Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

NSO-CNA Leiderschapsacademie benoemt twee nieuwe leden in Raad van Toezicht

Dit bericht is geschreven op 17 december 2019

Per 16 december 2019 zijn drs. Janneke Schenning en dr. Saskia Tjepkema benoemd als resp. beoogd voorzitter en lid.

DrJanneke Schennings. Janneke Schenning is als directeur van Schouten University of Applied Sciences, de business university van Schouten & Nelissen, verantwoordelijk voor masteronderwijs en gecertificeerde (internationale) opleidingen. Ze is buitenpromovendus aan de Katholieke Universiteit Leuven en lid van de adviesraad van het Tijdschrift voor Organisatie Ontwikkeling (TvOO). Janneke studeerde Sociale en Organisatie-psychologie aan de Universiteit Utrecht, publiceert regelmatig en is coauteur van de boeken “Mens(en)organisaties: 24 evoluties onder de loep” en “Krachtige Keuzes: pak de regie in je werk en loopbaan”.

Drs. Janneke Schenning: Ik kijk er naar uit om als voorzitter van de Raad van Toezicht een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van NSO-CNA als opleider van leidinggevenden in het onderwijs en als kenniscentrum, en daarmee aan ontwikkeling van het onderwijs. Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt aan groei, kwaliteit, continuïteit en sterke netwerken.”

Saskia TjepkemaDr. Saskia Tjepkema is als adviseur, coach en kernondernemer verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Ze is daarnaast directeur van de FCE, een stichting die leertrajecten aanbiedt en onderzoek organiseert op het gebied van leren in organisaties. Saskia begon haar loopbaan aan de Universiteit Twente, als docent en onderzoeker op het gebied van lerende organisaties en zelfsturende teams. In haar rol als adviseur begeleidt ze vooral vraagstukken op het gebied van leiderschaps-, team en organisatieontwikkeling. Daarnaast is Saskia gastdocent in diverse leiderschaps- en coachopleidingen en coauteur van het boek “Waarderend Veranderen: Appreciative Inquiry in de dagelijkse praktijk van leidinggevenden.”

Dr. Saskia Tjepkema: Als lid van de Raad van Toezicht van NSO-CNA hoop ik op mijn manier bij te kunnen dragen aan de academie als leer- en werkplek voor de docenten, medewerkers en cursisten. Zodat zij op hun beurt een positieve impuls kunnen geven aan het onderwijs in Nederland.”

De huidige voorzitter, Prof. dr. Peter Leisink, treedt per 4 februari 2020 af en draagt dan de voorzittershamer over aan Janneke. Hij heeft als voorzitter zeer professioneel leiding gegeven aan de Raad van Toezicht en in de afgelopen jaren mede vormgegeven aan de professionalisering, fusie en groei van onze leiderschapsacademie.

De overige leden van de RvT zijn:

  • Harry Mauw, directeur bedrijfsvoering MBO College Lelystad
  • Sarien Shkolnik, vicevoorzitter college van bestuur Graafschap College, Doetinchem
  • Marij van Deutekom directeur/bestuurder Havo Notre Dame des Anges, Ubbergen.

 

Bart Schipmölder, directeur NSO-CNA: “Met hun jarenlange ervaring en expertise zijn Janneke en Saskia van grote waarde voor NSO-CNA. Als directeur wil ik hun ervaring graag gebruiken in onze verdere ontwikkeling. Daartoe gaan we samen in gesprek over de kansen en uitdagingen van onze Leiderschapsacademie. Ik ben ook zeer dankbaar naar Prof. dr. Peter Leisink, die de afgelopen 4 jaar als voorzitter van onze RvT een grote rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van NSO-CNA.”

