Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Teacher Leadership

Studietijd6 MAANDEN, 5 OPLEIDINGSDAGEN + eindgesprek
StartDI 12 NOVEMBER 2024
Beschikbaarheid

Als leraar heb jij veel bij te dragen. Niet alleen aan het leren van leerlingen, maar ook aan de ontwikkeling van je school en het onderwijs. Je ziet waar verbetering mogelijk is. En je zou daar graag een leidende rol in nemen. Of dat dóe je al – maar je wil daar nog beter in worden en meer onderbouwd handelen.

Hoe kun jij je invloed versterken, zodat die je eigen klaslokaal overstijgt? Hoe neem je anderen makkelijker mee, zodat je meer bereikt? Daar moeten de voorwaarden voor aanwezig zijn:

  • Allereerst een schoolcultuur die gestoeld is op openheid, feedback, onderling vertrouwen en collegialiteit.
  • Daarnaast dat jij – naast expertise in je vakgebied – ook een stevige set leiderschapskwaliteiten bezit.

Die kwaliteiten ontwikkel je tijdens de opleiding Teacher Leadership. Waarbij je tegelijkertijd een eigen visie ontwikkelt op leiderschap en onderwijs, zodat je structureel kunt bijdragen aan die open cultuur. Evenals aan de kwaliteit van het onderwijs in je school. Ben jij bereid om te reflecteren op je eigen handelen en overtuigingen? Wil je graag verder groeien en leren door ervaringen uit te wisselen met collega’s? En door feedback op je denken en handelen te krijgen? Dan is Teacher Leadership iets voor jou.

Voor leraren (PO, VO, MBO en HBO) die een leidende rol willen nemen vanuit hun positie als leraar.

Let op: de opleiding is in eerste instantie niet bedoeld om door te groeien naar een formele leidinggevende positie. Als je dat wilt, is onze cursus Oriëntatie op Leiderschap en de opleiding Middenmanagement mogelijk interessant voor jou.
Tijdens deze opleiding maak je kennis met de vele aspecten van Teacher Leadership. Je krijgt een goede theoretische fundering en legt vanaf het begin de verbinding met jouw eigen werkpraktijk. Je leert van en met collega-leraren van scholen uit het hele land.

De opleiding bestaat uit 5 lesdagen, verdeeld over 6 maanden. Tijdens die dagen worden de volgende onderwerpen behandeld:




  1. Kennismaking met teacher leadership, communicatie en gesprekstechnieken

  2. (Persoonlijk) leiderschap en coaching

  3. Onderwijskundig leiderschap, Veranderen & innoveren

  4. Professionele cultuur en groepsdynamica

  5. Leidinggeven in de praktijk (buitendag)


Je sluit de opleiding af met een persoonlijk eindgesprek met de docent.

Naast de opleidingsdagen bestudeer je thuis de theorie en maak je opdrachten.

Na deze opleiding:



  • Weet je wat een teacher leader is, en pak je deze rol binnen jouw school.

  • Heb je een theoretische basis voor hoe je je leidende rol kunt invullen.

  • Weet je hoe je zelf je leidende rol wilt invullen.

  • Weet je waar jouw kwaliteiten en affiniteiten liggen.

  • Heb je een eigen visie op leren en onderwijzen.

  • Kun je je collega’s beter meenemen en betrekken bij veranderingen en ontwikkelingen binnen de school.

  • Ben je je bewust van jouw effect op anderen als jij de leiding neemt.

  • Varieer je bewust in gespreks- en coachingsvaardigheden bij gesprekken met collega’s.

  • Draag je bij aan een cultuur van feedback geven en ontvangen.

  • Werk je binnen de school structureel aan wat voor jou belangrijk is.

Waar


De eerste 4 opleidingsdagen vinden plaats in ons onderwijscentrum in Diemen.
De 5e dag, de buitendag, is op een locatie in het midden van het land.
Eindgesprekken vinden plaats in Diemen.

(NB: het is ook mogelijk deze cursus als incompany te verzorgen. Dan vinden de lessen plaats op jouw school of binnen jouw bestuur.)

 

Kosten


Opleidingskosten (2024-2025) bedragen:

  • €1.785,- opleidingskosten

  • €235,- verblijfs- en arrangementskosten


Bovengenoemde prijzen zijn vrijgesteld van BTW i.v.m. CRKBO registratie.
Kosten voor incompany op aanvraag. De data worden dan in overleg gepland.

 

Meer informatie


NSO-CNA Onderwijsbureau • T 020 568 2030 • E info@nso-cna.nl

Ontwikkel een eigen visie


Tijdens de opleiding doe je leiderschapsvaardigheden op, bijvoorbeeld op het gebied van communicatie en gesprekstechnieken. Tegelijkertijd leer je over een professionele cultuur, en hoe je daaraan bijdraagt.
Ook krijg je theorie aangereikt over persoonlijk en onderwijskundig leiderschap.
Zo ontwikkel je een eigen visie op leiderschap en onderwijs en hoe je je leidende rol kunt en wilt invullen, zodat je structureel kunt werken aan wat jij belangrijk vindt binnen de school.

 

Oefen in de praktijk


Wij verbinden theorie altijd direct aan de praktijk. Hoe? Door te werken met casuïstiek uit jouw eigen school, door ervaringen met elkaar te delen en die te linken aan de theorie.
Je zult ook merken dat je dankzij de theorie opeens veel meer gaat zien. Je herkent patronen in je eigen en andermans gedrag. Je ziet wat er gebeurt tijdens een gesprek, en in de groepsdynamiek. Zo zie je iedere dag weer kans om wat je geleerd hebt, effectief toe te passen.

 

Bereik meer


Het effect van al het bovenstaande? Dat je als ‘teacher leader’ meer bereikt, samen met je collega’s. Omdat je bewuster en gerichter invloed uitoefent op de samenwerking. En anderen makkelijker meeneemt in veranderingen en ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de school.

Tegelijkertijd draag je dankzij jouw handelen bij aan een professionele schoolcultuur. Een cultuur waarin iedereen zich veilig genoeg voelt om zich kwetsbaar op te stellen en elkaar aan te spreken. Een cultuur die leren stimuleert, niet alleen bij leerlingen, maar bij iedereen in en om de school.

 

Samen met collega’s


De opleiding volg je in een vaste leergroep van collega’s uit alle lagen van het onderwijs. Jullie wisselingen ervaringen uit, bespreken de theorie en werken samen aan opdrachten. Zo leer je met en van elkaar.
Van studenten horen we vaak hoe prettig het is om op deze manier hun kijk te verbreden.
"Marnix Dammann merkte dat hij vaak de voortrekkersrol nam. Bijvoorbeeld in het ontwikkelen van beleid rond absentie en te laat komen. Voorheen deed hij dat vooral op gevoel. Maar hij had behoefte aan een fundering, zodat hij zijn rol beter kon invullen. De fundering die ik zocht, heb ik gevonden. Nu kan ik beter richting geven aan wat ik wil bereiken. Weet ik beter hóe ik dat bereik. En kan ik anderen daar beter in meenemen." Lees meer over de ervaring van Marnix met de opleiding.
form
Spring naar toolbar