Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Sprookjes en het Conimex-denken

Floor Basten, 20 oktober 2023

Sprookjes en het Conimex-denkenVoorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijft Floor Basten steeds een preflectie: een voorbespiegelende blog over het thema van de betreffende masterclass. Dit is haar preflectie bij de masterclass Intercultureel denken. Deze vindt plaats op 1 november 2023 tussen 9.00 en 12.30 uur te Diemen. Inleider is Renate Schepen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Sprookjes

Het zal ergens eind jaren zeventig zijn geweest dat mijn vader voor mij een sprookjesboek kocht en omdat mijn vader van verzamelen hield, werd dit het eerste in een lange rij sprookjes van over de hele wereld. Achteraf kan ik wel zeggen dat deze collectie een mooie introductiecursus in culturele antropologie is geweest. Immers, sprookjes gaan over het oplossen van problemen en wat als probleem en oplossing geldt, is nogal plaats- en tijdgeboden, kortom cultureel bepaald. Lees verder ›

Deel dit bericht

Realiwaarheid

Floor Basten, 29 september 2023

Masterclass Post TruthVoorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijft Floor Basten steeds een preflectie: een voorbespiegelend stukje over het thema van de betreffende masterclass. Dit is haar preflectie bij de masterclass Post-truth, propaganda en complotdenken. Deze vindt plaats op 4 oktober 2023 tussen 9.00 en 12.30 uur te Diemen. Inleider is Jaron Harambam. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Ze sluipt traag de trap op, blijft bovenaan staan. Hij zit al klaar. Ze zet een paar passen naar rechts, kijkt hem niet aan. Hij staart haar na. Ze verlegt haar blik naar boven, haar hoofd nu scheef en in de schouders. Hij volgt haar gebaar en haar blik. Geruisloos draait ze zich om, maakt een draai naar links en springt bij mij op bed. Lees verder ›

Deel dit bericht

Wie moet er aan het roer staan van een school?

Bart Schipmölder, 15 mei 2023

Voor de nieuwsbrief van De Nieuwe Meso (mei 2023) schreef Bart Schipmölder een beschouwing in reactie op een artikel van Monique Marreveld in Didactief.

In de Didactief van februari 2023 stelde Monique Marreveld de vraag of we ver genoeg vooruit kijken? Want zo vraagt zij zich af: ‘het schoolleiderstekort is groot, maar moeten we iedereen aan het roer laten die dat wil?’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Een muur van identiteit. Gezocht: een leider die groepen verbindt!

Bart Schipmölder, 27 juli 2023

Advies aan de politieke partijen die nu hun leider selecteren

Wij mensen hebben een duidelijk gevoel nodig van wie we zijn. Alleen dan begrijpen we de wereld en onze plaats daarin. Dit kunnen we bereiken door ons te identificeren met groepen met ondubbelzinnig gedefinieerde sociale identiteiten. Lees verder ›

Deel dit bericht

Teams worden effectiever als ze meer teamtaal spreken

Cunera van Hal en Bart Schipmölder, 28 augustus 2023

TeamtaalMet taal verbinden we ons en geven de relatie vorm. En geven we samen betekenis aan wat er gebeurt. Maar hoe we over dingen praten, is ook van invloed op wat er gebeurt. De laatste jaren lijkt onze taal met onze maatschappij mee te individualiseren.

Dat heeft onder andere invloed op hoe teams in gesprek zijn over hun samenwerking. Want hoe benoem je de patronen in de samenwerking, zónder daarin bijvoorbeeld beschuldigend te zijn naar één individu? Ook voor onderwijsteams is dit een zoektocht: wat zou de onderlinge relatie zeggen als we haar een stem geven? Lees verder ›

Deel dit bericht

Wil jij wel werken in het onderwijs?

Bart Schipmölder, 29 juni 2023

Wil jij wel werken in het onderwijs?De menselijke maat sneuvelt in goede bedoelingen
Ik had onlangs een goed gesprek met een leraar uit het basisonderwijs. Een jonge man, 27 jaar, met een hart voor kinderen. Hij trad in de voetsporen van zijn moeder en staat alweer een aantal jaar voor de klas in Amsterdam Noord. Jonge mensen, en zeker mannen, hebben we hard nodig in het basisonderwijs. Alle reden om ervoor te zorgen dat ze niet opbranden en we ze behouden. Lees verder ›

Deel dit bericht

Praktijkgericht onderzoek als verandermotor in het onderwijs

Remco Coppoolse, 20 juni 2023

Remco CoppoolseRemco Coppoolse is onderzoeker en docent Onderwijsinnovatie. Sinds enkele jaren is hij ook als docent betrokken bij onze Master Educational Leadership. Hij begeleidt schoolleiders die in hun eigen praktijk een onderzoek doen, en verandering willen teweegbrengen. Iets wat hij zélf ook doet bij Hogeschool Utrecht.

In dit blog laat hij zien hoe veelbelovend praktijkgericht onderzoek is voor verandertrajecten van schoolleiders. En hoe er tegelijkertijd nog veel te ontdekken valt over deze nieuwe stroming in de wetenschap. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe iets meer chaos leidt tot meer collectief leiderschap

Bart Schipmölder, 24 mei 2023

Verkeer Nepal Collectief Leiderschap Onderstaande column is geschreven voor en opgenomen in Magazine De VBS van mei 2023.

Deze winter was ik op reis in Nepal. Wij bezochten daar drie scholen en maakten een lange wandeltocht. Tijdens de reis raakte ik gefascineerd door het ogenschijnlijk ordeloze verkeer. Bussen, vrachtwagens, auto’s, motoren, brommers, fietsers en wandelaars: het krioelt door elkaar op vaak veel te nauwe wegen en straten. Er
lijken maar weinig regels te zijn. Naast dat men in principe links rijdt, kon ik er nog twee ontdekken: je rijdt elkaar niet aan en als de een de plek heeft,
heeft de ander hem niet. Het verkeer bewoog zich vloeiend, vergelijkbaar met een spreeuwenzwerm. Lees verder ›

Deel dit bericht

Gelijke kansen of gelijk resultaat?

Bart Schipmölder, 15 mei 2023

Gelijke kansen of gelijk resultaat?‘Met keihard werken en je best doen moet je in Nederland alles uit jezelf kunnen halen. Waar je woont, wie je ouders zijn of op welke school je zit, mag geen rol spelen. Toch is dat nog niet overal vanzelfsprekend.’ Minister Wiersma (Website Min OCW, 10 maart 2023)

Hiermee bekent de minister nadrukkelijk zijn meritocratische kleur: een maatschappijmodel waarin de sociaal-economische positie van elk individu is gebaseerd op haar talenten en verdiensten. De meritocratische formule is simpel: Lees verder ›

Deel dit bericht

Om te groeien is ruimte nodig: maak jij ruimte voor jezelf?

Bart Schipmölder, 8 februari 2023

Om te bloein hen je ruimte nodigPotentie zien

In mijn tuin stond in een pot een mooi boompje dat al jaren niet meer groeide en maar matig bloeide. Toch kon ik zien dat het een mooi boompje was en ik hield van de weinige bloesem die in het voorjaar zichtbaar was. Ik zag de potentie. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar