Onze ambitie voor de schoolleider van de toekomst
Elke leerling verdient goed onderwijs op een leuke school; elke student mag rekenen op een kwalitatief hoogwaardige en inspirerende opleiding. Onderwijs en onderwijsinstellingen dienen zorgvuldig om te gaan met hun invloed op hoe leerlingen en studenten leren en zich ontwikkelen. Dit geldt ook voor het studeren en opleiden bij NSO-CNA Leiderschapsacademie.
De missie van NSO-CNA Leiderschapsacademie is een wezenlijke en betekenisvolle bijdrage te leveren aan de kwaliteit van onderwijs door de ontwikkeling van schoolleiderschap in onderwijsorganisaties te bevorderen. Wezenlijk en betekenisvol houdt in dat we onze opleidingen en maatwerk willen verbinden met het werken in de onderwijspraktijk, zodat de leiderschapsontwikkeling van de studenten betekenis krijgt in hun functioneren in de praktijk met impact in de onderwijsorganisatie.
Onze droom voor het schoolleiderschap van de toekomst is dat schoolleiders:
- zich laten leiden door een moreel-pedagogisch besef dat onderwijs vormend en medebepalend is voor de humaniteit, het welzijn van mensen en de economische, sociale en mondiale ontwikkeling van de samenleving van de toekomst;
- in actie en interactie een bijdrage leveren aan de transformatie van onderwijs in relatie tot wat er in het werkveld en de samenleving nodig is;
- met het vizier op de toekomst stilstaan bij wat de dag van nu vraagt;
- met conceptuele helderheid, reflectie en nieuwsgierigheid zowel houvast als groeimogelijkheden creëren;
- met leergierigheid en een open mind verschillen in waarden en capaciteiten herkennen, deze weten te overstijgen en te integreren;
- waar van belang, co-creatie met het werkveld entameren; waar nodig, voorbijgaan aan systeemconformisme en met hun aanwezigheid inspireren tot verdieping en vernieuwing van het onderwijs;
- de ogen niet sluiten voor risico’s, en met management en bedrijfsvoering de gezondheid van de organisatie borgen ten behoeve van continuïteit en consistentie;
- door het aanboren van bevlogenheid en expertise erin slagen om via het onderwijs de universele mensenrechten en belangrijke kwaliteiten als waardigheid, gelijkwaardigheid, talent, inclusie, tolerantie, innovatie en ecologisch bewustzijn door te geven en te moderniseren.
Onze opleidingsopdracht
Een schoolleider die een opleiding bij NSO-CNA Leiderschapsacademie heeft afgerond, heeft geleerd dat de (gezamenlijke) leiderschapspraktijken er meer toe doen dan de persoon die leidt. Tegelijkertijd heeft deze schoolleider geleerd vanuit die eigen positie en met inzet van persoonlijke leiderschapsbronnen een unieke en bijzondere bijdrage aan onderwijs, de school en de toekomstige samenleving te leveren. Door in de omgeving te zien wat er nodig is, daarop te sturen en zorg te dragen voor betekenisverlening. En door zelf vanuit een onderzoekende grondhouding te blijven verlangen naar verdere ontwikkeling en leren.