Bubbles and Biases

Dit bericht is geschreven op 10 september 2019

We starten dit Nieuw onderzoekscurriculum Floor Bastenjaar met een nieuw onderzoekscurriculum. In dit nieuwe curriculum worden schoolleiders aangemoedigd om na te denken over ‘leren onderzoeken’ en dat te verbinden aan hun eigen, waarden-gedreven leiderschapsontwikkeling. Belangrijk onderdeel van het nieuwe curriculum is het ontwikkelen van academische vaardigheden. Een van de manieren waarop we dat doen is met het speciaal voor dit doel ontworpen spel Bubbles and Biases. Eerstejaars studenten spelen het spel in hun eigen onderzoeksteam. In het spel leggen ze op verschillende manieren relaties tussen een aantal boeken die ze vooraf hebben gelezen. Er zijn punten te verdienen met het verklaren van relaties en met bonusvragen over elk boek. Als voorbereiding op de uitvoering met de deelnemers spelen de onderzoekbegeleiders het spel een aantal keer samen. Op de foto: Floor Basten (PhD) en Karin Derksen.

In Memoriam Léon de Caluwé

Dit bericht is geschreven op 16 juni 2019

Léon de Caluwé In Memoriam‘Leren veranderen heeft ons ook veranderd.’ Op 9 juni 2019 overleed Léon de Caluwé. Léon heeft het vak van de veranderkunde in Nederland op de kaart gezet en bijgedragen aan een volwassen en professionele rol voor veranderaars. Samen met Hans Vermaak schreef hij ‘Leren veranderen’ en ontwikkelde het denken over veranderen door de verschillende perspectieven op veranderen helder uit te werken en kleur te geven, ‘de kleuren van de Caluwé’, wie kent ze niet? ‘Leren veranderen’, dat juist dit jaar verscheen in een derde geheel herziene druk, is het standaard werk over veranderen in Nederland. De eerste druk verscheen 20 jaar geleden en inmiddels zijn er meer dan honderdduizend exemplaren van verkocht. Ook bij NSO-CNA staat het bovenaan de literatuurlijst van onze verschillende opleidingen.

Léon is betrokken geweest bij de oprichting van NSO in 1989, deed daarvoor een haalbaarheidsonderzoek, en stond in de eerste jaren regelmatig ‘voor de groep’ om schoolleiders mee te nemen in zijn denken over veranderen en gaf daarmee mede vorm aan onze toenmalige masteropleiding. We verliezen in hem een oorspronkelijk denker, een geïnspireerd vakman en een betrokken mens. Wij wensen zijn familie en dierbaren sterkte, en zijn blij dat zijn gedachtegoed in meer dan 30 boeken is vastgelegd zodat zijn inspiratie ons kan blijven voeden.

Leergang Strategische Bedrijfsvoering PO

Dit bericht is geschreven op 31 maart 2019

Leergang Strategische Bedrijfsvoering POVolgend schooljaar verzorgen wij in samenwerking met AVS een leergang Strategische Bedrijfsvoering gericht op leidinggevenden in het primair onderwijs. In de leergang werken we vanuit visie en strategische planning aan vraagstukken uit jouw dagelijkse context. Na deze leergang voer je vol zelfvertrouwen gesprekken over de meerjarenbegroting, beleidsdoelstellingen en financiële cijfers. Uiteraard staat jouw persoonlijke leervraag centraal. Docenten van de opleiding zijn: John Schreijer, Cock Raaijmakers en Math van Loo.

Voor meer informatie en inschrijven klik hier.

De opleiding telt voor herregistratie in het Schoolleidersregister PO en ook als een module van onze modulaire master.

Hans Vermaak docent in master-opleidingen

Dit bericht is geschreven op 20 februari 2019

Hans Vermaak wordt vaste docent in onze Master Educational Management, de module Veranderen & Innoveren, en in de Master Integraal Leiderschap. Hij verzorgt daarin een masterclass over veranderen en vernieuwen met de eigen casuïstiek van onze studenten als vertrekpunt! Daarnaast zijn we in gesprek om te kijken naar andere manieren waarop Hans met ons kan bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs.

Hans is adviseur, docent en onderzoeker.  Samen met Léon de Caluwé heeft hij het veranderconcept kleurdenken ontwikkeld en is hij mede auteur van Leren Veranderen. Volgens het blad MT (Management Team) was Hans in 2018 de invloedrijkste consultant in Nederland.