Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Feedback geven? Ga feedback vragen!

Karin Derksen, 18 december 2020

Sinds de jaren ’90 zit ik in het vak van leren en ontwikkelen en sinds die tijd wordt regelmatig weer de vraag gesteld: ‘we willen elkaar meer en beter feedback leren geven’. Dit lijkt een nooit ophoudende vraag. Blijkbaar zijn we ervan overtuigd dat meer en beter feedback leren geven behulpzaam is, maar is dat eigenlijk wel zo?  Zeker speelt feedback, en daarmee bedoel ik dan feed up, feedback en feed forward, een belangrijke rol in ons leren[i]. Toch stel ik de focus in organisaties en teams op het meer en beter feedback leren geven ter discussie en pleit ik voor een andere, meer effectieve, insteek. Lees verder ›

Deel dit bericht

Leraren hebben recht op goede schoolleiders!

Bart Schipmölder, 22 december 2020

🤔 Schoolleiders en -bestuurders van Nederland: hoe zit het met jullie professionalisering? Hoe werk je daar eigenlijk aan? Want:

Jouw kwaliteiten zijn bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Dit wordt (gelukkig!) steeds meer erkend. Lees verder ›

Deel dit bericht

Zit er muziek in strategische bedrijfsvoering?

Cock Raaijmakers, 27 november 2020

De start

Het is kwart over acht. We maken de zaal gebruiksklaar. Een klein uur later zal het seminar ‘planning en control binnen onderwijsinstellingen’ starten. Mijn collega verlaat de zaal op weg naar koffie voor ons beiden. Op de aangesloten laptop zoek ik naar de muziekfilmpjes en in mijn hoofd ontvouwt zich de informele playlist. Spontaan is mijn milde afwijking om dagelijkse gebeurtenissen actief of passief te omlijsten met muziek, uitgegroeid tot een spraakmakend eerste onderdeel van de les. Lees verder ›

Deel dit bericht

Alles wat je geen aandacht geeft groeit ook!

Bart Schipmölder, 13 oktober 2020

Alles wil gezien wordenRegelmatig kom ik bij lessen over omgaan met weerstand de uitspraak ‘alles wat je aandacht geeft groeit!’ tegen. De onderliggende boodschap is dan meestal om de aandacht vooral op het positieve geluid1 en de ‘constructieve’ mensen te richten, en niet te veel aandacht te geven aan het negatieve, aan de mopperaars en critici. Met de gedachte dat als je wel aandacht geeft aan ‘het negatieve’ dit groeit. Dat lijkt logisch. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe pakt onderwijs op afstand uit bij leiderschapsontwikkeling?
Een terug- en vooruitblik

Diede Stevens, 2 september 2020

In de opleidingen van NSO-CNA maakten we enkele maanden geleden (noodgedwongen) de overstap naar volledig onderwijs op afstand. We hebben de mogelijkheden én beperkingen ervaren. Hoewel het al lang mogelijk was heeft onderwijs op afstand door de coronacrisis een boost gekregen. Onze ervaringen met het onderwijs op afstand zijn wisselend, we leren in een snelkookpan wat werkt en wat niet werkt. Lees verder ›

Deel dit bericht

Teamleider in het onderwijs … een leven lang leren!?

Pim Visser, 1 september 2020

Onlangs sprak ik een beginnende teamleider die aan haar baas had gevraagd of ze ook een externe coach mocht inhuren gedurende haar eerste jaar. De betreffende schooldirecteur had een beetje zuur gekeken, want tja dat kostte weer geld en erger nog dan zou de teamleider ook 1x in de zes weken een paar uur buiten de vestiging zijn. Wie moest er dan op haar team passen? Toen zij haar eerste gesprek met de coach zou gaan voeren en om 14.30 uur de school verliet, riep de directeur haar vriendelijk na: “laat je niks aanpraten hè door die coach…”. Ik wou dat ik dit verhaal verzonnen had, maar het is waar gebeurd. Lees verder ›

Deel dit bericht

Kan jij het ‘op je theewater’? Je kunt er ook echt over nadenken

Charles Engelen, 31 augustus 2020

Of het nu in de gaten hebt of niet: als schoolleider heb je aan de lopende band te maken met strategische vragen. Vragen die gaan over de ontwikkelingen in de (nabije) toekomst, 3 tot 5 jaar, en waar je op de een of andere manier mee moet zien om te gaan. Wetgeving verandert, en daarmee ook bekostiging, de technologische ontwikkelingen denderen door, vergeet vooral dit Corona-virus niet. En inmiddels zitten scholen in de omgeving niet stil. In de module School en Omgeving, één van de kernmodules van de Master of Educational Management, werken studenten systematisch aan strategische vragen die spelen op hun school. En die bijna altijd betrekking hebben op het voortbestaan van hun school op de middellange termijn. En die soms vragen om drastische maatregelen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Stuurkunst: het is maar waar je naar kijkt!

Bart Schipmölder, 5 september 2018

Staan bij het samenwerken in jouw team de resultaten centraal? En wat gebeurt er met de samenwerking als deze resultaten even tegenvallen of als de samenwerking niet is zoals je die zou willen? Durven jullie dan de zere plekken te benoemen of bewaken jullie liever de goede vrede in het team? Hou je patronen in stand of krijg je het collectief zover dat ze deze doorbreken? Hoe geef je als leidinggevende sturing aan dat gesprek? Benoemen van wat je waarneemt in de samenwerking binnen het team, zonder oordeel, is dan nodig, Dat blijkt echter nog niet zo makkelijk en daarover gaat deze blog. Lees verder ›

Deel dit bericht