Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Master Educational Leadership (MEL)

Groei door naar excellent & betekenisvol leiderschap

THEMAMASTEROPLEIDING SCHOOLLEIDERSCHAP
STUDIETIJD2,5 jaar (60 ECTS)
STARTSEPTEMBER 2021
BeschikbaarheidPlaatsen beschikbaar

Master Educational LeadershipJe bent inmiddels een ervaren leidinggevende in het onderwijs. Maar het is tijd om door te groeien. Want je bent lang niet altijd de effectieve leider die je wílt zijn. Hoe kun je structureler bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs en je school?

De Master Educational Leadership (MEL) is precies wat je zoekt:

Gedurende de master ontwikkel je een solide visie op leren en onderwijs. Een leider die bewust handelt in de complexe omgeving van de school en zijn omgeving. Die stuurt op zowel planning, control én kwaliteit.

Je ontwikkelt de onderzoekende houding die je daarbij nodig hebt. Zodat je al je keuzes goed kunt onderbouwen.

Ondertussen geef je invulling aan een lerende school. En geef je als lerende leider daarin zélf het goede voorbeeld.

Kortom: tijdens deze vernieuwende master in onderwijsmanagement groei je naar excellent & betekenisvol leiderschap in het onderwijs.

Het onderscheidende van ónze Master Educational Leadership?

Dat de opleiding 100% vraagstukgestuurd is. Dat betekent dat je vanuit jouw school vraagstukken inbrengt. Die zijn vervolgens bij iedere module het vertrekpunt voor de theorie.

Anders gezegd: jouw ontwikkeling staat altijd direct in het teken van de vraagstukken uit je eigen praktijk. Dus niet alleen jij ontwikkelt je, je school ontwikkelt zich net zo hard mee.

Ook helpt deze opzet je om je werk met je studie te combineren.

Wil je weten waarin onze MEL zich nog meer onderscheidt? Kijk onder de tabjes hieronder.

Hier kan je het verhaal achter en van de MEL lezen.

 

De Master Educational Leadership is voor ervaren leidinggevenden in het onderwijs (PO, VO, MBO en HBO).

Instroomeisen

  • Je bent functioneel leidinggevende in het onderwijs
  • Je bent verantwoordelijk voor personeel en onderwijs
  • Je hebt meer dan 2 jaar ervaring
  • Je hebt een bachelor in het HBO of WO

Vraagstukgestuurd

Al onze opleidingen zijn praktijkgericht. Maar met deze master gaan we nog een stapje verder: jouw eigen vraagstukken (van je school) zijn het vertrekpunt voor je opleiding en ontwikkeling. Zo wordt iedere minuut die je in deze opleiding investeert, direct relevant.

In de modules onderzoek je jouw vraagstukken met collega’s uit verschillende onderwijspraktijken. En vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten over onder andere leiderschap en leren. Zo verken je verschillende perspectieven en ontwikkel je een nieuw handelingsrepertoire. Om uiteindelijk verandering teweeg te brengen in je eigen praktijk.

Integraal

Je krijgt zicht op ‘het complete plaatje’: je ontwikkelt een onderzoekende houding, zodat je steeds op zoek gaat naar de vraag achter de vraag: waaróm is dit je vraagstuk, wat speelt er op de achtergrond, is dit wel het échte vraagstuk?

Daarbij gebruik je de kennis, tools en vaardigheden die je tijdens de opleiding opdoet. Die verbind je aan een verdiept inzicht in jezelf als mens en als leider, aan je persoonlijke leiderschap, en aan de context van de school en haar omgeving.

Persoonlijk

De MEL draait om jouw ontwikkeling als leider. Die ontwikkeling maak je zichtbaar vanaf dag 1 met je portfolio, die bepalend is voor de afronding van de master. Je collega-studenten, een vast team van docenten, je leerbegeleider en een onderzoeksbegeleider dagen je hierbij uit en ondersteunen je.

Leergemeenschap

Met jouw deelname aan de MEL word je onderdeel van een brede leergemeenschap. Een gemeenschap die bestaat uit je vaste groep medestudenten, docenten, je leerbegeleider, alumni en leden van onze adviesraden.

Zo bouw je tijdens de master een breed spectrum aan inzichten, sparringpartners en rolmodellen op. Een netwerk waarvan je straks als alumnus ook dankbaar gebruik van kunt maken.

De Master Educational Leadership is volledig integraal opgebouwd, in 2 fases:

In de 1e fase volg je verschillende modules rond diverse leiderschapspraktijken. Vanuit het inhoudelijke perspectief van iedere module werk je aan je eigen vraagstukken. Evenals aan je kennis, (persoonlijk) leiderschap en onderzoekende houding.

Wanneer je deze fase succesvol hebt afgerond, stroom je door naar de 2e fase.

In de 2e fase kies je een thema dat centraal staat bij een vraagstuk uit je eigen praktijk. Hierbij werk je samen met andere scholen in binnen én buitenland.

De 4 modules van de MEL

In de 1e fase van de opleiding volg je de 4 kernmodules van de MEL. Hiervoor schrijf je je automatisch in wanneer je je inschrijft voor de MEL. Je kunt de modules ook als losse opleiding volgen wanneer je besluit om nog niet de hele master te doen.

De modules zijn:

Visiegestuurd Leiderschap

Hoe kom je tot een onderbouwde en gedragen visie op leren en onderwijzen? Wat is jouw éigen (onbewuste) visie hierop eigenlijk? Dat ontdek je in deze module. Zodat je leiding kunt geven aan het proces van visieontwikkeling en de uitwerking daarvan in het onderwijs. Want een gedragen visie is van grote invloed op het succes van jouw school.

Meer over deze module >

Ontwikkelingsgericht Leiderschap

Hoe vergroot je het lerend vermogen van jezelf, je team en de hele schoolorganisatie? Die vraag ga je beantwoorden in deze module. Want voor het leren van leerlingen is ook het leren van docenten, leerkrachten, stafafdelingen en schoolleiders belangrijk. Aan het einde van deze module bezit jij de kunst om sturing te geven aan het scheppen van een lerende organisatiecultuur.

Meer over deze module >

Bedrijfskundig Leiderschap

Hoe bouw je aan een stevig organisatorisch fundament van je school? Daarvoor moet je het onderwijsbeleid kunnen vertalen naar concrete doelstellingen op de 3 domeinen HRM, financiën en kwaliteit. Hoe je dat doet, leer je in deze module. Zodat je het ‘huis’ op orde krijgt en houdt, voor een toekomstbestendige onderwijsorganisatie.

Meer over deze module >

Omgevingsgericht Leiderschap

Hoe navigeer je de school over de woelige baren van (inter)nationale ontwikkelingen? Jouw organisatie kan niet los gezien worden van haar omgeving. Als leidinggevende in het onderwijs ben je een speler in het maatschappelijke veld. Deze module traint je om systemisch te kijken daar die omgeving. Je leert ontwikkelingen te analyseren en op basis daarvan strategische keuzes te maken voor de koers van je school.

Meer over deze module >

Afronding

Je rondt de master af met een proeve van bekwaamheid. Dat houdt in dat je aan een panel van experts uit het vakgebied aantoont dat je jezelf onderscheidt als excellent leidinggevende in het onderwijs. Hierbij speelt je portfolio een belangrijke rol.

Heb je de Master Educational Leadership succesvol afgerond? Dan draag je de volgende mastertitel:

  • Master of Arts

Ben je schoolleider in het primair onderwijs? Dan voldoe je na deze master ook aan de eisen voor de basisregistratie.

Jouw vaardigheden na deze opleiding:

Belangrijker dan de titels zijn natuurlijk de vaardigheden die je ontwikkelt. Na de MEL:

  • Heb je een solide visie op leren en onderwijs
  • Ben je een lerende leider, met zicht op het effect van je handelen
  • Kun je bewust en onderbouwd handelen in de complexiteit van het grotere systeem
  • Kun je sturen op planning, control en kwaliteit van onderwijs
  • Geef je invulling aan een lerende school

Kortom: na de MEL kun je excellent leiding geven aan jezelf, anderen en zo aan leren zélf.

Marianne Molsbergen, onderwijskundig teamleider bij MBO Rijnland

“Onderwijsleidinggevende zijn is een behoorlijke job; je bent nooit klaar. Wil je daarnaast een serieuze opleiding doen? Dat is een al even serieuze uitdaging. Hoe vind je de tijd, náást alles wat je al te doen hebt?

Het antwoord is een master van NSO-CNA: daarmee sla je 2 vliegen in 1 klap. Je leert ontzettend veel, en wat je leert kun je direct toepassen. Met name omdat je continu eigen casussen inbrengt.

De docenten noemen dat ‘just-in-time’-leren: bij alles wat je leert denk je: ‘O ja, dat heb ik gisteren aan de hand gehad.’ Of: ‘Dat kan ik goed gebruiken om dingen uit te zetten voor volgend jaar.

Leren en werken lopen bij NSO-CNA parallel.”

Lees het hele interview met Marianne.

 

Oemar Kerpens, teamleider afdeling MAVO bij Ir. Lely Lyceum

“Een opleiding van NSO-CNA leert je na te denken over de strategische koers van je organisatie. Hoe je werkt vanuit je visie, en daarbij te allen tijde je doelen in het zicht houdt.

Daarbij krijg je ook mee hoe je als teamleider naar de begroting moet kijken. In het onderwijs wordt vaak gezegd: daar hebben we geen geld voor. Maar nu weet ik: formuleer eerst je visie: waar wil je heen? Daarna maak je er geld voor vrij. Wat dat is echt wel ergens te vinden.

Daarnaast kun je ook heel goed netwerken. Ik heb contacten opgebouwd met verschillende teamleiders en rectoren, uit het hele land. We wisselen ideeën uit, sparren met elkaar en vragen onderling advies. Heel waardevol.”

Lees het hele interview met Oemar

Marco Meily, locatieleider Horeca Vakschool Rotterdam

“Bij een master van NSO-CNA is iedere opdracht echt toegespitst op je eigen werkomgeving. Alles draait om jou en je persoonlijke leerdoelen. Je vindt zo direct de aansluiting op je eigen praktijk. Alles wat je doet, is direct toepasbaar.

De trainers zijn top. Professioneel, met oog voor de situatie. En ze zijn recht door zee: ze zeggen waar het op staat. Je wordt zo geconfronteerd met je eigen leiderschapsstijl. Soms confronterend, maar bijzonder effectief.”

Schrijf je je in voor de MEL, dan bedraagt de investering voor deze opleiding:

  • € 23.900,00 opleidingskosten
  • € 3.690,00 verblijfs- en arrangementskosten

Dit is voor de gehele opleiding in fase 1 en fase 2 inclusief de 4 modules + startreis in fase 1.

De opleidingsdagen vinden plaats in ons onderwijscentrum in Diemen. De meerdaagse bijeenkomsten vinden op een externe locatie plaats.

Schrijf je je in voor 1 maart 2021 dan ontvang je een vroegboekkorting van € 400,- op de opleidingskosten.

MEL - Cohort A
Fase 1 | Semester 1 - vrijdag
DataUitvoeringTijdLocatie
01-09-2021Startseminar dag 109.00 - 20.00 uurvolgt
02-09-2021Startseminar dag 209.00 - 20.00 uurvolgt
03-09-2021Startseminar dag 309.00 - 17.00 uur volgt
10-09-2021BKL-1 09.00 - 17.00 uurDiemen
24-09-2021VGL-109.00 - 17.00 uurDiemen
08-10-2021BKL-209.00 - 17.00 uurDiemen
15-10-2021VGL-209.00 - 17.00 uurDiemen
05-11-2021BKL-309.00 - 17.00 uurDiemen
12-11-2021IV-1 09.00 - 17.00 uurDiemen
19-11-2021VGL-309.00 - 17.00 uurDiemen
03-12-2021BKL-409.00 - 17.00 uurDiemen
17-12-2021VGL-4 09.00 - 17.00 uurDiemen
14-01-2022 BKL-509.00 - 17.00 uurDiemen
21-01-2022IV-209.00 - 17.00 uurDiemen
27-01-2022 VGL-509.00 - 17.00 uurDiemen
Fase 1 | Semester 2 - vrijdag
11-02-2022OGL-109.00 - 17.00 uurDiemen
11-03-2022 OWL-109.00 - 17.00 uurDiemen
25-03-2022OGL-209.00 - 17.00 uurDiemen
08-04-2022OWL-209.00 - 17.00 uurDiemen
22-04-2022OGL-309.00 - 17.00 uurDiemen
29-04-2022IV-3 09.00 - 17.00 uurDiemen
13-05-2022OWL-309.00 - 17.00 uurDiemen
03-06-2022OGL-409.00 - 17.00 uurDiemen
10-06-2022OWL-409.00 - 17.00 uurDiemen
17-06-2022IV-4 09.00 - 17.00 uurDiemen
24-06-2022OGL-509.00 - 17.00 uurDiemen
01-07-2022OWL-509.00 - 17.00 uurDiemen
Fase 2 | Semester 3 / 4 / 5 - woensdag
data volgt binnenkort
MEL - Cohort B
Fase 1 | Semester 1 - dinsdag
DataTijdLocatieUitvoering
06-09-202109.00 - 20.00 uurvolgtSTS-1
07-09-202109.00 - 20.00 uurvolgtSTS-2
08-09-202109.00 - 17.00 uurvolgtSTS-3
14-09-202109.00 - 17.00 uurDiemenOGL-1
28-09-202109.00 - 17.00 uurDiemenOWL-1
12-10-202109.00 - 17.00 uurDiemenOGL-2
03-11-202109.00 - 17.00 uurDiemenOWL-2
09-11-202109.00 - 17.00 uurDiemenIV-1
16-11-202109.00 - 17.00 uurDiemenOGL-3
30-11-202109.00 - 17.00 uurDiemenOWL-3
14-12-202109.00 - 17.00 uurDiemenOGL-4
11-01-202209.00 - 17.00 uurDiemenOWL-4
18-01-202209.00 - 17.00 uurDIEMENIV-2
25-01-202209.00 - 17.00 uurDiemenOGL-5
01-02-202209.00 - 17.00 uurDiemenOWL-5
Fase 1 | Semester 2 - dinsdag
15-02-202209.00 - 17.00 uurDiemenBKL-1
08-03-202209.00 - 17.00 uurDiemenVGL-1
22-03-202209.00 - 17.00 uurDiemenBKL-2
05-04-202209.00 - 17.00 uurDiemenVGL-2
19-04-202209.00 - 17.00 uurDiemenBKL-3
26-04-202209.00 - 17.00 uurDiemenIV-3
10-05-202209.00 - 17.00 uurDiemenVGL-1
24-05-202209.00 - 17.00 uurDiemenBKL-4
07-06-202209.00 - 17.00 uurDiemenVGL-4
14-06-202209.00 - 17.00 uurDiemenIV-4
21-06-202209.00 - 17.00 uurDiemenBKL-5
05-07-202209.00 - 17.00 uurDiemenVGL-5
Fase 2 | Semester 3 / 4 / 5 - woensdag
data volgt binnenkort

Fase 1

Startseminar: 3 aaneengesloten opleidingsdagen inclusief avondprogramma | 1, 2 en 3 september 2021

Semester 1

Visiegestuurd leiderschap:

  • 5 opleidingsdagen op vrijdag
  • start 10 september 2021

Ontwikkelingsgericht leiderschap:

  • 5 opleidingsdagen op vrijdag
  • start 24 september 2021

2 intervisie bijeenkomsten

definitieve data dag 2 t/m 5 + intervisie bijeenkomsten volgt binnenkort

Semester 2

Bedrijfskundig leiderschap:

  • 5 opleidingsdagen op vrijdag
  • start 11 februari 2022

Omgevingsgericht leiderschap:

  • 5 opleidingsdagen op vrijdag
  • start 11 maart 2022

2 intervisie bijeenkomsten

definitieve data dag 2 t/m 5 + intervisie bijeenkomsten volgt binnenkort

Fase 2:

Semester 3, 4 en 5: opleidingsdag woensdag (data volgen tijdens fase 1)

september 2022 – december 2023

definitieve data fase 3, 4 en 5 volgt binnenkort

Fase 1

Startseminar: 3 aaneengesloten opleidingsdagen inclusief avondprogramma | 6, 7 en 8 september 2021

Semester 1:

Omgevingsgericht leiderschap:

  • 5 opleidingsdagen op dinsdag
  • start 14 september 2021

Bedrijfskundig leiderschap:

  • 5 opleidingsdagen op dinsdag
  • start 28 september 2021

2 intervisie bijeenkomsten

definitieve data dag 2 t/m 5 + intervisie bijeenkomsten volgt binnenkort

Semester 2:

Visiegestuurd leiderschap:

  • 5 opleidingsdagen op dinsdag
  • start 15 februari 2022

Ontwikkelingsgericht leiderschap:

  • 5 opleidingsdagen op dinsdag
  • start 8 maart 2022

2 intervisie bijeenkomsten

definitieve data dag 2 t/m 5 + intervisie bijeenkomsten volgt binnenkort

Fase 2:

Semester 3, 4 en 5: opleidingsdag woensdag (data volgen tijdens fase 1)

september 2022 – december 2023

definitieve data fase 3, 4 en 5 volgt binnenkort