Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Zijn we 10 jaar te laat? Een preflectie op de masterclass Interconnectiviteit

Floor Basten, 28 september 2022

Preflextie InterconnectiviteitVoorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijft Floor Basten steeds een preflectie: een voorbespiegelend stukje over het thema van de betreffende masterclass. Dit is haar preflectie bij de masterclass Interconnectiviteit. Deze vindt plaats op 12 oktober 2022 tussen 13.00 en 16.30 uur te Diemen. Inleiders zijn Desiree Driesenaar en Eric de Blok. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.   

Het beste moment

“De ambtenaren die het onderwijsbeleid maken hebben geen idee van wat de realiteit in onze scholen is”, of zoiets mopperde een schoolleider tijdens een diner pensant waar ik een inleiding gaf over posthumanisme in het onderwijs. Toen ik haar vroeg wie de ambtenaren van over een jaar of dertig nu in het onderwijs heeft, bleef het even stil. Lees verder ›

Deel dit bericht

De school als lerende organisatie: Robert-Jan Simons en Bart Schipmölder aan het woord

Arjan Jonker, 23 augustus 2022

Is jouw school al een ‘lerende organisatie’? De laatste jaren is er weer volop aandacht voor dit concept, nadat het decennialang enigszins uit beeld verdween. Maar wat is het precies? Waarom is het belangrijk? We vroegen het aan twee deskundigen.

Robert-Jan SimonsAan het woord komen Robert-Jan Simons en Bart Schipmölder, respectievelijk oud- én huidig directeur van NSO-CNA Leiderschapsacademie. Robert-Jan verzorgt tijdens de NOW 2022 een masterclass over ‘De school als lerende organisatie in 2022’. Hierin verbindt hij de ideeën uit de negentiger jaren met allerlei nieuwe inzichten over leren. Lees verder ›

Deel dit bericht

Impactonderzoek naar Basisbekwaam en Vakbekwaam

Inte Koopman, 1 juli 2022

Impact Basisbekwaam en VakbekwaamMijn ervaringen bij NSO-CNA met impactonderzoek

Van september 2021 tot maart 2022 heb ik voor mijn master onderwijswetenschappen stagegelopen bij NSO-CNA. Voor mijn stageopdracht heb ik de impact van de Schoolleidersopleiding Basis- en Vakbekwaam onderzocht. Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de impact van de opleiding op de werkpraktijk van schoolleiders. NSO-CNA is nieuwsgierig naar wat schoolleiders anders doen in de praktijk na het volgen van de opleiding, en wat hen heeft geholpen of juist heeft belemmerd in hun leerproces. Lees verder ›

Deel dit bericht

Leren fietsen

Bart Schipmölder, 25 juni 2022

Wil je een goede indruk krijgen van de toenemende diversiteit en complexiteit in onze samenleving? Kijk dan naar het fietspad. Lees verder ›

Deel dit bericht

Tussenruimte ontwikkelen: Laten we weer wat vaker tot 10 tellen!

Bart Schipmölder, 15 mei 2022

Laatst fietste ik naar Amsterdam voor een bezoekje aan de markt. Bij het naderen van de pont over het IJ werd ik aangesproken door een vriendelijke meneer gehuld in een rood vestje van het GVB. Of ik af wilde stappen en lopend de pont op wilde gaan. Ik voelde mij terechtgewezen en er kwam een niet zo vriendelijke reactie op, zoiets van: ‘bemoei je met je eigen zaken, laat mij mijn eigen ding doen’ en ‘ik let echt zelf wel op, doe het al jaren zo’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Gezien

Evelijn de Bruijn, 13 april 2022

Evelijn de Bruijn is TTO bovenbouw coördinator bij Stichting Carmelcollege en volgde de opleiding Basisbekwaam. Daarvoor schreef ze een mooi essay over het belang van je gezien weten.

Gezien

Mevroooooouuuuuuuw… Leerling T. miauwt door de gang van een nog bijna lege school. Lees verder ›

Deel dit bericht

In jouw comfortzone ligt een schat

Bart Schipmölder, 9 februari 2022

Bart Schipmolder op het podiumBij leiderschapsontwikkeling spreken we over binnen je comfortzone blijven en er buiten gaan. Buiten je comfortzone is where the magic happens en daar zijn de things that make life worthwile and interesting. Deze slogans klinken je waarschijnlijk wel bekend in de oren. Hoewel de lokroep naar dit buitengebied verleidelijk klinkt, ben ik geen voorstander van een al te lichtvaardig gebruik van de metafoor van de comfortzone. Het kan mensen ook verder van huis brengen. Daarom in deze column mijn visie op deze metafoor en een oproep om er bekwaam mee om te gaan. Lees verder ›

Deel dit bericht

Beter gaan luisteren

Bart Schipmölder, 27 januari 2022

In Beter luisteren blogeen gesprek dat ik had met Inge, beginnend schoolleider, in het kader van haar leiderschapsontwikkeling, bracht zij in dat ze beter ‘moest’ gaan luisteren.

Ik vroeg haar hoe ze bij dit leerdoel kwam. Daarop vertelde Inge me over een collega die altijd haar verhaal bij haar kwijt wilde. Maar: het lukte haar niet meer zo goed om ernaar te luisteren. En dat zat haar dwars. Want over leiderschap had ze geleerd dat goed luisteren naar je medewerkers belangrijk is. Lees verder ›

Deel dit bericht

Benedictijns leven in deze tijd: Stuurmanskunst

Pim Visser, 10 januari 2022

Wil Derkse Benedictijnse StuurmanskunstNederland kent momenteel naast 12 miljoen bondscoaches ook nog 9 miljoen virologen, 11 miljoen vaccinatie-experts, 7 miljoen klimaatdeskundigen en minstens 6 miljoen premiers en ministers van Volksgezondheid. Ik hoor en lees veel ‘monopolie op de waarheid’, veel ‘zeker weten’, veel ‘wijzen naar anderen’ en weinig ‘dialoog’. Hoe moet je hier in hemelsnaam leiding aan geven, koers blijven houden, inspelen op veranderende omstandigheden en voorop blijven gaan in de wedstrijd? Een forse opdracht voor het nieuw aangetreden kabinet, maar ook voor al die leidinggevenden in de verschillende sectoren van de maatschappij. Wellicht kunnen ze / we hierin wat leren van de Benedictijnen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe geef je als schoolleider leiding aan je eigen leerproces?

Diede Stevens, 3 december 2021

Leidinggevenden in het onderwijs aan het woord

Een goede schoolleider is een lerende leider: iemand die open en responsief situaties benadert. Iemand die interactie zoekt om inzicht te krijgen in andere expertises, perspectieven en culturen. En zo steeds weer onderzoekt waar de situatie om vraagt. Anders gezegd: de ontwikkeling van jouw leiderschap is een kwestie van levenslang leren. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar