Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Wat nu?

Pim Visser, 10 januari 2021

Herken je dat? Dat er vervelende dingen in je professionele leven gebeuren waar je geen controle over hebt? Dat je het gevoel hebt slachtoffer te zijn? Dat andere mensen jou telkens in de weg zitten?

Je hebt bijvoorbeeld een baas die jou maar niet lijkt te (willen) begrijpen. Je hebt collega’s die over je roddelen. Je krijgt maar geen promotie of erger nog: je wordt ontslagen om voor jou onduidelijke redenen.

Wat staat je dan te doen? En wat doe je in de praktijk? Lees verder ›

Deel dit bericht

De invloed van de omgeving op de koers van je school

Charles Engelen en Bart Schipmölder, 6 januari 2021

 

Leiden met de blik (ook) naar buiten

Laat jij de omgeving de koers van je school dicteren? Of ben je als schoolleider ‘in the lead’, ook bij meningen en druk van buiten?

Onderzoekers Leithwood, Harris en Hopkins beschrijven in hun artikel 7 stellingen over succesvolle schoolleiders (2019) het volgende:

Effectieve schoolleiders lezen de context van hun school, en reageren gepast op specifieke uitdagingen. En nemen die – zo nodig – mee in hun beleid. Dit geldt ook als het om de omgeving, de buitenwereld van de school, gaat. Lees verder ›

Deel dit bericht

Feedback geven? Ga feedback vragen!

Karin Derksen, 18 december 2020

Sinds de jaren ’90 zit ik in het vak van leren en ontwikkelen en sinds die tijd wordt regelmatig weer de vraag gesteld: ‘we willen elkaar meer en beter feedback leren geven’. Dit lijkt een nooit ophoudende vraag. Blijkbaar zijn we ervan overtuigd dat meer en beter feedback leren geven behulpzaam is, maar is dat eigenlijk wel zo?  Zeker speelt feedback, en daarmee bedoel ik dan feed up, feedback en feed forward, een belangrijke rol in ons leren[i]. Toch stel ik de focus in organisaties en teams op het meer en beter feedback leren geven ter discussie en pleit ik voor een andere, meer effectieve, insteek. Lees verder ›

Deel dit bericht

Leraren hebben recht op goede schoolleiders!

Bart Schipmölder, 22 december 2020

🤔 Schoolleiders en -bestuurders van Nederland: hoe zit het met jullie professionalisering? Hoe werk je daar eigenlijk aan? Want:

Jouw kwaliteiten zijn bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Dit wordt (gelukkig!) steeds meer erkend. Lees verder ›

Deel dit bericht

Zit er muziek in strategische bedrijfsvoering?

Cock Raaijmakers, 27 november 2020

De start

Het is kwart over acht. We maken de zaal gebruiksklaar. Een klein uur later zal het seminar ‘planning en control binnen onderwijsinstellingen’ starten. Mijn collega verlaat de zaal op weg naar koffie voor ons beiden. Op de aangesloten laptop zoek ik naar de muziekfilmpjes en in mijn hoofd ontvouwt zich de informele playlist. Spontaan is mijn milde afwijking om dagelijkse gebeurtenissen actief of passief te omlijsten met muziek, uitgegroeid tot een spraakmakend eerste onderdeel van de les. Lees verder ›

Deel dit bericht

Alles wat je geen aandacht geeft groeit ook!

Bart Schipmölder, 13 oktober 2020

Alles wil gezien wordenRegelmatig kom ik bij lessen over omgaan met weerstand de uitspraak ‘alles wat je aandacht geeft groeit!’ tegen. De onderliggende boodschap is dan meestal om de aandacht vooral op het positieve geluid1 en de ‘constructieve’ mensen te richten, en niet te veel aandacht te geven aan het negatieve, aan de mopperaars en critici. Met de gedachte dat als je wel aandacht geeft aan ‘het negatieve’ dit groeit. Dat lijkt logisch. Lees verder ›

Deel dit bericht

Beroepsprofielen voor schoolleiders: waarom stappen deze over van competenties naar leiderschapspraktijken en –bronnen?

Diede Stevens en Bart Schipmölder, 3 september 2020

Een eigentijdse visie op leiderschap

september 2020, download pdf-versie

 In 2016 publiceerde NSO-CNA een eigen beroepsprofiel voor leidinggevenden in het onderwijs. Dit profiel is in de jaren daarna verder uitgewerkt en is inmiddels de basis voor al onze opleidingen. In het komende schooljaar zullen ook het Schoolleidersregister PO en VO elk een eigen nieuwe beroepsstandaard voor schoolleiders introduceren. Een belangrijke ontwikkeling in het denken over leiderschap is de stap van het denken in termen van competenties naar het denken over leiderschap in termen van leiderschapspraktijken en leiderschapsbronnen. Deze ontwikkeling vormt de kern van deze nieuwe beroepsprofielen, ook daarin wordt niet meer gesproken over competenties maar over leiderschapspraktijken en leiderschapsbronnen. Wat zijn deze praktijken en bronnen en waarom sluiten ze beter aan bij leiderschap in deze tijd? En waarom wordt het denken in competenties losgelaten? In dit artikel gaan we in op deze vragen. Eerst schetsen we in een notendop de ontwikkeling van het denken over leiders en daarna zoomen we in de op de praktijken en bronnen. Tot slot gaan we nader in op een aantal internationale beroepsstandaarden en het NSO-CNA beroepsprofiel. Op verschillende plekken in de tekst vind je reflectievragen. Deze zijn bedoeld om jou als lezer aan het denken te zetten en de vertaling te maken van dit artikel naar jouw eigen leiderschapspraktijken. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe pakt onderwijs op afstand uit bij leiderschapsontwikkeling?
Een terug- en vooruitblik

Diede Stevens, 2 september 2020

In de opleidingen van NSO-CNA maakten we enkele maanden geleden (noodgedwongen) de overstap naar volledig onderwijs op afstand. We hebben de mogelijkheden én beperkingen ervaren. Hoewel het al lang mogelijk was heeft onderwijs op afstand door de coronacrisis een boost gekregen. Onze ervaringen met het onderwijs op afstand zijn wisselend, we leren in een snelkookpan wat werkt en wat niet werkt. Lees verder ›

Deel dit bericht