Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Het verhaal van een schoolleider uit Rusland

Arjan Jonker, 29 september 2024

 

Sociale complexiteit in tijden van oorlog

Verslag van de workshop van Maya Zupnik op het 35-jarig jubileum van NSO-CNA

Waarom is een totalitair regime voor veel mensen tóch aantrekkelijk? Vanwege de eenvoud: alles wordt voor jou besloten. Wie je bent, wat je doet, wat je moet denken… Je bent in feite kind. Alle complexiteit en verantwoordelijkheid verdwijnt. Aantrekkelijk…maar gevaarlijk. Lees verder ›

Deel dit bericht

Gedoe tussen Wilders en Omtzigt, is gedoe in het hele team…

Bart Schipmölder, 30 september 2024

Birgit Schalkwijk Gedoe tussen 2In veel teams komt het voor: twee mensen die continu botsen, waardoor de spanning steeds weer oploopt. De rest van het team laat het gaan en denkt: “Daar gaan ze weer. Laat ze het zelf maar oplossen, het is niet mijn probleem. Hier hoef ik ook niet bij te zijn.”

Herkenbaar in je team? Lees verder ›

Deel dit bericht

Leren onderzoeken van en in sociale complexiteit

Floor Basten en Bart Schipmölder, 8 december 2023

Het is gemakkelijk om over onderwijs en schoolleiderschap te denken in abstracties. We lezen bijvoorbeeld vaak dat onderwijs draait om ‘de leerling en de leraar’, en dat ‘de schoolleider’ ertoe doet. En ook is wensdenken over onderwijs en schoolleiderschap gemakkelijk: te makkelijk worden ideaaltypische oplossingen gesuggereerd waarin alles goed komt, maar waarin voorbij wordt gegaan aan de feitelijke praktijk. Abstracties en wensdenken kunnen inspireren, maar ook frustreren. In deze bijdrage voor het 10-jarig jubileumnummer van de De Nieuwe Meso beschrijven Floor Basten en Bart Schipmölder hoe ze binnen de master Educational leadership met onderzoek iets anders proberen te bewerkstelligen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Post-humanisme in het onderwijs

Arjan Jonker, 30 augustus 2024

Floor Basten JubileumDe mens staat centraal in ons onderwijs. Al sinds het begin. En dus denken en doen we ‘antropocentrisch’. Toegegeven, dat heeft ons in sommige opzichten ver gebracht. Tegelijkertijd is er van alles mis met dit perspectief op de wereld, volgens Floor Basten:

“In de westerse wereld staat de mens bovenaan in een hiërarchie, als kroon op de schepping. Daardoor zijn we de niet-menselijke wereld als gratis supermarkt gaan behandelen. Zo wordt onze leefomgeving steeds slechter. Als we zo doorgaan, weten we dat het fout afloopt.” Lees verder ›

Deel dit bericht

Wat kun je met complexiteit in het hier en nu?

Arjan Jonker, 29 augustus 2024

Ingmar KappersEen interview met Ingmar Kappers over Sense-making en sociale complexiteit.

Sociale complexiteit stelt steeds hogere eisen aan schoolleiders: aan hun menselijk vermogen om die complexiteit waar te nemen, te duiden en erin te handelen. ‘Sensemaking’ wordt dat genoemd. Maar Ingmar Kappers spreekt liever over ‘complexiteitsdoen’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Interactieve filmlezing over ‘Schoolleiderschap in sociaal complexe tijden’

Robbert Braak, 4 september 2024

Op ons 35-jarig jubileum geeft ook Robbert Braak een workshop: een interactieve filmlezing over het thema van de dag. Hieronder trakteert Robbert ons alvast op een ‘trailer’.

Kun je al iets vertellen over jouw workshop?

Lees verder ›

Deel dit bericht

Erik Koopmans op de Denali in Alaska (deel 2)

Arjan Jonker, 15 juli 2024

Erik Koopmans op de Denali 1Wat is succes? Is dat een doel bereiken? Of is dat een goed proces, doel gehaald of niet? Is het misschien zelfs puur de (unieke) ervaring, los van proces en doel?

Erik Koopmans kan die vragen als geen ander beantwoorden. Hij is weer terug van zijn expeditie naar Alaska, waar hij met 2 vrienden de Denali beklom. Daarover interviewden we hem al vóór zijn avontuur.

Hoe is het hem en zijn team vergaan? Welke antwoorden heeft hij op bovenstaande vragen over succes? Maar we vroegen hem eerst die ene onvermijdelijke vraag: Lees verder ›

Deel dit bericht

De schoolleider anno 2024

Arjan Jonker, 26 juni 2024

Frank Schreibers en Ilse van HalLef tonen op een hoopvolle plek

Ooit spraken we over het ‘schoolhoofd’. Toen werd het ‘schooldirecteur’. Inmiddels zeggen we ‘schoolleider’. Niet alleen de titel wijzigde, ook de rol van leidinggevenden in het onderwijs is ingrijpend veranderd. De schoolleider van nu staat voor grote uitdagingen. We kennen ze allemaal: het lerarentekort, kansengelijkheid, diversiteit en inclusiviteit…noem maar op. De maatschappij lijkt steeds complexer te worden en sneller te veranderen. Toch is het vak van de schoolleider nooit mooier geweest. Althans, dat betogen Ilse van Hal en Frank Schreibers, beiden NSO-CNA-docenten. Waarom vinden zij dat? En wat heeft de schoolleider anno 2024 volgens hen nodig? Lees verder ›

Deel dit bericht

Ik moet beter gaan luisteren: over de top-10 lijstjes voor goed leiderschap

Bart Schipmölder, 26 juni 2024

Ik moet goed luisterenInge is beginnend schoolleider. Ik sprak met haar in het kader van haar leiderschapsontwikkeling. Ze bracht in dat ze beter ‘moest’ gaan luisteren. Ik vroeg haar hoe ze bij dit leerdoel kwam. Daarop vertelde Inge me over een collega die altijd haar verhaal bij haar kwijt wilde. Maar het lukte Inge steeds minder goed om ernaar te luisteren. En dat zat haar dwars. Want over leiderschap had ze geleerd dat ‘goed luisteren naar je medewerkers’ belangrijk is. Lees verder ›

Deel dit bericht

Hoe doen we recht aan sociale complexiteit?

Arjan Jonker, 26 juni 2024

Een interview met Peter Rombouts

Onze samenleving wordt steeds complexer. Althans, zo voelen we dat – zeker ook in het onderwijs. Alles is met alles verbonden, het geheel is veel te veel. Om daar grip op te houden, vereenvoudigen we graag: niet alleen de thema’s waar we mee te maken krijgen, maar ook de mens zelf. We begrenzen, fragmenteren en versimpelen – uit zelfbehoud.

Peter Rombouts – organisatie- en veranderkundige én drievoudig wereldkampioen Argentijnse Tango – begrijpt die behoefte maar al te goed. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar