Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Teamleider in het onderwijs … een leven lang leren!?

Pim Visser, 1 september 2020

Onlangs sprak ik een beginnende teamleider die aan haar baas had gevraagd of ze ook een externe coach mocht inhuren gedurende haar eerste jaar. De betreffende schooldirecteur had een beetje zuur gekeken, want tja dat kostte weer geld en erger nog dan zou de teamleider ook 1x in de zes weken een paar uur buiten de vestiging zijn. Wie moest er dan op haar team passen? Toen zij haar eerste gesprek met de coach zou gaan voeren en om 14.30 uur de school verliet, riep de directeur haar vriendelijk na: “laat je niks aanpraten hè door die coach…”. Ik wou dat ik dit verhaal verzonnen had, maar het is waar gebeurd. Lees verder ›

Deel dit bericht

Kan jij het ‘op je theewater’? Je kunt er ook echt over nadenken

Charles Engelen, 31 augustus 2020

Of het nu in de gaten hebt of niet: als schoolleider heb je aan de lopende band te maken met strategische vragen. Vragen die gaan over de ontwikkelingen in de (nabije) toekomst, 3 tot 5 jaar, en waar je op de een of andere manier mee moet zien om te gaan. Wetgeving verandert, en daarmee ook bekostiging, de technologische ontwikkelingen denderen door, vergeet vooral dit Corona-virus niet. En inmiddels zitten scholen in de omgeving niet stil. In de module School en Omgeving, één van de kernmodules van de Master of Educational Management, werken studenten systematisch aan strategische vragen die spelen op hun school. En die bijna altijd betrekking hebben op het voortbestaan van hun school op de middellange termijn. En die soms vragen om drastische maatregelen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Stuurkunst: het is maar waar je naar kijkt!

Bart Schipmölder, 5 september 2018

Staan bij het samenwerken in jouw team de resultaten centraal? En wat gebeurt er met de samenwerking als deze resultaten even tegenvallen of als de samenwerking niet is zoals je die zou willen? Durven jullie dan de zere plekken te benoemen of bewaken jullie liever de goede vrede in het team? Hou je patronen in stand of krijg je het collectief zover dat ze deze doorbreken? Hoe geef je als leidinggevende sturing aan dat gesprek? Benoemen van wat je waarneemt in de samenwerking binnen het team, zonder oordeel, is dan nodig, Dat blijkt echter nog niet zo makkelijk en daarover gaat deze blog. Lees verder ›

Deel dit bericht

Leading from the middle: wat is de rol van de mens in het midden?

Bart Schipmölder, 16 juli 2020

Leading from the middle CoverIk las dit weekend toevallig een stukje over een jarige vriendin, geschreven door haar zus, die de middenpositie inneemt in de kinderrij in haar gezin. Daarin werd omschreven hoe belangrijk haar rol was en is in het gezin. Zij brengt balans en zorgt dat het systeem niet uit elkaar valt. Zij behoorde niet bij de oudste, maar ook niet bij de jongste. Zij was op zichzelf en verbond jong en oud. Zij is de ingang om iets voor elkaar te krijgen in het familiesysteem. En ze heeft de kracht en het gevoel voor schoonheid  dat daarvoor nodig is. Deze lofzang over het ‘middenstuk’ in het gezin past ook bij de mens in het midden. De mens in het midden houdt de boel op koers en bij elkaar, maakt de dingen bespreekbaar en is de verbinding tussen de lagen, hoort niet bij boven en niet bij onder en heeft een uitdaging waar kracht en gevoel voor schoonheid een grote rol in spelen. Schoonheid verwijst hier naar het gevoel van basale goedheid, voor het eigene, voor hoe het bedoeld is en voor wat passend is in de situatie. Lees verder ›

Deel dit bericht

Ben je de crisis al vergeten? Is die voorbij dan? Hoe we elkaar gek kunnen maken!

Bart Schipmölder, 12 juni 2020

Een terugblik

School dichtDe afgelopen maanden hebben veel mensen heel veel werk verzet, moesten ouders ineens werk combineren met de opvang van en het onderwijs aan hun kinderen, waren er zorgen over onze gezondheid en moesten we wennen aan een compleet nieuwe manier van samenleven. Omdat de noodzaak tot aanpassen hoog en duidelijk was, hebben we daar eendrachtig stappen in gezet en een nieuw samen ontdekt. En zoals het wel vaker gaat bij plotselinge ingrijpende veranderingen, was onze energie om aan te pakken in het begin hoog. Lees verder ›

Deel dit bericht

Wie verlangt er (niet) terug naar de tijden vóór corona?

Jan Hendriks, 8 juni 2020

Wie verlangt er nog méér niet terug naar de tijden vóór corona? De gedachte bekroop mij kort geleden na een serie van drie (zoom)gesprekken met een groep van acht schoolleiders over hun professionele rol in deze tijd. De gesprekken gingen over veerkracht en het meenemen van wat waardevol was in deze tijd. Ineens was echter Rutte op tv. Daarna leek alles toch weer ingewikkelder te worden.

Deel­nemers aan de gesprekken waren afkomstig uit het studenten- en alumni-netwerk van NSO-CNA. Ze werkten in VO (de meesten), het basisonderwijs en het MBO. Onderstaand een bespiegeling over wat in de gesprekken langs kwam. Lees verder ›

Deel dit bericht

Handreiking voor goed teamwerk in het onderwijs

Karin Derksen, 5 juni 2020

Het einde van het schooljaar nadert en dat betekent dat ik als docent van NSO-CNA, net als zoveel docenten, druk ben met het beoordelen van meesterproeven en voorstudies van schoolleiders. Veel van die meesterproeven en voorstudies gaan over teamwerk. Daarin valt mij opnieuw op hoe moeilijk het toch is om goed teamwerk te realiseren in de schoolcontext.

Hoe goed lukt dat op jouw school en hoe goed is het teamwerk op school? Is het samen sterk? Of hebben docenten het gevoel dat het werken in een team er ook nog eens extra bijkomt en alleen maar meer werk oplevert? In het laatste geval ben je niet alleen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Zeven stellingen over succesvolle schoolleiders herzien

Ewout van Luijk, 9 mei 2019

Schoolleiders zijn na de leraar de tweede meest invloedrijke factor op de resultaten van leerlingen. Deze stelling heb je vast wel eens eerder gelezen. De kans is groot dat hierop een verwijzing naar een reviewartikel van Leithwood, Harris en Hopkins (2008) volgde. In dit artikel gingen deze auteurs op zoek naar antwoorden op de vraag: Wat kunnen we op basis van wetenschappelijk onderzoek zeggen over effectieve en succesvolle schoolleiders? In hun artikel formuleerden zij op basis van hun review zeven stellingen. Nu, elf jaar later, hebben de auteurs deze stellingen opnieuw tegen het licht van de wetenschap gehouden. Met de kennis van nu blijken deze zeven stellingen nog steeds grotendeels valide. Een kort overzicht van de (herziene) “seven strong claims about succesfull school leadership”: Lees verder ›

Deel dit bericht

De coronacrisis is geen reden voor transformatie

Bart Schipmölder, 31 mei 2020

Na het uitbreken van de coronacrisis en het ingaan van de intelligente lock-down, lees en hoor ik veel mensen spreken op social media, in kranten en tijdschriften over een transformatie gekoppeld aan de coronacrisis van dit moment. Corona is de motor voor verandering want die verandering is hard nodig, zo is de onderliggende stelling. Corona zelf is het teken dat we zo niet verder kunnen. Churchill wordt zeer regelmatig geciteerd: ‘Never waste a good crisis’. De coronacrisisis is geen reden voor transformatie. Lees verder ›

Deel dit bericht

Op zoek naar iets goeds in de coronacrisis

Lydia Germans, 31 mei 2020

Lydia Germans is LO-docent en coördinator Maatwerk en Talent aan het Christelijk Lyceum in Veenendaal. Zij volgt dit jaar de opleiding Basisbekwaam bij NSO-CNA en schreef als opdracht voor de opleiding een column over haar leiderschap(sontwikkeling) in tijden van corona.

Op zoek naar iets goeds

Is het mogelijk om iets goeds te vinden in deze tijd van de corona- crisis? Lees verder ›

Deel dit bericht