Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Ik sta even stil en dat is een hele vooruitgang (B. Brecht)

Bart Schipmölder, 9 april 2021

DTraag Versnellen Arend Ardone meest inspirerende leidinggevende die ik in mijn loopbaan ben tegengekomen was de, helaas veel te vroeg overleden, toenmalig rector van het Marne College in Bolsward: Jurjen Hiemstra. Behalve dat ik veel van hem geleerd heb door zijn scherpe en liefdevolle vragen en zijn aanmoedigende en confronterende feedback, deed hij mij onbewust ook voor hoe je als professional voor je eigen ontwikkeling kunt (en mag) zorgen. Een paar keer per jaar was Jurjen een dag afwezig en had dan een zogenaamde ‘reflectiedag’; hij ging een dagje fietsen of op een zeilboot zitten nadenken over zichzelf en over zijn werk. De eerste keer schrok ik daar haast een beetje van, want het voelde voor mij toch ook een beetje als ‘spijbelen’ en ‘heb je niet wat beters te doen’. Later begreep ik dat Jurjen Bertolt Brecht pas echt goed begrepen had, want hij kwam altijd terug van zo’n dag met frisse ideeën, mooie plannen of ‘nieuw gedrag’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Van leren over naar doen in de praktijk

Diede Stevens en Jolanda Botke, 18 maart 2021

 

Transfer van leren

Matthijs Ran, NSO-CNAAls deelnemers er niet in slagen de kennis en vaardigheden die ze in een opleiding hebben geleerd in de werkpraktijk te benutten, levert de opleiding uiteindelijk niks op. Deze transfer naar de werkpraktijk is daarmee de achilleshiel van het trainingsproces. Transfer is geen nieuw onderwerp in organisaties en ook niet in de wetenschap. Maar ondanks onderzoek en ervaring blijft transfer van het geleerde naar de werkpraktijk deels onbegrepen, en komt deze transfer vaak maar moeizaam en beperkt tot stand [1]. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe draag je bij aan een onderbouwde en gedeelde visie binnen jouw school?

Diede Stevens en Suzanne Beving, 11 maart 2021

Leidinggevenden in het onderwijs aan het woord

Leren is het primaire proces van een school. In scholen waar leraren, ondersteunende medewerkers en schoolleiding werken vanuit een sterke consensus over hun visie op leren zijn de leerresultaten goed en werken mensen met plezier. Een heldere en gedeelde visie op leren geeft inspiratie, werkt motiverend en geeft betekenis aan het werk (De staat van het Onderwijs 2020).

Het is belangrijk dat leidinggevenden vanuit een visie richting geven aan de school en deze samen met hun team vormgeven. Hoe zorgen schoolleiders voor een gedeelde visie? En wat levert dat de school op? Daarover interviewden we vier (oud-) studenten van NSO-CNA: Bas Boensma, Jolien Ligtenberg, Hans Warris en Conny van der Zande. Hieronder hun verhalen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Wat nu?

Pim Visser, 10 januari 2021

Herken je dat? Dat er vervelende dingen in je professionele leven gebeuren waar je geen controle over hebt? Dat je het gevoel hebt slachtoffer te zijn? Dat andere mensen jou telkens in de weg zitten?

Je hebt bijvoorbeeld een baas die jou maar niet lijkt te (willen) begrijpen. Je hebt collega’s die over je roddelen. Je krijgt maar geen promotie of erger nog: je wordt ontslagen om voor jou onduidelijke redenen.

Wat staat je dan te doen? En wat doe je in de praktijk? Lees verder ›

Deel dit bericht

De invloed van de omgeving op de koers van je school

Charles Engelen en Bart Schipmölder, 6 januari 2021

 

Leiden met de blik (ook) naar buiten

Laat jij de omgeving de koers van je school dicteren? Of ben je als schoolleider ‘in the lead’, ook bij meningen en druk van buiten?

Onderzoekers Leithwood, Harris en Hopkins beschrijven in hun artikel 7 stellingen over succesvolle schoolleiders (2019) het volgende:

Effectieve schoolleiders lezen de context van hun school, en reageren gepast op specifieke uitdagingen. En nemen die – zo nodig – mee in hun beleid. Dit geldt ook als het om de omgeving, de buitenwereld van de school, gaat. Lees verder ›

Deel dit bericht

Feedback geven? Ga feedback vragen!

Karin Derksen, 18 december 2020

Sinds de jaren ’90 zit ik in het vak van leren en ontwikkelen en sinds die tijd wordt regelmatig weer de vraag gesteld: ‘we willen elkaar meer en beter feedback leren geven’. Dit lijkt een nooit ophoudende vraag. Blijkbaar zijn we ervan overtuigd dat meer en beter feedback leren geven behulpzaam is, maar is dat eigenlijk wel zo?  Zeker speelt feedback, en daarmee bedoel ik dan feed up, feedback en feed forward, een belangrijke rol in ons leren[i]. Toch stel ik de focus in organisaties en teams op het meer en beter feedback leren geven ter discussie en pleit ik voor een andere, meer effectieve, insteek. Lees verder ›

Deel dit bericht

Leraren hebben recht op goede schoolleiders!

Bart Schipmölder, 22 december 2020

🤔 Schoolleiders en -bestuurders van Nederland: hoe zit het met jullie professionalisering? Hoe werk je daar eigenlijk aan? Want:

Jouw kwaliteiten zijn bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Dit wordt (gelukkig!) steeds meer erkend. Lees verder ›

Deel dit bericht

Zit er muziek in strategische bedrijfsvoering?

Cock Raaijmakers, 27 november 2020

De start

Het is kwart over acht. We maken de zaal gebruiksklaar. Een klein uur later zal het seminar ‘planning en control binnen onderwijsinstellingen’ starten. Mijn collega verlaat de zaal op weg naar koffie voor ons beiden. Op de aangesloten laptop zoek ik naar de muziekfilmpjes en in mijn hoofd ontvouwt zich de informele playlist. Spontaan is mijn milde afwijking om dagelijkse gebeurtenissen actief of passief te omlijsten met muziek, uitgegroeid tot een spraakmakend eerste onderdeel van de les. Lees verder ›

Deel dit bericht

Alles wat je geen aandacht geeft groeit ook!

Bart Schipmölder, 13 oktober 2020

Alles wil gezien wordenRegelmatig kom ik bij lessen over omgaan met weerstand de uitspraak ‘alles wat je aandacht geeft groeit!’ tegen. De onderliggende boodschap is dan meestal om de aandacht vooral op het positieve geluid1 en de ‘constructieve’ mensen te richten, en niet te veel aandacht te geven aan het negatieve, aan de mopperaars en critici. Met de gedachte dat als je wel aandacht geeft aan ‘het negatieve’ dit groeit. Dat lijkt logisch. Lees verder ›

Deel dit bericht