Succesvol innoveren? Meld je nu aan!

Nieuwe examencommissie

Op 20 september hebben we afscheid genomen van Marianne Schade en Eric Verbiest als leden van onze examencommissie voor de MEM. Zij hebben ruim 6 jaar lang vorm gegeven aan de commissie en de grote verandering binnen onze opleidingen en organisatie goed weten op te vangen en te vertalen naar de master. Bedankt Marianne en Eric!
Vervolgens hebben we vandaag een nieuwe NSO-CNA examencommissie geïnstalleerd welke vanaf dit jaar niet alleen de kwaliteit borgt van de examinering bij onze Master of Educational Management (MEM), maar ook voor de Master Integraal Leiderschap (MIL). Als nieuwe leden zijn benoemd Wim Snippe (vz) en Jolanda Botke. Veel succes.

Klik hier voor meer informatie over de examencommissie.

Fons van Wieringen overleden

Ons bereikte het droevige bericht dat Fons van Wieringen, medeoprichter en ouddirecteur van NSO, op 16 september is overleden. In september 2016 opende Fons nog ons nieuwe onderwijscentrum in Diemen en sprak hij gepassioneerd over het onderwijs en de ontwikkelingen. Wij zijn hem zeer dankbaar voor zijn grote betrokkenheid en inzet voor NSO. Hij heeft samen met Peter Karstanje een geweldig fundament gelegd. Niet alleen voor NSO, maar ook voor de ontwikkeling van het denken over het vak van schoolleider in Nederland. In de paar contacten die wij met hem hebben gehad, heeft hij indruk gemaakt met zijn bevlogenheid en zorgvuldigheid. Op onze website staat de geschiedenis van NSO beschreven. Deze tekst is door Fons zelf geschreven waarbij hij het belangrijk vond dat het tot in de puntjes klopte. Dat tekende Fons.

Op onze website staat een kort in memoriam met daarbij de toespraak die hij vorig jaar hield bij de opening. https://www.nso-cna.nl/prof-dr-fons-wieringen-1946-2017/

29 Master Educational Leadership

Na 2 jaar studeren, oefenen schrijven, feedback geven en ontvangen, onderzoek en nog veel meer leervormen, zijn op 15 september 29 studenten aan de NSO-CNA Master Integraal Leiderschap afgestudeerd. Zij hebben in Aristo in Amsterdam hun master diploma in ontvangst genomen uit handen van hun opleiders en mogen zich nu Master Educational Leadership noemen. Mooie schoolleiders die verschil kunnen maken die bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Wij zijn trots op ze en wensen ze veel succes! Voor een foto-impressie: klik hier.

Nieuwe docent Veranderen & Innoveren

Ik ben Ton ten Broeke en volg per dit studiejaar (2017-2018) Louis Steeman op als kerndocent Veranderen en Innoveren. Mijn persoonlijke interesse gaat uit naar hoe vraagstukken en mensen zich tot elkaar verhouden en ontwikkelen. Na mijn studie aan de Universiteit Twente Faculteit Toegepaste Onderwijskunde ben ik jarenlang trainer geweest van de succesvolle training Inzicht in Invloed bij Bureau Zuidema. Vervolgens heb ik bij IBM en vele jaren bij Pentascope gewerkt. Bij Pentascope maakte ik de ontwikkeling door van trainer naar adviseur. Sinds 2013 ben ik aangesloten bij het gezelschap van Kessels & Smit.

In mijn werk ga ik altijd op zoek naar dat wat mensen drijft. Ik verbind mij aan de mensen met wie ik werk en motiveer en activeer hen. Vanuit mijn persoonlijke interesse in leer- en veranderingstrajecten ontwerp en ontwikkel ik in gezamenlijkheid interventies. Tevens begeleid ik een aantal organisatieontwikkeling trajecten in de zakelijk en dienstverlenende sector. De trajecten zijn opgezet rond de thema’s: procesoptimalisatie, persoonlijke effectiviteit, leiderschap, cultuurverandering en samenwerking.

Daarnaast besteed ik graag tijd aan vakontwikkeling op het terrein van leren en veranderen en het professionaliseren van collega’s. Dit doe ik door het ontwikkelen en begeleiden van trainingen en leergangen op deze terreinen, bijvoorbeeld de leergang Veranderpraktijk bij de FCE Foundation for Corporate Education. Tevens was ik jarenlang als vakdocent verbonden aan de door de Ooa geaccrediteerde postdoctorale opleiding Implementation and Change management van de Open Universiteit. Toen dit onlangs stopte en de mogelijkheid ontstond om als docent/begeleider/domeinhouder van de opleiding Veranderen en Innoveren in de Master of Educational Management bij NSO-CNA te starten, sprong ik een gat een in de lucht, een plek om verder met andere collega’s te werken aan het vak.

Privé

Met veel plezier woon ik in Almere met mijn vrouw en twee pubers. Verder ben ik een fanatieke volleyballer (als speler en trainer op nationaal niveau), speel ik graag tennis, loop graag hard en doe eenmaal per jaar mee aan een kwart triatlon.

Geslaagd voor ons master-examen!

Onze Master of Educational Management en de Master Integraal Leiderschap zijn beide opnieuw geaccrediteerd en op masterniveau bevonden. Het panel heeft na twee lange dagen (29 en 30 mei 2017) geconcludeerd dat de opleidingen beide voldoen aan alle standaarden die de NVAO stelt. De MEM scoort 5 keer goed (waaronder op inhoud en personeel) en 6 keer voldoende. De MIL scoort op alle standaarden een positief oordeel hetgeen per standaard betekent dat de opleiding voldoet (deze beoordeling is anders omdat het bij de MIL om een toets nieuwe opleiding betrof in verband met de overgang van de HvA naar NSO-CNA). Het betreft overigens een voorgenomen besluit dat pas definitief is als de rapportages door de NVAO zijn geaccordeerd.

Onze vreugde is groot. Anderhalf jaar is er door veel mensen heel hard toegewerkt naar deze twee dagen en om dan vanmiddag om 17.30 uur de uitslag te horen met de positieve onderbouwing daarbij, is geweldig! Namens het MT heel veel dank aan alle betrokkenen. We hebben als studenten, alumni, leden van de veldadviesraad, opdrachtgevers, docenten, onderzoekbegeleiders, bureau, bestuur en directie laten zien wat een mooie opleidingen wij aanbieden en dat we daarin als een ‘team’ bezig zijn. Met veel passie en enthousiasme. Wij zijn er enorm trots op.

Tijdens de presentatie hebben we de lange versie van onze film laten zien. Wil je deze ook zien, klik dan hier.

Middenmanagement groep 2016-2017 afgesloten

Op 1 en 2 juni hebben we weer een fantastisch leerjaar van de NSO-CNA Middenmanagement-opleiding afgesloten met een prachtige tweedaagse. De deelnemers hebben hele stevige leiderschapsstappen gemaakt en zijn meer in hun kracht gekomen. Een mooie quote van een van hen: “Ik wilde aan het begin graag een houvast: zo ben ik, dit is mijn leidinggevende stijl en zo ga ik het de komende 40 jaar doen. Ik heb geleerd dat elke situatie weer om een andere stijl vraagt en dat dit niet erg is. Ik zag het eerder als een probleem dat je de ene keer meeveert en de andere keer stelliger bent. Nu zie ik het juist als een sterk punt dat je dit kunt. Je houvast zijn je waarden, niet je acties.”
Op onze website vertelt Robin van Doornspeek over zijn ervaringen dit jaar en met deze groep. 

De staat van het onderwijs en schoolleiderschap

Op 12 april 2017 verscheen de rapportage van de inspectie over ‘Staat van het Onderwijs 2015/2016’. Gelijktijdig publiceerde de VO-Raad en AVS ‘de Staat van de Schoolleider’. In deze ‘Staat’ staan veel mooie voorbeelden van schoolleiders die het verschil maken, die energie uitstralen en anderen inspireren: vier ‘scholen die  stralen’: Han van Beek, Hanneke Blom, Robert Everink en Gert-Jan van der Molen zijn schoolleiders die een podium krijgen. Een citaat waar wij ons helemaal in kunnen vinden: ‘de scholing van leraren krijgt veel prioriteit van de overheid, maar ik denk dat het ook belangrijk is om te investeren in de professionalisering van schoolleiders.’ en ‘Schoolleider zijn is een vak.’ Kortom: echte waardering voor de schoolleider!

In ‘Staat van het onderwijs’ constateren de schrijvers dat het de laatste tijd moeilijker blijkt te worden het hoge opleidingsniveau over de volle breedte vast te houden. We raken talent kwijt! In de analyse stellen zij vast dat dit komt doordat (1) leerlingen met laagopgeleide ouders onvoldoende kansen hebben om zich te ontwikkelen en (2) er te grote verschillen zijn tussen scholen. In Nederland hebben we de grootste verschillen tussen middelbare scholen.

Als oplossingsrichting suggereert inspecteur Vogelzang dat de inspectie met het vernieuwde toezicht besturen en scholen wil gaan stimuleren een echte kwaliteitscultuur te ontwikkelen, waardoor zij volgens hun eigen inzichten de onderwijskwaliteit op een hoger plan kunnen brengen. En dat het zal helpen dat beter dan voorheen de verschillen tussen scholen inzichtelijk zijn. Elk bestuur, elke school en elke regio zou nader kunnen analyseren waar kansen voor verbetering liggen.
Het fundament is volgens haar ‘de combinatie van goede leraren, goede schoolleiders en goede bestuurders’. Hier zijn wij bij NSO-CNA het hartsgrondig mee eens, dat vraagt dan wel willen investeren!

Beide documenten zijn de moeite van het lezen zeer waard.

Masterstudenten spreken Paul Rosenmöller

Een inspirerende ontmoeting! Op 10 april ontmoette wij Paul Rosenmöller op de leiderschapsacademie. In het kader van de afsluiting van de module Persoonlijk Leiderschap organiseerden Janneke Jacobs en Arjan Middelveld een interview met Paul Rosenmöller. Het onderwerp van het gesprek was ‘macht en politiek handelen’, geïnspireerd door het boek van Martin Hetebrij. Met zijn jarenlange ervaring wist Paul Rosenmöller ons te raken en te inspireren. Kernwoorden uit het gesprek waren: luister aandachtig, heb lef, blijf leren en organiseer tegenspraak. Leiding geven vanuit passie en authenticiteit, blijf bij jezelf en kijk om je heen (ook buiten het onderwijs). We kijken terug op een unieke bijeenkomst die ons nieuwe inzichten heeft gegeven op ons eigen leiderschap.