door systemisch te kijken naar – en systematisch te werken aan – werkrelaties met relevante andere partijen rond de school.
Wat wil je bereiken en wie heb je daarvoor nodig? Wat maakt het voor de ander aantrekkelijk om ook met jouw school in zee te gaan? Hoe komen wij als vertegenwoordigers tot een constructief samenspel op de taakgrenzen en identiteitsgrenzen van onze organisaties?
Met die vragen ga je aan de slag aan de hand van een eigen praktijksituatie waarin je samenwerkt met ‘buiten’. Zo werk je aan de verbetering van die situatie, terwijl je ‘tussen de bedrijven door’ leert waar die verbetering allemaal mee te maken heeft.
Dit bericht is geschreven op 14 juni 2023
Hoe vergroot je het lerend vermogen van jezelf, je team en de hele schoolorganisatie? Die vraag ga je beantwoorden in deze module.
Want voor het leren van leerlingen is ook het leren van docenten, leerkrachten, stafafdelingen en schoolleiders belangrijk. Aan het einde van deze module bezit jij de kunst om sturing te geven aan het scheppen van een lerende organisatiecultuur.
Natuurlijk: leren vindt ook veel informeel plaats: docenten of leerkrachten trekken met elkaar op en vinden samen uit hoe ze iets beter kunnen doen. Maar structureel leren, met elkaar als team of hele organisatie? Dat gaat niet vanzelf. Daarvoor is leiderschap essentieel.
Het is jouw taak om een cultuur te creëren die veilig genoeg is om te praten over zorgen en twijfels –én over de successen. En om hulp te vragen als iets niet lekker loopt. Want alleen in een cultuur waarin dat erkend wordt, ontstaat ruimte om te leren. Alleen dan ontstijg je het niveau van ‘klagen en zeuren’, en kom je op het vlak van ‘onderzoeken en leren’.
Deze module is onderdeel van de Master Educational Leadership (MEL). Maar je kunt ‘m ook als losse opleiding volgen.
Lees hier een interview met de docenten Karin Derksen en Isolde Kolkhuis Tanke over deze module.
Dit bericht is geschreven op 20 juni 2023
Hoe kom je tot een onderbouwde en gedragen visie op leren en onderwijzen? Wat is jouw éigen (onbewuste) visie hierop eigenlijk? Dat ontdek je in deze opleiding:
Je leert leiding te geven aan het proces van visieontwikkeling, en de realisatie daarvan in het onderwijs. Want een goed onderbouwde, gedragen visie is van grote invloed op het succes van jouw school:
Leerlingen en studenten weten hoe het eraan toegaat op school, en wat er van hen verwacht wordt;
Docenten en leerkrachten geven hun onderwijs vanuit dezelfde principes vorm. Zodat afstemming en samenwerking makkelijker gaat;
Als leider weet jij ook beter welke beslissingen je moet nemen.
Want daar zijn duidelijke uitgangspunten voor, waaraan jij je keuzes
kunt toetsen.
Tijdens de opleiding staat je eigen praktijk altijd centraal. Dat betekent dat je jouw eigen praktijk verbindt met het stevige theoretische fundament dat wij aanreiken. Hierdoor is de opleiding meteen toepasbaar.
Dat doe je nooit alleen, maar altijd in uitwisseling met vakgenoten en de docenten.
Deze module is onderdeel van de Master Educational Leadership (MEL). Maar je kunt ‘m ook als losse opleiding volgen.
Lees hier een interview met docent Gelbrich Feenstra over deze module.