Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Van moeten naar willen en willen moeten

Bart Schipmölder, 1 november 2022

De afgelopen weken heb ik weer een aantal reisverslagen van deelnemers aan onze middenmanagement-opleiding nagekeken. In die verslagen beschrijven deze beginnende leidinggevenden de ontwikkeling die ze tijdens de opleiding hebben doorgemaakt. Ze reflecteren op zichzelf en het eigen leiderschap in hun praktijk. Het geeft veel voldoening om te lezen hoe mensen in beweging zijn gekomen en grote stappen hebben gezet. Lees verder ›

Deel dit bericht

Welke held stopt de prestatiesamenleving, voor zij ons stopt? Een preflectie op de masterclass Prestatiesamenleving

Floor Basten, 21 oktober 2022

preflectie De PrestatiesamenlevingVoorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijft Floor Basten steeds een preflectie: een voorbespiegelend stukje over het thema van de betreffende masterclass. Dit is haar preflectie bij de masterclass Prestatiesamenleving. Deze vindt plaats op 2 november 2022 tussen 9.00 en 12.30 uur te Diemen. Inleiders zijn Gérard Roseval en Willemijn Dicke. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Snel breien voor de wol op is

  • “Wat ben je snel aan het breien zeg!”
  • “Ja, ik wil de trui afhebben voordat de wol op is.”

Lees verder ›

Deel dit bericht

Matthijs staat voor meer

Bart Schipmölder, 22 november 2022

Matthijs van NieuwkerkDe afgelopen dagen viel zo’n beetje heel Nederland over Matthijs van Nieuwkerk heen. Vele deskundigen hadden hun analyse al snel klaar. De meeste verhalen die ik er over gelezen heb richten zich vooral op Matthijs zelf en de angstcultuur die hij met zijn stevige perfectionisme creëerde. Matthijs is dader, een desastreus leider, en de vele medewerkers zijn zijn slachtoffers.

Acting out

Zijn ‘acting out’ van emoties is grensoverschrijdend. Zeker. Daar had hij hulp bij moeten krijgen. Lang niet iedereen is in staat om dat zelf in te zien. Een dringend advies van iemand om hem heen in die richting had niet misstaan. Precies dit is waarom het belangrijk is als leider om voldoende tegenmacht te organiseren (en er voor open te staan). Overigens geldt dit voor ieder mens: dat je emoties hebt die je in uitdagende situaties niet goed weet te beheersen en waar je hulp bij kunt gebruiken. Dat het in het geval van Matthijs zo lang kon doorgaan roept terecht vraagtekens op. Te meer omdat hij gezien zijn positie daar meer schade mee aan kon richten. Hier past het hem om zelf ook verantwoordelijkheid te nemen en te willen horen wat het effect is geweest van zijn handelen. Maar het is ook een spiegel voor onszelf. Lees verder ›

Deel dit bericht

Zijn we 10 jaar te laat? Een preflectie op de masterclass Interconnectiviteit

Floor Basten, 28 september 2022

Preflextie InterconnectiviteitVoorafgaand aan de masterclasses van NSO-CNA schrijft Floor Basten steeds een preflectie: een voorbespiegelend stukje over het thema van de betreffende masterclass. Dit is haar preflectie bij de masterclass Interconnectiviteit. Deze vindt plaats op 12 oktober 2022 tussen 13.00 en 16.30 uur te Diemen. Inleiders zijn Desiree Driesenaar en Eric de Blok. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.   

Het beste moment

“De ambtenaren die het onderwijsbeleid maken hebben geen idee van wat de realiteit in onze scholen is”, of zoiets mopperde een schoolleider tijdens een diner pensant waar ik een inleiding gaf over posthumanisme in het onderwijs. Toen ik haar vroeg wie de ambtenaren van over een jaar of dertig nu in het onderwijs heeft, bleef het even stil. Lees verder ›

Deel dit bericht

De school als lerende organisatie: Robert-Jan Simons en Bart Schipmölder aan het woord

Arjan Jonker, 23 augustus 2022

Is jouw school al een ‘lerende organisatie’? De laatste jaren is er weer volop aandacht voor dit concept, nadat het decennialang enigszins uit beeld verdween. Maar wat is het precies? Waarom is het belangrijk? We vroegen het aan twee deskundigen.

Robert-Jan SimonsAan het woord komen Robert-Jan Simons en Bart Schipmölder, respectievelijk oud- én huidig directeur van NSO-CNA Leiderschapsacademie. Robert-Jan verzorgt tijdens de NOW 2022 een masterclass over ‘De school als lerende organisatie in 2022’. Hierin verbindt hij de ideeën uit de negentiger jaren met allerlei nieuwe inzichten over leren. Lees verder ›

Deel dit bericht

Impactonderzoek naar Basisbekwaam en Vakbekwaam

Inte Koopman, 1 juli 2022

Impact Basisbekwaam en VakbekwaamMijn ervaringen bij NSO-CNA met impactonderzoek

Van september 2021 tot maart 2022 heb ik voor mijn master onderwijswetenschappen stagegelopen bij NSO-CNA. Voor mijn stageopdracht heb ik de impact van de Schoolleidersopleiding Basis- en Vakbekwaam onderzocht. Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de impact van de opleiding op de werkpraktijk van schoolleiders. NSO-CNA is nieuwsgierig naar wat schoolleiders anders doen in de praktijk na het volgen van de opleiding, en wat hen heeft geholpen of juist heeft belemmerd in hun leerproces. Lees verder ›

Deel dit bericht

Leren fietsen

Bart Schipmölder, 25 juni 2022

Wil je een goede indruk krijgen van de toenemende diversiteit en complexiteit in onze samenleving? Kijk dan naar het fietspad. Lees verder ›

Deel dit bericht

Tussenruimte ontwikkelen: Laten we weer wat vaker tot 10 tellen!

Bart Schipmölder, 15 mei 2022

Laten we weer wat vaker tot 10 tellenLaatst fietste ik naar Amsterdam voor een bezoekje aan de markt. Bij het naderen van de pont over het IJ werd ik aangesproken door een vriendelijke meneer gehuld in een rood vestje van het GVB. Of ik af wilde stappen en lopend de pont op wilde gaan. Ik voelde mij terechtgewezen en er kwam een niet zo vriendelijke reactie op, zoiets van: ‘bemoei je met je eigen zaken, laat mij mijn eigen ding doen’ en ‘ik let echt zelf wel op, doe het al jaren zo’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Een nieuw teamlid in ons team: ‘willen wij je er wel bij?’

Bart Schipmölder, 17 oktober 2019

Nieuw teamlidIk maak deel uit van een doorlopende opleidingsgroep over systeemgericht werken in groepen. In het begin van het nieuwe seizoen kwamen er een paar nieuwe deelnemers bij in de groep. Ik was verrast door de sterke afweer die ik had naar deze nieuwe mensen. Er kwam bij mij een neiging op om de ‘nieuwen’ erbuiten te houden: ik richte mij sterk op de mensen die al langer in de groep zaten en negeerde de ‘nieuwen’. Deze weerstand had niets te maken met de betreffende personen. Het waren aardige mensen hoor, die ‘nieuwen’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Gezien

Evelijn de Bruijn, 13 april 2022

Evelijn de Bruijn is TTO bovenbouw coördinator bij Stichting Carmelcollege en volgde de opleiding Basisbekwaam. Daarvoor schreef ze een mooi essay over het belang van je gezien weten.

Gezien

Mevroooooouuuuuuuw… Leerling T. miauwt door de gang van een nog bijna lege school. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar