Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Tussenruimte ontwikkelen: Laten we weer wat vaker tot 10 tellen!

Bart Schipmölder, 15 mei 2022

Laatst fietste ik naar Amsterdam voor een bezoekje aan de markt. Bij het naderen van de pont over het IJ werd ik aangesproken door een vriendelijke meneer gehuld in een rood vestje van het GVB. Of ik af wilde stappen en lopend de pont op wilde gaan. Ik voelde mij terechtgewezen en er kwam een niet zo vriendelijke reactie op, zoiets van: ‘bemoei je met je eigen zaken, laat mij mijn eigen ding doen’ en ‘ik let echt zelf wel op, doe het al jaren zo’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Gezien

Evelijn de Bruijn, 13 april 2022

Evelijn de Bruijn is TTO bovenbouw coördinator bij Stichting Carmelcollege en volgde de opleiding Basisbekwaam. Daarvoor schreef ze een mooi essay over het belang van je gezien weten.

Gezien

Mevroooooouuuuuuuw… Leerling T. miauwt door de gang van een nog bijna lege school. Lees verder ›

Deel dit bericht

In jouw comfortzone ligt een schat

Bart Schipmölder, 9 februari 2022

Bart Schipmolder op het podiumBij leiderschapsontwikkeling spreken we over binnen je comfortzone blijven en er buiten gaan. Buiten je comfortzone is where the magic happens en daar zijn de things that make life worthwile and interesting. Deze slogans klinken je waarschijnlijk wel bekend in de oren. Hoewel de lokroep naar dit buitengebied verleidelijk klinkt, ben ik geen voorstander van een al te lichtvaardig gebruik van de metafoor van de comfortzone. Het kan mensen ook verder van huis brengen. Daarom in deze column mijn visie op deze metafoor en een oproep om er bekwaam mee om te gaan. Lees verder ›

Deel dit bericht

Beter gaan luisteren

Bart Schipmölder, 27 januari 2022

In Beter luisteren blogeen gesprek dat ik had met Inge, beginnend schoolleider, in het kader van haar leiderschapsontwikkeling, bracht zij in dat ze beter ‘moest’ gaan luisteren.

Ik vroeg haar hoe ze bij dit leerdoel kwam. Daarop vertelde Inge me over een collega die altijd haar verhaal bij haar kwijt wilde. Maar: het lukte haar niet meer zo goed om ernaar te luisteren. En dat zat haar dwars. Want over leiderschap had ze geleerd dat goed luisteren naar je medewerkers belangrijk is. Lees verder ›

Deel dit bericht

Benedictijns leven in deze tijd: Stuurmanskunst

Pim Visser, 10 januari 2022

Wil Derkse Benedictijnse StuurmanskunstNederland kent momenteel naast 12 miljoen bondscoaches ook nog 9 miljoen virologen, 11 miljoen vaccinatie-experts, 7 miljoen klimaatdeskundigen en minstens 6 miljoen premiers en ministers van Volksgezondheid. Ik hoor en lees veel ‘monopolie op de waarheid’, veel ‘zeker weten’, veel ‘wijzen naar anderen’ en weinig ‘dialoog’. Hoe moet je hier in hemelsnaam leiding aan geven, koers blijven houden, inspelen op veranderende omstandigheden en voorop blijven gaan in de wedstrijd? Een forse opdracht voor het nieuw aangetreden kabinet, maar ook voor al die leidinggevenden in de verschillende sectoren van de maatschappij. Wellicht kunnen ze / we hierin wat leren van de Benedictijnen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe geef je als schoolleider leiding aan je eigen leerproces?

Diede Stevens, 3 december 2021

Leidinggevenden in het onderwijs aan het woord

Een goede schoolleider is een lerende leider: iemand die open en responsief situaties benadert. Iemand die interactie zoekt om inzicht te krijgen in andere expertises, perspectieven en culturen. En zo steeds weer onderzoekt waar de situatie om vraagt. Anders gezegd: de ontwikkeling van jouw leiderschap is een kwestie van levenslang leren. Lees verder ›

Deel dit bericht

Een pleidooi voor schakeltijd

Bart Schipmölder, 5 november 2021

 

Het is druk

Ik verplaats mij van vergadering naar vergadering, doe er soms nog een of meer gesprekken tussendoor, maak hier en daar een babbeltje en vind met moeite wat ruimte om mijn mails te beantwoorden. Dat doe ik dan vaak ’s avonds, als ik er al aan toe kom met mijn drukke privé-agenda. Mijn lijf protesteert, maar dat ongemakkelijke gevoel druk ik weg. Ik reageer vooral op dat wat er voorbij komt. De waan van de dag is leidend en dwingend. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe bevorder je de ontwikkeling van de school als een professionele leergemeenschap met een lerende cultuur? 

Diede Stevens, 2 november 2021

Leidinggevenden in het onderwijs aan het woord

Niet alleen leerlingen leren op school. Ook de organisatie zelf moet ‘lerend’ zijn. Dat geldt voor individuen (leraren en leidinggevenden) én teams. Waarom? Omdat dit cruciaal is voor de ontwikkeling van de organisatie en dus de kwaliteit van het onderwijs. Lees verder ›

Deel dit bericht

Nieuwe leiderschapsbronnen aanboren tijdens (persoonlijke) crisis

Rosanne Scholte, opleidingsmanager NSO-CNA, 15 oktober 2021

Daar lag ik, op de grond, naast mijn fiets. Alsof de wereld om mij heen even weg was en stilstond. Een gevoel van opluchting: mijn dochter staat nog en mijn tanden zitten nog in mijn mond. Maar wel, zo blijkt later: een hersenkneuzing, whiplash, kaakontwrichting en breuken in mijn vingers.

Zo begon voor mij (letterlijk en figuurlijk) een harde weg. Lees verder ›

Deel dit bericht

Mijn reis naar Rome

Bart Schipmölder, 28 juni 2021

Over verwachtingen gesproken

Bart Schipmölder naar RomeWe naderen het einde van dit knotsgekke schooljaar. De veerkracht van veel mensen en zeker ook van de mensen in het onderwijs is behoorlijk op de proef gesteld. Leerlingen, ouders, docenten en schoolleiders moesten voortdurend schakelen om af te stemmen op de ontwikkelingen. De ‘normale’ ingebakken verwachtingen waar het onderwijs vol mee zit, zoals roosters, jaarplannen, curricula en eindtermen, werden niet gehaald en dienden steeds weer te worden bijgesteld. Er was sprake van achterstanden. Dat gaf veel ongemak en teleurstelling. Hoe zeer we met z’n allen ook verlangden naar duidelijkheid, een perspectief en een soort routekaart, waren die niet zo makkelijk te geven. Lees verder ›

Deel dit bericht