Thema | Situationeel Leiderschap |
Studietijd | 3 contactdagen |
Start | 13 januari 2025 | 11 februari 2025 |
Beschikbaarheid |
Welke sturing sluit het beste aan bij een medewerker? Wie heeft meer sturing nodig, en wie juist niet of kan beter ondersteund worden om zijn of haar eigen weg te vinden? In deze module leren leidinggevenden verschillen in aansturingsbehoefte van medewerkers te herkennen en leren zij verschillende leiderschapsstijlen in te zetten, en deze beter af te stemmen op de medewerkers. Daarbij leert de deelnemer vaardigheden als: richting geven vanuit de visiepet, managen en direct sturen vanuit de managementpet en medewerkers te coachen vanuit de coachpet. Tevens komen thema’s als sturen en loslaten, eigenaarschap en autonomie en ruimte versus begrenzen aan de orde. Op de laatste dag van de opleiding zal er ook aandacht zijn voor situationeel leiderschap en samenwerken in teams.
In deze module is ruimschoots aandacht voor (de ontwikkeling van) het persoonlijk leiderschap van de deelnemer: wat is jouw voorkeursstijl? Waar vind jij het moeilijk om te begrenzen en mensen te sturen? Waar/wanneer laat je niet zo makkelijk los?
En voor de eigen praktijksituatie van de deelnemer: waar zitten de mensen in jouw team? Welke patronen maken het differentieren in jouw team naar stijl van leidinggeven lastig?
Opzet: deze module begint met een tweedaagse inclusief avond, en een 3e dag na ongeveer 2 maanden. Tussendoor ontmoeten kleine groepjes deelnemers elkaar minimaal 1 keer voor intervisie gericht op de eigen praktijk.
De opleiding wordt verzorgd door 2 trainers en aan een groep van minimaal 12 deelnemers.
- Trainers
- Inschrijven
Sinds 1 maart 2021 heeft Femke haar eigen bedrijf (5d/Stegmann) op het gebied van trainingen en coaching binnen het onderwijs. Met dit bedrijf verzorgt zij trainingen op maat (binnen zowel primair als voortgezet onderwijs), individuele coaching en ook biedt zij verschillende opleidingen aan.
Haar roots liggen in het voortgezet onderwijs waar ze allerlei functies heeft bekleed, zowel voor de klas als daarbuiten. Daarnaast is zij verbonden geweest aan het hoger onderwijs, bij de tweedegraads lerarenopleiding. De mens is haar passie. Ze heeft al van jongs af aan interesse gehad in de interactie tussen mensen en de achtergronden die meespelen in deze interactie.
Nieuwsgierig zijn naar de ander staat bij haar hoog in het vaandel. Haar stijl wordt ook wel omschreven als spontaan, persoonlijk, scherp observerend, relativerend en liefdevol confronterend.