Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Wat jij zoekt

Floor Basten, 14 november 2024

Wat jij zoekt

Preflectie van Floor Basten op de masterclass “Een school als zoöperatie” die Klaas Kuitenbrouwer op 20 november verzorgt.

“Maar in jullie advertentie stond ‘ruime tuin’, hoe kan dat nou, deze tuin is maar een paar vierkante meter!?!”

“Dat is zeker zo, maar kijk eens hoe hoog die is!” Lees verder ›

Deel dit bericht

Wat zullen we met de kinderen doen?

Bart Schipmölder, 5 november 2024

Met die vraag daagt pedagoog Gert Biesta ons allemaal uit om opnieuw na te denken over waar wij voor staan als onderwijsprofessionals. Want wij kunnen het verschil maken voor de kinderen van nu. En dat is – naar mijn mening – wat de toekomst nodig heeft.

Onze opvattingen over onderwijs lijken steeds minder te passen bij de leerling in deze tijd. Niet omdat kinderen nu zo anders zijn, maar omdat de wereld zo veranderd is. Desondanks blijven we vasthouden aan onze gewoontes, aan wat we weten, aan wat ooit werkte, en aan hoe we denken dat het hoort. Lees verder ›

Deel dit bericht

There is no box

Floor Basten, 25 oktober 2024

VUCA-wereldPreflectie van Floor Basten op de masterclass “Leren en af-leren voor VUCA-vraagstukken” die Anna Snel op 6 november in Diemen verzorgt.

Sinds een jaar of vijf werken we binnen ons masteronderwijs (vanaf 2021 ondergebracht in één opleiding, de Master of Educational Leadership kortweg MEL) vanuit de aanname dat een school altijd ‘op een bepaald moment ergens’ is. Met andere woorden: een school bevindt zich niet in een vacuüm, maar is als samenballing van processen genest in historische processen, waar ze gewild en ongewild actief in deelneemt. En om te leren hiermee om te gaan, werken onze studenten met zogenaamde wicked puzzels in hun eigen praktijk. Lees verder ›

Deel dit bericht

Het verhaal van een schoolleider uit Rusland

Arjan Jonker, 29 september 2024

 

Sociale complexiteit in tijden van oorlog

Verslag van de workshop van Maya Zupnik op het 35-jarig jubileum van NSO-CNA

Waarom is een totalitair regime voor veel mensen tóch aantrekkelijk? Vanwege de eenvoud: alles wordt voor jou besloten. Wie je bent, wat je doet, wat je moet denken… Je bent in feite kind. Alle complexiteit en verantwoordelijkheid verdwijnt. Aantrekkelijk…maar gevaarlijk. Lees verder ›

Deel dit bericht

Gedoe tussen Wilders en Omtzigt, is gedoe in het hele team…

Bart Schipmölder, 30 september 2024

Birgit Schalkwijk Gedoe tussen 2In veel teams komt het voor: twee mensen die continu botsen, waardoor de spanning steeds weer oploopt. De rest van het team laat het gaan en denkt: “Daar gaan ze weer. Laat ze het zelf maar oplossen, het is niet mijn probleem. Hier hoef ik ook niet bij te zijn.”

Herkenbaar in je team? Lees verder ›

Deel dit bericht

Leren onderzoeken van en in sociale complexiteit

Floor Basten en Bart Schipmölder, 8 december 2023

Het is gemakkelijk om over onderwijs en schoolleiderschap te denken in abstracties. We lezen bijvoorbeeld vaak dat onderwijs draait om ‘de leerling en de leraar’, en dat ‘de schoolleider’ ertoe doet. En ook is wensdenken over onderwijs en schoolleiderschap gemakkelijk: te makkelijk worden ideaaltypische oplossingen gesuggereerd waarin alles goed komt, maar waarin voorbij wordt gegaan aan de feitelijke praktijk. Abstracties en wensdenken kunnen inspireren, maar ook frustreren. In deze bijdrage voor het 10-jarig jubileumnummer van de De Nieuwe Meso beschrijven Floor Basten en Bart Schipmölder hoe ze binnen de master Educational leadership met onderzoek iets anders proberen te bewerkstelligen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Post-humanisme in het onderwijs

Arjan Jonker, 30 augustus 2024

Floor Basten JubileumDe mens staat centraal in ons onderwijs. Al sinds het begin. En dus denken en doen we ‘antropocentrisch’. Toegegeven, dat heeft ons in sommige opzichten ver gebracht. Tegelijkertijd is er van alles mis met dit perspectief op de wereld, volgens Floor Basten:

“In de westerse wereld staat de mens bovenaan in een hiërarchie, als kroon op de schepping. Daardoor zijn we de niet-menselijke wereld als gratis supermarkt gaan behandelen. Zo wordt onze leefomgeving steeds slechter. Als we zo doorgaan, weten we dat het fout afloopt.” Lees verder ›

Deel dit bericht

Wat kun je met complexiteit in het hier en nu?

Arjan Jonker, 29 augustus 2024

Ingmar KappersEen interview met Ingmar Kappers over Sense-making en sociale complexiteit.

Sociale complexiteit stelt steeds hogere eisen aan schoolleiders: aan hun menselijk vermogen om die complexiteit waar te nemen, te duiden en erin te handelen. ‘Sensemaking’ wordt dat genoemd. Maar Ingmar Kappers spreekt liever over ‘complexiteitsdoen’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Interactieve filmlezing over ‘Schoolleiderschap in sociaal complexe tijden’

Robbert Braak, 4 september 2024

Op ons 35-jarig jubileum geeft ook Robbert Braak een workshop: een interactieve filmlezing over het thema van de dag. Hieronder trakteert Robbert ons alvast op een ‘trailer’.

Kun je al iets vertellen over jouw workshop?

Lees verder ›

Deel dit bericht

Erik Koopmans op de Denali in Alaska (deel 2)

Arjan Jonker, 15 juli 2024

Erik Koopmans op de Denali 1Wat is succes? Is dat een doel bereiken? Of is dat een goed proces, doel gehaald of niet? Is het misschien zelfs puur de (unieke) ervaring, los van proces en doel?

Erik Koopmans kan die vragen als geen ander beantwoorden. Hij is weer terug van zijn expeditie naar Alaska, waar hij met 2 vrienden de Denali beklom. Daarover interviewden we hem al vóór zijn avontuur.

Hoe is het hem en zijn team vergaan? Welke antwoorden heeft hij op bovenstaande vragen over succes? Maar we vroegen hem eerst die ene onvermijdelijke vraag: Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar